Wanja6 skrev 2012-04-20 15:30:01 följande:
Hej alla.
Vad glad jag blev när jag hittade den här tråden.
För drygt en vecka sedan födde jag en son. På BB dagen efter upptäckte jag när jag satt på toaletten att en stor klump tittade ut i slidöppningen. Jag ringde på en barnmorska som sa att det är ett framfall av livmodertappen, att det förmodligen går tillbaka av sig självt och annars kan en mindre operation behövas. Det enda rådet jag fick var att inte trycka på så mycket när jag går på toa.
Omtumlad efter förlossningen tänkte jag inte mer på detta utan åkte samma dag hem. Nu en vecka senare sprängs min hjärna av frågor. Är det farligt? Kommer det verkligen läka av sig självt? När får/kan man ha sex? Jag har jättesvårt för att göra nummer 2 eftersom jag inte får trycka på, när vågar jag göra det igen?
Hoppas att det finns folk med erfarenhet av detta som kan hjälpa mig att besvara mina frågor.
Välkommen med alla frågor, ingen är för konstig eller detaljerad!!!
Personligen har jag ingen erfarenhet av livmoderframfall, men jag tror säkert att ditt framfall går tillbaka av sig själv till viss del. Det är ju så nyligen du födde!
Så vitt jag förstår så kan många kvinnor ha lite framfall utan att det besvärar dem och då gör man ingen operation. Om man har besvär kan mycket åtgärdas. Dock vill de att det ska ha gått ca ett år efter att man fått sitt yngsta barn så att hormonnivåerna i kroppen är så "normala" som möjligt.
Jag tror inte att du kommer att få någon hjälp från sjukvården inom de närmaste veckorna iaf. Har läst om en prolapsring som kan vara till hjälp, men j´har ingen personlig erfarenhet!