Cissan- jag stog knappt ut ska jag säga. Grät i princip hela dagarna, önskade stundtals att jag skulle drabbas av någon allvarlig sjukdom eftersom jag inte tyckte livet var värt att leva med de problem jag hade (skrämmande jag vet), hade smärtor och skav hela tiden och det sociala livet (och ffa motionen) var noll. Men mitt blev ju lite bättre när jag slutade amma och mensen återkom. Och sedan ytterligare bättre efter op. Jag pratade mkt med en väninna, grät och uttryckte min ilska och frustration till henne. Hon höll mig sällskap många kvällar då sambon jobbade och vi tittade på film och jag bara grät. Utan henne vet jag inte hur det hade gått. Jag ältar och återupplever fortfarande förlossningen och har diagnosticerat mig själv med PTSD. Hade kanske behövt hjälp att prata professionellt men samtidigt vet jag inte hur det hade hjälpt mig. Jag bara ångrade så mkt som hände, ältade allt som hänt och ville vrida tillbaka klockan. Vill fortfarande vrida tillbaka klockan och ändra min vaginala förlossning till ett kejsarsnitt. Ångrar att jag inte gick på snittsamtalet utan lät mig övertalas till vaginalförlossning, ångrar att jag inte var mer påläst innan om deras riktlinjer, ångrar att jag inte krävde ett TUL innan igångsättningen, ångrar att jag inte krävde ett snitt innan andra igångssättningsförsöket mm mm. Samtidigt vet jag ju att det är lätt att vara efterklok och jag gjorde helt rätt, just då. Ett par missar från förlossningens sida som jag fortfarande grunnar på om jag ska anmäla. Dels för min egen sinnesfrid och upprättelse och dels för att andra inte ska drabbas.
Så- hur står man ut? Ja du... Har du någon du kan prata med, gråta med, och som bara kan vara hos dig de gångerna du inte orkar vara social. Har du en förstående man är det ju kanon. Tyvärr är min av den mer oförstående sorten så det hjälpte föga.
Krämen du tänker på är nog Östrogenkräm. Jag provade utan effekt. Man kan använda den främst om man ammar eftersom slemhinnorna är så torra och sköra då.