• lejonet80

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Tahoe, har man inte tagit bort remisstvång till gyn i alla landsting från årsskiftet?

I övrigt behöver jag pepp då jag beslutat mig för att anmäla min förlossning. Sambon tycker att det är en dålig idé då han tror det kommer bli för jobbigt för mig. Själv vill jag anmäla för att jag är arg och för att jag vill uppmärksamma förlossningsskador. Tänker att ju fler som anmäler, desto större uppmärksamhet borde det få... Resultatet av förlossningen blev en sfinkterruptur och smärta som nog kommer förbi livet ut... Tre år sedan snart. Har tänkt att anmäla att jag fick krysta 1,5 h, hela tiden i ryggläge, att jag syddes på förlossningssal och inte på operation samt att jag blev uppmanad att efter förlossning och stygn vänta med att kissa tills bm kom tillbaka, vilket resulterade i en överfull blåsa (1liter) och numera världens sämsta tryck på kisstrålen. Vad tycker ni, känns det vettigt att anmäla? Är inte ett dugg intresserad av pengar, däremot skulle någon form av upprättelse sitta fint.

• lejonet80
    Minnie7 skrev 2015-03-29 23:14:43 följande:

Visste de att du fått en sfinkterruptur redan i förlossningsrummet? Står det i journalen att du krystade så länge? Du har så mycket rätt i allt du säger och jag hoppas verkligen du anmäler. Stå på dig- du har rätt. Bered dig på att det kommer bli jobbigt men har du dessutom allt dokumenterat i din journal har du ditt på det torra. Kämpa på- kram!

Jo, de såg att det var en sfinkterruptur i förlossningssalen. Ångrar i efterhand att jag inte krävde att sys i op-sal, men man är inte så kaxig efter värkar i nära två dygn... Det står i journalen att jag krystade 1,5h, så det har jag svart på vitt. Blir säkert jättejobbigt att anmäla, men jag SKA!
  • lejonet80
    Minnie7 skrev 2015-03-30 21:36:09 följande:

Ja snälla gör en anmälan. Det är ju inte klokt! Har du frågat dem varför?

Jag frågade aldrig det tyvärr. Orken och modet att ifrågasätta fanns inte.känns som att jag levde i chock länge efter förlossningen och det är först nu som jag har orken att anmäla.
  • lejonet80

Lössi, jag opererade mig också i Linköping för 3 veckor sedan. Hade bland annat ett muskelfäste som varit av i över tre år och som nu satts fast. Det spänner en hel del här med när jag böjer mig och det tar fortfarande emot att sitta normalt på en stol. Jag är extremt feg och försöker undvika allt som känns obehagligt. Är livrädd för att sabba något då jag kämpat för att få hjälp i över 3år.

• lejonet80

Ja, det är oerhört frustrerande vad man ska behöva kämpa. Först den femte gyn kunde konstatera att ett muskelfäste var av, trots otaliga besök under dessa tre år. Kan ju tycka att det borde vara grundläggande kunskap hos gyn att muskelfästen bör sitta fast för normal funktion. Nu är det bara att ta det lugnt och hålla tummarna för att det ska bli bra!????

• lejonet80
    Minnie7 skrev 2015-11-11 17:59:23 följande:

Håller med dig. Lipade som en gris över hur väl jag blev bemött.

Ja, det var så himla härligt med någon som lyssnade, undersökte mer grundligt än någon annan gjort och som verkligen verkade förstå och bry sig. Förstår att du blev rörd :) Ångrar att jag inte sökte mig dit tidigare, men samtidigt känns det ju rimligt att försöka få hjälp i sitt eget landsting först.
  • lejonet80

Håller med Minnie. Sök dig till Linköping. Eva är duktig och det är bra med en second opinion. Tyvärr är mitt intryck att inte alla gynläkare har den kompetens de borde, så nöj dig inte med endast beskedet från den du var hos idag!

• lejonet80

Jag fick höra via kvinnokliniken i Linköping att det gick fortare att få tid om man hade remiss, så jag fixade det. Tror det tog 2 månader från remiss till tid. Överraskande snabbt!

Lössi- krya på dig!

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder