Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Malmlina: intressant att läsa ditt inlägg och din läkares förklaring, känns logiskt för mig!
Malmlina: intressant att läsa ditt inlägg och din läkares förklaring, känns logiskt för mig!
Hibiscus: Så underbart!!!!! Sitter nästan med tårar i ögonen för din skull!!!!
Måste kännas härligt att inte behöva tänka så mkt på underlivet längre!
Jag kommer ihåg att jag var helt fokuserad på mitt underliv innan jag blev opererad och efter operationerna. Jag tror att jag fokuserade mer än som var bra för mig, funderade över varje liten detalj på ett sätt jag inte gjort innan. Sedan försökte jag att inte fokusera lika mkt och då mådde jag mkt bättre!!!
Hoppas att ni andra också kan komma till ett läge när underlivet inte styr livet längre!!! (altså genom att bli av med era fysiska besvär, inte att ni ska sluta bry er om era besvär!)
UP: trist med naglarna, du får väl väga för och nackdelar med ring/naglar och se vad som känns mest prioriterat. Naglarna växer ju ut igen när du inte behöver ringen mer, om du nu väljer ringen...
Har du googlat, kanske hittar du hur man gör på nätet. Har du testat att sätta in den själv? Antar att du tg ut den igår så då kanske du vet hur den satt?
Jag försökte att inte lyfta alls i början, min man bevakade mig också! Torr tvätt funkade men inte att hålla på att böja och sträcka för att hänga mm. Satt på golvet och lät barnen sätta sig i min famn, bytte på golvet under den tiden. Satt i soffan medan de klättrade upp i min famn osv. Maken skötte alla lyft och den mesta städningen. Så fort ngt kändes obehagligt lät jag bli för att resultatet skulle bli så bra som möjligt!
Nileta: det kan absolut vara framfall du har, men eftersom det är så nyss du födde kan det gå tillbaka om det inte är trasiga muskler mm.
Jag tycker att du ska knipa som en galning och undvika allt som är obehagligt som promenader, lyft osv.
Hur är det med er andra?
Jag har varit urslarvig med att knipa och började till och med kissa på mig vilket inte hänt tidigare. Sedan ett par månader kniper jag ordentligt varje kväll och har inte läckt urin på evigheter, dessutom har jag provat att hoppa lite studsmatta med barnen och några minuter går det bra! Är jätteglad över det!!!
Jag har varit lite halvöppen mot andra. Nära vänner, kollegor mm har vetat, men jag har inte gått in på detaljer utan sagt ngt i stil med att jag behövt fixa till "underredet" efter förlossning. Om ngn frågat har jag sagt vad det är. Tror att det gagnar alla att man är lite öppen, det är ju knappast vårt fel även om man inte vill diskutera sitt underliv med vem som helst.
Mammatilljames: det är när man går sönder i mellangården hela vägen till slutmuskeln i anus. Skadan ska upptäckas direkt efter förlossningen när barnmorskan undersöker.
Min bm konstaterade framfall på efterkontrollen så nog kan man se skillnaden redan då, iaf om det är så stort som i mitt fall.
Jag låg i princip i en vecka efter min bakre plastik, hade skitont. Efter främre var jag mkt rörligare.
Instämmer i att man verkligen ska undvika så mkt belastning som det bara går!