• Hibiscus

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

UP. men vaa fasiken,,du har då otur med detta...tyckte faktiskt att det var lite konstigt att du inte blev uppsatt för op hos nina när du blev skickad till henne för en andra undersökning, varför ville inte den första op dig? är det för att du har mycket att åtgärda? jag för min egen del tycker jag ju att nina är bäst!!! så om nåt positivt är väl att du isåfall SKA ha nina som är mycket kunnig, du har ju som jag ganska likartade framfall med både rectocele, enterocele, bäckenbottensänkning och livmodertappen ända vid öppningen, jag har ju vid mina 5 op haft några olika läkare o bla har jag blivit op av den jag tror du pratade med nu, men som sagt som jag sa innan Nina är den jag har mest förtroende för, så i förtvivlan du känner just nu,,förstår precis...så se det så att när du ändå ska göra denna op så ska du ha den bästa!! kram

• Hibiscus

UP: har dom ringt från DS om ny tid än?

• Hibiscus

ja visst tror jag att lite av hur man känner är psykologiskt med, ju mer man tänker-känner efter ju mer känner man... jag har tyvärr svårt att lita på min kropp att den håller..detta är ju som sagt inte min första operation...och dom säger ju att återfallsrisken är 30% att få tillbaka det inom 1 år...man är liksom skör och inte kan leva helt som förr utan att tänka sig för, det är det som jag tycker är så jobbigt och detta finns med mig hela tiden...ja jag hör hur negativ jag är nu...har väl lite en sån period just nu då det inte känns helt lika bra som i somras... hoppas verkligen att det är känns så här beroende på var man är i menscykeln (det är ju så svårt för mig nu att veta var man befinner sig då jag tagit bort livmodern...) men känner mig tjock, tyngd svullen i u-livet, känns bläää just nu...var tvungen att skriva av mig lite bara...

• Hibiscus

Pseud:ja det är bara att hoppas att det inte blivit värre med bakväggen att det har att göra med den andra op..själv är jag ganska orolig att det hänt något hos mig...känns ju inte lika bra längre som jag skrivit innan och när jag tittar med spegel så är det förändrat ser bakväggen mera nu.... ochhar mycket knölar o flikar där i bakväggen och när jag känner med ett finger i slidan (är så trångt att komma in... så är det utbuknad från både urinblåseväggen (men vet ju sen innan att jag har hängmatteform där....) men bakväggen buktar också så båda dom väggarna buktar mot varandra...tror det är det som gör att jag ofta känner mig svullen, tjock o tyngd i u-livet...fan mår dåligt av detta igen...orkar inte om det har blivit värre från sista op...har varit förkyld med nysningar o hosta o det är ju påfrestande nedtill, gjorde en koll då jag hostade hade ett finger nedtill o fy vad slemhinnorna rörde sig nedåt av lite hosta....

på svar av en annan fråga om framfall finns i släkten, min mamma har fött 6 barn- stora dessutommen har inget framfall, ingen av mina syskon heller, så jag fattar inte varför jag råkat ut så illa..har heller inte fött så stora barn ena 3120 o den yngsta ca 3500 har däremot haft 2 störtförlossningar öppnats med rekordfart från 4cm till krystvärkar på nolltid så bm inte riktigt hunnit med där då jag börjat krysta o hon inte trodde det var dags men det var det..samma sak har hänt med båda mina förlossningar, har många gånger tänkt att det på nåt sätt har påverkat att slemhinnorna inte hunnit "förbereda sig för det snabba...ja inte vet jag....

• Hibiscus

UP: Finns inget värre än att vänta ett samtal från läkare som inte ringer...har varit med om det själv...Ring till ds antingen till opplaneringen, tror det kan vara lättast att få tag i nån där så kan dom påminna Nina om att hon skulle ringa upp dig, har väl kanske blivit en miss där...? eller så får du ringa gynmottagningen, vet att hon jobbar antingen på operation eller kvinnokliniken eller bäckenbottenmottagningen veckovis, det är ju beroende på var hon är nu denna vecka.
    Fasiken UP du måste ju få din op snabbt nu!!! det är hemskt vedervärdigt att känna o ha det som du har det!!! stor kram!

Snöfrun: varför undrar du hur DS är? jo jag har stor erfarenhet av ds har ju op mig 5 gånger o en massa massa akutbesök, kämpande, undersökningar osv osv...har både sämre erfarenheter o bättre så det är svårt att svara på frågan allt beroende på vem man träffar som överallt allmänt...har ju också gått över ett år på bäckenbottenmottagningen och fått stor hjälp där framförallt psykologiskt faktiskt och lättare att snabbare få läkartid, undersökning genom dem, ska dit snart efter uppehåll efter denna op i våras, känns skönt faktiskt o ska försöka  få en läkarkoll för att se så att det inte blivit sämre sen op, jag har ju redan haft återbesöket men som jag skrivit innan så känns det ju inte så bra längre, hoppas verkligen att så inte är fallet, hoppas att det är psyket som spökar...(det vill man ju inte höra annars, men nu vill jag det...haha...

• Hibiscus

Snöfrun: jag tittar alltid i spegeln liggandes dels för att jag tycker det är svårare stående och dels för att liggande blir lite mer så som en gynekolog ser... känner ofta så som du skrev att man vill putta upp nåt men hos mig kan det ju inte vara livmodertappen eftersom den är kapad och nu bara är en liten stump några cm in i slidan, men visst annars kan det ju vara den som känns så, om den har blivit förlängd och åkt längre ned..så hade jag ju det förut innan den kapades av. nu undrar jag varför det känns som det gör hos mig... ?

• Hibiscus

UP:den sitter nog på samma plats som innan jag tog bort livmodern alltså roten på den eller hur man ska förklara. tror den sitter ganska lågt egentligen...?? några cm in i slidan, har egentligen aldrig fått riktig klarhet om själva livmodern hade åkt ned, eller om det bara var livmodertappen som blivit förlängd...innan jag kapade den var den som en lång, tjock "snopp" som slutade ända ned vid slidöppningen i vanligt stående. om jag satt jag på toa så åkte den ut utanför...vidrigt rent ut sagt....fick höra att den blivit förlängd.. men jag har ju som du bäckenbottensänkning så hela skiten har väl åkt ned nåt hack...
    Hur är det med din tapp UP? är det själva "roten" på tappen som är längre ned eller är din förlängd med? eller iofs både och kanske då, Har du hört från Nina än???

• Hibiscus

UP: vilken jäklans otur du har...men varför behövde Nina prata med Uppsala om din op?? förstår verkligen att det känns som dom bara drar ut på tiden..hade varit galen av besvikelse själv....skulle hon sätta upp dig på operation hos henne sen då?? många styrke kramar till dig!!!
    En annan frågahur långt ned har din livmoder åkt ned??

• Hibiscus

jaa ni..jag hatar att känna o veta att man är så skör... att alltid tänka på att äta rätt, dricka ordentligt med vatten att varje dag ta bulkmedel för att för att inte bli hård i magen, då man efter en sån här op inte får trycka på, just för att allt är så skört, att alltid bli rädd då man hostar för att inte hosta eller nysa sönder nåt, att alltid tänka- får jag lyfta det där eller är det för tungt?? att inte kunna motionera som man vill- har tex börjat på gympa mest för att jag mentalt ska må bättre men är rädd hela tiden att det är en för stor påfrestning för kroppen, gör inga hopp osv då stampar jag på stället istället, men kroppen bara skriker inombords att jag också vill leva ut fullt ut i gympa passet.....allt det här säger ju sig själv att jag kan inte leva normalt längre o slappna av- finns alltid där...vissa dagar är fortfarande värre då jag känner av det mycket mer som tyngd o svullenhet att allt åker ned ett hack...mysko...har ibland problem igen att jag inte får ut all avföring..blir sååå trött....känns som det opererae har mjuknat upp mer nu o inte ger samma stöd längre...?? blir så less o måste försöka lära mig att leva med det här... när jag opererades sista gången nu så läkaren att det här med framfall är svårt att få till det riktigt bra...!!! kul...neeeeej......

• Hibiscus

Minnie: hur är det nu för dig efter tvt op är det bra nu?

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder