• che71

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Blåsippan84 skrev 2015-01-18 05:37:50 följande:

Hej tjejer. Hoppar in här. Inte läst tillbaka så

Mkt i tråden men måste ha några att bolla med.

Fick "domen" framfall i fredags. Har ett barn sedan tidigare som föddes vaginalt (5,5 år sedan). Är gravid i v 16 med vårt andra. Fick under julhelgen magsjuka. Men min mage har krånglat sedan dess med långa toabesök pga lös mage. Satt 1 h för 1,5 v sedan. Kände då att någon höll på att komma ut från slidan. Gick tillbaka det mesta av sig själv efter ett par timmar. Men sen någon dag senare var det dags igen. Och nu har det inte gått tillbaka. Var hos en bm i fre och hon konstaterade att slidväggen hade sjunkit in framifrån och livmodertappen åkt ner.

Hade redan förstått detta för 1 v sedan och kniper och kniper. Frågade hur det kommer bli under graviditeten med detta. Hon nästan fnittrade och sa att det inte är några problem. Men hur blir det med förlossningen frågade jag. Det går hur bra som helst att föda vaginalt.

Alltså sedan i fre har jag inte tänkt på något annat. Svårt att koppla bort när man känner framåt lunch att det tynger i underlivet. Pratat med maken och han är förstående. Men som många män nog är så vill han att "har man problem så måste det lösas, annars kan man inte gå och tänka på det hela tiden". Bm sa ju att i nuläget finns inget att göra.

Usch måste få bolla med någon i liknande situation. Förstår inte hur graviditeten kommer bli när jag blir tyngre och föda vaginalt? Samliv var jag inte vågat mig på och känner mig så okvinnlig .

Trist!
    Jag fick framfall efter min första o enda förlossning, sugklocka (6 dragningar)
    o yttre press o pannbjudning på bebis.
    Ville haft KS pga förlossningsrädsla o svårt att få barn (6 missfall o flera års försök)
    men fick det ej, trots samtal med både ssk o läkare på specialMVC.
    Så gick det så här. Jag upptäckte det ca 2 veckor efter förlossningen i samband med att stygnen trillade av. Fick det konstaterat av BM o sen av gynläkare, men nu för 1½ månad sen tyckte inte läkaren att det var så illa att det behövde opereras.
    Men jag känner det hela tiden, har väl vant mig vid den obehagliga känslan, kanske något bättre vissa dagar senaste månaden.
    Min bebis är 8½ månad o vi har inte haft samlag än pga detta, det ska gå men jag känner mig så osexig o förstörd. Önskar så att jag fått KS.
    Om jag var du skulle jag försöka få KS så att det i alla fall inte blir värre pga förlossningen.
  • che71
    Blåsippan84 skrev 2015-01-19 22:21:05 följande:

Inte haft några bekymmer alls. Utan detta började efter ca dagliga "krystningar" på toaletten i två v i samband med en magsjuka som aldrig gick över. Bm konstaterade i fre att livmodertappen åkt ner och att Framväggen var förslappad. De flesta verkar ju få det i samband med förlossning. Men den kanske var försvagad utan jag märkte ngt och sedan blir ju all muskulatur slappare under en graviditet. Så det behövdes ej mer .

Måste fråga, när du skulle op berättade du för jobbet då? Känns som detta är inget man vill prata om på fikat eller med vänninor. Dumt egentligen för det kanske är vanligare än man tror. "Drömmen" är att kunna bli op under mammaledigheten. Hur lång tid blir man sjukskriven efteråt?

Det är inte självklart att få operation.

Jag har gått mer än 8 månader efter förlossningen nu o läkaren vill avvakta o säger att det inte behöver opereras. Men jag har obehag fortfarande o vi har ännu inget sexliv. Så kan man ju inte ha det.

Att inte våga lyfta matkassar. .knappt bebis. .aldrig bebis i babyskydd. ..så rädd att göra det värre. .
  • che71

Hej

nuförtiden syns inte mitt främre slidväggsframfall i spegeln (inte samma bula som innan i alla fall) men besvären är nästan värre sedan några dagar .

känner att något är på väg ut men ser inte så mycket. .bara som en flik baktill. .kan ärren efter perineumbristning släppa eller har jag fått ett bakre slidväggsframfall?

Vagifem har inte hjälpt o läkaren sa i början på December att det inte behövde opereras men just då den veckan var det ovanligt bra för första gången.

Han sa att han skulle skicka remiss till bäckenbottencentrum men jag väntar fortfarande. .undrar hur lång väntetid det är där?

Detta kan inte vara normalt. Har precis haft mens o det borde vara lite bättre nu..Snart 9 månader sen förlossningen. Så deprimerad över detta. Vi har inte haft sex än heller. .har ingen lust pga obehaget av framfallet. Hur känner ni för sex? Jag menar hur ska man få lust egentlugen när det känns så obehagligt i underlivet alltid ?

• che71
    Minnie7 skrev 2015-01-26 18:52:06 följande:

Har tyvärr inget bra svar. Har heller ingen sexlust och skulle lätt praktisera avhållsamhet. Gör det med hänsyn till mannen.

Men hur känns det dina framfallsbesvär alltså?

Så han tappar inte lusten nu då när du inte har lust o har underlivsbesvär? För jag har ju hela tiden berättat om framfallet o hur obehagligt det känns så oroar mig för att han inte ska ha lust när jag väl vågar o vill!
  • che71
    Minnie7 skrev 2015-01-26 20:50:09 följande:

Det känns typ inget vid sex. Ingen smärta heller. Han vet att jag inte har någon sexlust. Kan ju inte ljuga. Men det går liksom inte in på honom hur illa det verkligen är. Han tänker typ att om jag är våt så tycker jag det är skönt. Hmmm, funkar ju liksom inte så. Vi har definitivt fått problem pga detta men inte bara pga sexet. Vår relation är inte bra sedan förlossningsskadan men det beror mer på att jag inte tycker ha fått den uppbackning och stöd jag borde ha fått. Tycker själv att jag varit helt öppen med alla problem och hur det begränsar mig men han glömmer fort. Då bryr man sig kanske inte så mkt...

Usch va trist o pga förlossningsskadan som du redan har lidit så mycket av.

min sambo är väldigt förstående o hjälpsam. .jag behöver hjälp med tyngre saker o han gör så mycket han kan för att avlasta mig.
  • che71

Jag har äntligen fått tid till Bäckenbottencentrum!

Så skönt att få hjälp med besvären. .det har blivit värre de senaste dagarna.

• che71
    Ssajko skrev 2015-01-29 16:12:35 följande:

Hej hej, jag hoppas att det är okej om jag hoppar med.. Jag har precis hittat "bollen" ringt till gyn där de sa att det låter som framfall. Försökte ha sex med mannen första gången efter förlossningen och det gjorde så j*****a ont sen kände jag där nere och "fann" den efter. Jag är jätteledsen och bara gråter. Jag är rädd för hur det kommer vara och kommer jag aldrig kunna ha sex? Då kommrr jag aldrig att få fler barn... ( första barnet, 27år)

Usch ja det är inte kul. Hur långt efter förlossningen är det? Ammar du?

För mig är det nästan 9 månader nu o vi har inte ens försökt ha sex..jag tror det går men besvären har gjort att jag tappat lusten. Ska till Bäckenbottencentrum nästa vecka o hoppas få hjälp.
  • che71
    Ssajko skrev 2015-01-29 18:05:54 följande:

Det har gått tre månader och jag helammar. Jag blev så ställd också för jag har aldrig känt något förut när jag har tvättad mig eller när jag tittade med spegel för stygnen och så. Hade för övrigt en jättebra förlossning med några stygn på bakväggen och mellangården. Brukar det komma några månader efter förlossningen eller på en gång?

Det kan nog vara olika när det dyker upp. Mitt kom ca 2 veckor efter förlossningen när stygnen föll bort.
  • che71
    Ssajko skrev 2015-01-30 10:12:27 följande:

Va! Vilken kärring, så säger man väl inte, speciellt inte som professionell!

Ja, det är som en bula där vid hålet framåt så jag tror att det är framväggen. Hos gyn var det tydligen väntetid 3månader om man inte gick till någon extra blabla bara, just nu sa jag att jag tar det under tiden så någon kan titta iallafall! Men jag är ganska säker på att det är så, jag hoppas väl bara på att jag ska få någon slags hjälp genom detta även fast jag hr förstått att det inte kommer hända. De bara "konstaterar att det är så"..,

Till mig sa de både BM o läkaren att det skulle bli bättre med tiden. .bättre efter amningsperioden. .osv..de vill tydligen vänta innan man kan få hjälp.

Tyvärr.

Jag var så rädd för förlossning alltid o ville ha kejsarsnitt men fick ej beviljat trots min ålder o alla missfall. Så blev det min mardröm. .sugklocka o 6 dragningar o perineumbristning o nära att min bebis blev riktigt skadad.

pyttsan att det är så bra att föda vaginalt både för mamma o barn!
  • che71

Jag har äntligen fått komma till bäckenbottencentrum o fick där en prolapsring.

Varför var jag tvungen att vänta 9 månader efter förlossningen för det? Hoppas den passar o inte trillar ut..återbesök om 2 månader. .o test av knipet i gynstolen var bara 3 av 10 på en skala.

Så det ska jag jobba på.

främre slidväggsframfall (cystocele ) o nedsjunken livmoder o livmodertappen var långt ner

Sen ringen sattes in känner jag inte av det..Ingen tyngd ingen globuskänsla..härligt!

En annan glädjande sak. .vi hade samlag i helgen för första gången. .o det gick bra..inte ont o det fungerade. .nervöst som första gången.

Just nu känner jag hopp om framtiden.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder