• Norrland30

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Är gravid i v 28 för andra gången. Jag har idag blivit nekad kejsarsnitt trots framfall av främre slidväggen som resulterat i att jag och min sambo haft samlag ca 5 gånger på snart 2 år!!!! Under min första sons förlossning sprack mellangården i princip hela vägen och jag fick en sfiknerruptur som gör att jag har svårt att hålla mig när jag behöver göra nr. 2 och jag behöver alltid ha en toalett tillgänglig. Läkaren som tittade på mig idag tyckte att allt såg ganska bra ut - att framfallet inte var så illa att det behöver operation (trots att det blockerar mer eller mindre hela ingången) och att mina problem där bak beror på att jag, (enligt honom) kanske har IBS - inte att ringmuskeln inte fungerar som den ska. Jag känner mig maktlös, ledsen och alldeles urpumpad.
    Ska det verkligen behöva vara så här?! Att bli mamma är det mest fantastisk som finns, men resten då? Ska man behöva vara rädd för att ha samlag, ska man behöva bära blöja?? ....Ska man behöva må såhär??Rynkar på näsan

• Norrland30
    che71 skrev 2015-06-04 13:53:26 följande:

Fy så hemskt att de till o med nekar snitt för dig

Blir så arg...att vi ska behandlas så här...

så ledsen för din skull

Med dina skador också. .Ska man bara finna sig i att ha det så..det begränsar ju livet så mycket.

Det där med sexlivet känner jag tyvärr igen..

vad sa de om dina besvär o en vaginal förlossning på det?

Tack che71! Önskar att ingen skulle känna igen sig i detta, men tyvärr är det nog ganska många som gör det. Man känner sig verkligen maktlös....Enligt läkaren så såg han inga problem med en vaginal förlossning - han menade att det inte behövde betyda att mina skador skulle bli värre och att det därmed inte är berättigat ett kejsarsnitt som också medför en del risker. När det gäller framfallet så menade han att jag och min partner helt enkelt får jobba tillsammans och försöka hitta bra sätt att ha samlag på! Idiotiskt sagt! Hur lätt är det liksom?

En kompis har dock nyss ringt och berättat att det finns en ny lagparagraf som säger att Landstinget inte får neka kejsarsnitt om man verkligen vill det....kan verkligen stämma?

Hur som helst så tänker jag kontakta en privat gynekolog och få en "second opinion"......
  • Norrland30
    Maria7201 skrev 2015-06-07 21:55:17 följande:

Hej!
    Jag skulle åka utomlands: Estand, Litauen, Lettland, Polen... Riskera inte. Rädda ditt underliv! Jag har framfall efter mitt tredje barn och var i US på konsultation. Läkare sa att om jag blir gravid igen (vilket inte finns i min värld) ska jag göra snitt. Han sa att jag aldrig ska föda vaginalt.
    Men fy, stackars dig! Kommer du att försöka å ditt framfall opererat??
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder