Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Skriver en rad för att lägga till favoriter! Opererades i början av mars, fick komplikationer så operationen kunde inte slutföras utan kommer att opereras igen i höst.
Skriver en rad för att lägga till favoriter! Opererades i början av mars, fick komplikationer så operationen kunde inte slutföras utan kommer att opereras igen i höst.
Nu har jag läst hela tråden.
Jag har haft besvär vid promenader längre än 15 minuter och vid lyft. Att hoppa eller springa finns inte på kartan!!!
Den info jag fått är att man blir successivt bättre under ett helt år efter förlossningen, så man gör ingen bedömning av op förrän den tiden har gått.
Min gynekolog sa till mig att ta det lugnt med att gå, lyfta, springa och hoppa så det har jag gjort i 3,5 år nu....
Jag hade både främre och bakre slidväggsframfall, i början av mars skulle båda opereras men jag blödde för mycket så kirurgen avbröt efter att ha åtgärdat det främre framfallet. Tyvärr har jag ju fortfarande rejäla problem med det bakre så jag känner ingen större förbättring.
Jag kan inte använda tampong och måste också hålla emot när jag bajsar. Min gyn sa att man ska se till att inte bli förstoppad för det kan töja ut framfallet.
Jag har ridit i hela livet, men inte hjälpte det. Brast massor vid första förlossningen och de sydde i timmar, kirurgen som opererade har lovat att åtgärda det vid nästa operaion eftersom mellangården inte är som den ska vara.
En jättebra tråd! Kan någon länka till den första tråden?
Nian: Jag har fått besked om att det blir under vecka 40 eller 41. Instämmer med dig, vill ha det gjort men det blir en jobbig period medan man återhämtar sig. DU har koll på att du inte kan ta hand om barnen själv ALLS under 8 veckor? Vår yngsta var ett när jag opererades förra gången, det var urjobbigt att inte kunna ta hand om henne själv!
Då tycker jag att du ska tala om för läkaren att du är föräldraledig, till mig sa de iaf att jag inte fick göra några saker på frestade på bäckenbotten under 6-8 veckor. Var sjukskriven från jobbet i en månad, men hade restriktioner kring lyft längre.
Idag kom brevet, operation 7/10. Både längtar och fasar....
INstämmer med nian74. Försök att undvika så mycket lyft det går. Stora pojken kanske kan klättra delar av trappan i alla fall?
tråkigt att läsa att ni fått kämpa för att bli opererade, jag har inte haft några sådana problem. Gynekologen hann knappt titta innan hon sa att det ska opereras och att hon skulle skriva remiss.
Den läkare som op mitt främre framfall i våras har även lovat att snygga till mellangården som är för tunn eller ngt efter min grad tre bristning vid första förlossningen. Jag är rätt säker på att det blir samma läkare som ska på mitt bakre om några veckor.
Jag blödde ett par dl när de opererade i våras mot normalt 2 tsk så han vågade inte slutföra med det bakre som planerat utan det blir nu istället.