• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Cissan skrev 2014-08-25 23:38:05 följande:

Vad är en perinalkroppsrekonstruktion ?

En rekonstruktion av mellangården. De sydde ihop avslitna muskelfästen samt gjorde en bakre plastik.
  • Minnie7
    Cissan skrev 2014-08-25 23:40:48 följande:

Jag blir galen men vad är skillnaden på framfall o prolaps!? Är det samma sak? Cystocele är det framväggen? Rectocele den bakre? Ska till Gyn imorgonbitti för att jag har såna problem men mest jobbigt i magen :/, har som molnande mensvärk hela tiden, varje dag i en v nu o samtidigt har det blivit sämre därnere. Brukar ni ha ont i magen?

Framfall heter prolaps på läkarspråk. Helt rätt med cystocele och rektocele. Jag har inte satt min motvärk i magen i samband med mina skador utan mer som mensvärk men det är rätt många som upplever värk. Lycka till hos gyn!
  • Minnie7
    Hemligkvinna skrev 2014-08-26 07:31:06 följande:

minnie
    Fast en bulle i slidmynningen är ju det vanligaste. Det har jag med, även fast det har släppt är uppe och jag knappt har nån slidvägg.

Någon som vet vilken metod som är bäst vid sterilisering?
    LÄkaren pratade om den gamla vanliga. Då man klipper av och knyter ihop äggledarna? Och sen nån ny där de tar bort hela äggledarna. Det skulle var alite högre risker med den sista.

Har fullt upp idag så jag tror inte att jag hinner med attefterforska alls. Litar nog mer på er än läkarna i många fall.

Vet bara om två metoder. En laparoskopisk där man sätter clipps på äggledarna och en där man via vagina går in och sprutar in något i äggledarna vilket gör att inga spermier kan passera. Vet dock inte för och nackdelar vad gäller metoderna mer än att det sistnämnda kräver ingen fullnarkos och därmed mindre risker.
  • Minnie7
    Hemligkvinna skrev 2014-08-26 07:31:06 följande:

minnie
    Fast en bulle i slidmynningen är ju det vanligaste. Det har jag med, även fast det har släppt är uppe och jag knappt har nån slidvägg.

Någon som vet vilken metod som är bäst vid sterilisering?
    LÄkaren pratade om den gamla vanliga. Då man klipper av och knyter ihop äggledarna? Och sen nån ny där de tar bort hela äggledarna. Det skulle var alite högre risker med den sista.

Har fullt upp idag så jag tror inte att jag hinner med attefterforska alls. Litar nog mer på er än läkarna i många fall.

Jo, det är sant. Fast de menade att min sitter för långt ner och att man vid en främre plastik syr högre upp. Och ja, då kvittar det ju.
  • Minnie7
    Hemligkvinna skrev 2014-08-26 17:49:57 följande:

De ringde från ds och ville ha in mig ikväll, då de börjar ta blodprover mm vid 6:00 i morgon bitti. Så jag åker dit så att jag är där strax innan 21.

Så nu är det dags att börja packa allt man ska ha med sig hehe.
    Hade ju tänkt fixa det efter middagen, då jag fixat allt annat så det är klart. Då skulle jag kunna packa iordning allt i lugn och ro.. JO hej du.

KL 07:30 skulle jag in på op.

Hon som ringde sa att jag kunde komma i morgon bitti också, men att jag då var tvungen att vara där absolut senast 06:00 och då måste jag åka typ 05:30 från Uppsala. Känner inte för att väcka barnen så tidigt, när de redan får lång dag i skolan. Marsvinen skriker ikapp efter mat så fort jag går upp också, så det går ju inte direkt smyga.

Marcus ger de aldrig mat, så han kan gå upp tidigt på morgonen och de är bara helt tysta och tittar på honom.

Däremot så känns det ju mindre kul att hålla på och fixa med klyx på sjukhuset. Det hade man ju hellre gjort hemma :(

Tack så mycket för allt stöd. Vad hade jag gjort utan er?!

Stort lycka till imorgon!!!
  • Minnie7

Intressant läsning från författaren. Jag måste bli bättre på core träning...

• Minnie7
    Blåklocka skrev 2014-08-27 21:06:17 följande:

Hej tjejer!
    Tänkte bara kommentera lite det här om träning. Den amerikanske läkaren som jag träffade sa att det enda jag skulle undvika efter kirurgi var att hoppa fallskärm (och liknande) och inte ta jobb som flyttgubbe, dvs undvika att flytta pianon och tunga möbler. Min svenska läkare (jag opererades ju här till slut), har inte heller givit så mycket restriktioner mer än att inte hoppa studsmatta eller lyfta jättetungt på gymet (ingen risk smile5.gif )  Båda har poängterat att jag ska leva mitt liv som vanligt. Vad gäller löpning så har båda sagt att det är okej. Jag har även läst en studie för länge sedan (hittar tyvärr inte den nu), där man hade kollat hur mycket det inre trycket ökade vid löpning och det var inte speciellt mycket. Även sjukgymnasten jag går hos säger att löpning är okej. Och hon poängterar Coreträning starkt. Hon tycker däremot att man skall undvika aktiviteter där man är med benen brett i sär (tex att stå med benen i sär och lyfta tungt på gym) Hon tyckte inte heller att rida var en bra idé för då har man benen för mycket i sär och tydligen kan man inte alls kontrollera sin bäckenbotten lika bra med benen i sär och därför ska man undvika det.
    Men sedan sa hon något klokt, och det är att bäckenbottenbotten mår bra av motion. Det är lite farligt att snöa in på att man inte får göra en massa, för det slutar i att man inte tränar alls. Och det är inte bra för bäckenbotten!

Jag har beställt den här DVD:n som är av en sjukgymnast som dels har prolaps själv och dels jobbar med patienter som har. Hon gör triathlon själv!!!
    Tänk bara på att beställa dvd:n från en europeisk sida om ni beställer den så att den funkar i er dvd-spelare.
    www.hab-it.com/

Regionkod 2 eller hur? Kollade på Amazon.uk och där stog att DVD inte skulle gå att se utanför Europa. Då måste väl det vara ok?
  • Minnie7
    nötskrikan skrev 2014-08-27 21:41:44 följande:

Hej, har skrivit här förut men läser mest. Ska operera en rektalprolaps i september och är skräckslagen. Symptomen kom nån gång efter andra förlossningen men ingen vill säga att det kan ha nåt samband. Jag vet inte längre vad jag ska tro. Det är inte en speciellt vanlig diagnos eller operation, jättejobbigt. Jag vill ju kunna läsa om andras erfarenheter. Har en del liknande symptom som vid framfall, urinblåsan bråkar t.ex., men på sjukhuset kan de inte säga om det kommer att bli bättre eller inte efter operationen. Suck.

Ska opereras på Danderyd.

Lycka till!!!
  • Minnie7
    Hemligkvinna skrev 2014-08-29 08:27:44 följande:

Jag blev utskriven igår och hade en hemskt jobbig väg hem. De där 7milen kändes som en evighet med varenda litet gupp i vägen.

Förra operationen kändes som en dans på rosor jämfört med denna, men det är ju en större operation.

På uppvaket hade jag problem med andningen och kände mig väldigt orolig över det. All koldioxid som de sprutar in får ju alla organ att flytta på sig lite, så mina lungor fick inte riktigt plats att fylla sig helst. Det pep då hela tiden. Trodde att jag skulle dö, men nu efteråt så kanske det inte var så farligt som det kändes då.
    Jag fick till slut blåsa i nån sak som hjälpte lungorna att vigda sig ordentligt.
    Jag kom till uppvaket vid 13, men fick åka därifrån först vid 18.

Nu känner jag mig verkligen överkörd. Har inte så ont från livmodern, men efter robotarmarna i magen, Sen är magen fortfarande rejält uppsvälld.

Dessvärre så har jag lite hosta som oroar mig. Vill ju inte att allt ska gå upp denna gången också

Förresten så fick jag veta att jag har endometrios också, då läkaren tog bort några blåsor och skickade iväg för analys.

Välkommen hem HK! Jobbigt med uppvaket men hoppas du mår bättre snart. Då kanske du har fått en förklaring till varför du haft så ont i livmodern ibland. Kram! Vet inte vad du fått för restriktioner men försök vara uppe mkt pga hostan och ev biverkningar (om du inte ska vila mkt pga operationen förstås). Lurigt med hostdämpande också nu postop.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder