Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Stina: jag fick diagnosen i feb -07 och opererades första gången i mars 2010 (1 år efter andra förlossningen). Det var självklart att vi skulle ha två barn så jag tvekade aldrig.

GEM: till viss del kan det gå tillbaka när hormonerna återgår till det normala, om du har "riktigt" framfall går det inte över av sig själv eller av knipövningar, det har en gynekolog förklarat för mig även om jag vet att många får annan info!

Jag fick också en bristning i sfinktern, men inte rakt igenom.

Jag har inte haft problem med sex, vävnaderna är mjuka och flyttar på sig när han tränger in.

När man ammar blir hormonnivåerNa låga och det kan orsaka torrhet och skav, man kan köpa ovesterin på Apoteket för att underlätta! Det innehåller låg dos av östrogen.

• Gladhannapanna

GEM: Om jag har fattat rätt födde du för två månader sedan? I så fall kan nog mycket försvinna, det tar ca ett år för kroppen att återhämta sig efter en förlossning. Ovesterine har låg dis östrogen och används lokalt så jag tror inte det är ngn fara.

Jag får inte heller använda p-piller pga östrogenet för jag har bröstcancer i familjen.

• Gladhannapanna
    Uppsalapojkarna skrev 2012-03-27 06:46:02 följande:
    vet inte vad de går med på för op, men tarmen behöver lyftas upp, den bakre väggen kapas av och sys ihop, ta bort hemorojder jag fått av denna skit, lyfta upp livmoder och främre väggen.
    Och det finns inte en chans att jag låter denna läkare genomföra operationen. Har noll förtroende för honom. Ska ringa och prata med klinikchefen idag. Ger de ett par veckor och om de inte sätter upp mig på listan för operation så går jag ut i media under fejkat namn.

Kan göra elstimuleringen i väntan på operationen, men knappast innan. Här i uppsala är det ju sån himla väntan mellan allt. Jag har ju hållt på sen i maj.
    Bra plan med att ta kontakt med klinikchef och sedan pressen, det skrivs alldeles för lite om de här problemen!!!!
  • Gladhannapanna
    MsCaptaine skrev 2012-03-27 14:48:07 följande:
    Ja, just de tre trevliga undersökningarna ska jag göra. Ska börja med defekografi om ca tre veckor. Har inte fått kallelse till de andra än men jag hoppas att det ska vara klart innan sommaren så man har det gjort. Är verkligen en pina att ha detta framför sig och dessutom sväva i total ovisshet om det ens kommer att vara värt det. Man vet ju inte vad de där toktorerna beslutar om.

Jag blev remitterad dit från Västerås men det är egentligen för att jag fick en grad 3 som inte upptäcktes och inte syddes ihop. Men jag har ett bakre framfall också och misstänker att den bakre slidväggen inte blev ordentligt ihopsydd. Det var en BM som sydde ihop på förlossningen och hon var inte särskilt noggrann. Jag har ingen ordentlig mellangård kvar utan det verkar bara vara den yttersta huden som är ihopsydd.

Om det blir en operation av sfinktermuskeln vill jag ju få det andra fixat också samtidigt för att slippa två operationer. Men då får man väl hålla på och stånga sig blodig först, suck.

Bra att du har kurage och står på dig. Vore bra om det här fick mer uppmärksamhet och inte tystas ner som det är nu.
    Min mellangård var också väldigt dålig pga grad 3 bristning och den fixades självklar till under operationen så det tror jag inte att du ska behöva bråka om! Det var läkaren på inskrivningen som påpekade att den behövde åtgärdas, det var inget jag själv tänkt så mkt på eftersom framfallet var det som var jobbigast!
  • Gladhannapanna
    MsCaptaine skrev 2012-03-27 18:01:31 följande:
    Aha, vad skönt att för en gångs skull få något utan att själv behöva tjata och bråka!

Men var det gyn-läkare som gjorde operationen? Det jag hoppas få operera är ju sfinktermuskeln som aldrig lagades vid förlossningen och då är det väl rektal-kirurger som gör det. Undrar om de kan sånt som att rekonstruera mellangården?

Blev du bra efter din operation?

jag opererades av Eva Dahlgren, en gynekolog på SU i Gbg som skrivit artiklar i ämnet.

Jag kommer aldrig att löpträna eller hoppa jättemkt hopprep men annars är jag så gott som besvärsfri, dock ser det inte ut som innan barnen men det bryr jag mig inte om så länge jag slipper obehag!!!
  • Gladhannapanna

Lillstíne: Så jäkla tråkigt att du inte blev bra bemött!!!! Skriv av dig här, var ska du annars kunna klaga hos andra som vet hur eländigt det kan vara!

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder