• Buspojkarna

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

hella och so nice
    Har ni båda blivit opererade tidigare och fortfarande har problem? Gjorde inte läkarna något bra jobb eller blev det inte bra ändå?

Rädd att det inte ska bli bra efter operation, men de ska tydligen vara väldigt duktiga här på ackis

• Buspojkarna

mitt framfall blev riktigt mycket sämre efter 2-3veckor med hosta. Tror bara att det var den sista utlösande faktorn

• Buspojkarna
    Hibiscus skrev 2011-06-02 09:06:31 följande:
    Buspojkarna: jag hade ganska omfattande problem med både ett enterocele (och den kan bara ses med denna specialröntgen jag skrivir tidigare att jag gjort) och ett rectocele- inget enterocele längre enl sista röntgen- men rectocelet är oförändrat och jag kände redan från början efter op att det inte var bra, fick tag på läkaren" telefon" som op mig 3 gånger under min sjukskrivning och fick bara till svar- det blir bättre -det blir bättre- snack.. nu i efterhand vet jag ju att det från början inte blev tillrättat...
    syns det inte på vanlig magnetröntgen? Jag ska nämligen göra det av annan anledning
  • Buspojkarna

Det måste ju vara svårt att skilja på enterocele och rectocele utan röntgen. Usch, tänk om även jag har båda dessa

• Buspojkarna

Jag hade 2  väldigt lätta förlossningar, första på 4-5timmar och andra på 1 timme och 50min, men 50min från det att det var riktiga värkar. Blev igångsatt med sista och första vattenavgång 35+5. men graviditeterna var väldigt påfrestande på min kropp. sista tiden med sista barnet gick jag typ med en apelsin ut genom underlivet. kroppen orkade liksom inte hålla emot allt. Hade lite problem efter första sonen, ,men då mest bara så att det inte kändes fräsht. nu är det hemskt. Vill ha operation NU och inte vänta dessa 3 månader eller längre. har i och för sig redan väntat en månad snart.

Jag som hela tiden trott att det kroniskt ostabila bäckenet orsakat det onda kan äntligen helt släppa det. Min hemska smärta beror helt och hållet på framfallet och jag är helt beredd på att ta bort livmodern om det kan underlätta för kroppen.

Först nu i början på maj blev framfallet riktigt mycket sämre och då ändrades smärtan helt och hållet, från att ha varit kring si-lederna.  Vi hoppas så in i norden att jag kan få slippa värk och leva ett normalt liv efter operationen.

Min man väljer hellre bort sex än mig med smärta. Men jag hoppas att det skall gå bra efter op ändå. Nu vågar jag inte ens ha sex. inte haft det sen i maj innan det blev värre.

Vågar verkligen inte och är rädd att hela väggen skall brista bakåt, då läkaren frågade om det kommit bajs ut från underlivet någon gång och att väggen var oerhört tunn.. Skrikandes

• Buspojkarna
    So nice skrev 2011-06-14 23:26:47 följande:
    buspojkar, du har det verkligen inte lätt!! stackare! 

Bajs genom underlivet? det  har jag aldrig hört, skulle det verkligen vara en hål i både tarm och slidvägg? låter konstigt..

Live happy.

Jag har aldrig lidit av att kissa på mig,så jag tyvärr inte hjälpa dig där.

Pyttis, blev ditt kissande värre efter operationen? Vissa säger att det kan bli värre när man op framväggen!

Må så gott 

Kram 
    Tror att läkaren undrade om väggen gått sönder, då den var så pass tunn.
  • Buspojkarna
    So nice skrev 2011-06-15 20:48:02 följande:
    Buspojkar! 

VAd hemskt för dig jag har nog missat lite men varför vill man inte op dig, eller vill man det? väntar du bara på op tid?

Jag känner mig aldrig riktigt bra..hoppas det blir bättre efter sommaren är lite ledsen att jag inte tog min första op som jag blev erbjuden, men tyvärr kostade det mig så mycket att vara hemma sist jag jag är ogärna det igen..

Men i augusti ska jag kontakta dem igen så det blir säkert op i sep, okt någon gång..
    Undrar hur det har gått för Hella!!

Jag väntar på op. Var ingen diskution om saker. Fick en undersökning på familjeplaneringen som inte ens har hand om det och hon ordnade direkt så att jag kom med på operationslistan istället för att först behöva vänta på ett besök på rätt mottagning. Men tiden går ju så sakta. var där den 23 maj och det var minst 3 månader väntan.

Men så läste jag i tidningen att ackis har problem med infektioner vid op och på vissa mottagningar. Kroppen håller sig inte ifrån en enda sjukdom så jag skulle lätt få något sånt om jag kommer på en sån avdelning.
    Funderar på att utnyttja vårdgarantin och åka till sthlm.

Är det jobbigt att ta sig hem efter op? Blir ju en bit att åka om jag opererar mig i sthlm.
    Hur länge kan man behöva ha gubben hemma från jobbet efteråt? Barnen går ju bara 20timmar på dagis. När kan jag själv börja lämna de på dagis? Brukar ta cykeln, men måste då lyfta upp minsta på cykeln om jag inte han ha nån pall stående ute på gården så att han kan klättra upp själv. Sedan är det 850meter till dagis och där kan de säkert lyfta ner honom några veckor.
  • Buspojkarna

Jag har inga problem alls med knipet. Ett tips är att börja bakifrån och knipa ringmuskeln för att sedan ta i lite mer och även dra in magen lite så att du lyfter hela bäckenbotten. Jag känner verkligen hur jag lyfter allt på insidan när jag gör så.
    Ett bra tips för att träna upp knipet är att köpa kulor att använda. går att börja med stora. Jag har smart balls, men inte använt de sedan efter förlossningen. Har ju inga problem med det längre.

• Buspojkarna

jo, det kanske du har rätt i. Har ju inte testat.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder