I tisdags förra veckan gjrde jag min operation. Det kändes rligt talat så där. Jag bad om att få tala med operatören innan, men det blev inte förens inne på operationssalen, halvnaken och livrädd skulle jag försöka förklara hur jag upplevde det och vad jag ville ha hjälp med. Så jag började så klart gråta istället och genom tårar och snor hasplade jag ur mig att jag så gärna ville kunna lyfta mina barn utan att det straffar sig med ont hela dagen + att jag ville kunna orientera igen, dvs springa. Sen blev jag sövd och minns inget mer. Jag vet inte om det tog skruv ller om operatören var duktig, men jag tror att det har blivit ganska bra. Operatören var en man, en gammal man. Jag mins att när narkosmedlet började verka så frågade jag honom om man var norrman eller nykter. Jag kommer inte ihåg vad han svarade dock. Jag opererades 17 maj.
De opererade både fram och bakfallet i samma operation plus att de sydde igen förlossningskadan. Jag hade väldigt ont efterråt, på uppvakningsavdelningen, då fick jag Alvedon. Det hjälpte ju precis ingeting och tårarna kom tillbaka, de sa att det inte borde öra så ont. Efter ett bra tag av hulkande och snorande fick jag lite bättre smärtlindring och då blev det riktigt bra. Jag fick komma up till avdelningen och stanna till nästa dag men merpå nåder - alla var liksom inställda på att jag skulle hem, men jag tog mig knapt ur sängen så det blev helt enkelt inte så. På morgonen innan jag skulle hem fick jag tala med operatören igen. Han sa att eftersom mina skador var att betrakta som rena förlossningsskador så var prognosen för att det skulle bli bra - bättre! Men han kunde inte garantera så mycket alls. Jag blev sjukskriven 1 vecka och på tisdag är det således dags att börja jobba igen. Men det tror ajg inte att jag klarar faktiskt. Jag har inget tungt jobb utan sitter vid dator hela dagana - men jag har svårt att sitta - det är igentligen det stora problemet just nu.
Jag vågade titta igår och det SER mycket bättre ut. Det ser helt ut, förrut så var allt vidöppet - men det är inte vidöppet längre. Det känns också ganska bra faktiskt. På det stora hela så är det ett steg i rätt riktning. Dock kan jag forfarande känna att hela underlivet gungar när jag t.ex. nyser, hostar eller tar i av någon anledning.
Jag vet inte ännu om jag är nöjd eller inte. Själva operationen kändes väldigt psykiskt jobbig och jag fick magsjuka efterråt dessutom (slapp förstoppning i alla fal ;)) så de har tagit några extra dagar att komma på fötter. Men mest troligt är jag nöjd. Återstår ju att se om jag kan lyfta, hoppa, springa osv. Ännu tar jag det lugnt.
Det där onda som några av er pratar om har jag också känt. Märligt. Långt ner, nästan svanskotan, och strålar ut. En enorm trötthetskänsa i nedre delen dessutom. Nåja.
Jag ville bara dela med mig. Det finns liksom ingen jag kan prata om det här med. Av någon anledning nämnde jag det för grannen (fråga mig inte varför - så här i efterhand är det obegripligt), min oro för framtiden och min sorg över att det över huvud taget blivit så här. Grannen hävdade att jag ju såg allt i nattsvart och att jag borde sluta analysera det hela så mycket. Efter det så har jag lär mig att knipa tyst. Istället öser jag ur mig här. Tack