• alwi

Hemgång, när?

Hej! Våran Wilmer är född i vecka 27+2,födelsevikten var 822g. Han har klarat sig fint så här långt utan infektioner och dylikt. Nu är han i graviditetsvecka 31+4 och väger 1200 g. Han ligger ännu i kuvös och har cpap. Det känns som allt står still, trots att allt är och har varit stabilt hela tiden känns det som en hel evighet innan vi får komma hem. När fick ni andra komma hem som varit i liknande sits? det finns inte hemsjukvård där vi bor. Behöver stöd och pepp och en påminelse om att det faktiskt finns ett slut, det känns välgigt tufft just nu! hoppas på säng och att han snart klarar sig utan cpap. Skulle kännas som ett sort steg i rätt riktning.

• Svar på tråden Hemgång, när?
  • Pysen

Isak föddes i veckan 29+5, han föddes den 13 juli, var beräknad 21 sept..

Vi blev utskriven den 30 aug (2006)....

Han kom hem när han kom ihåg att andas helt själv och när han orkade äta en hel flaska ersättning (sin dagsdos)....

Han glömde bort att andas flera gånger efter C-papen...

• alwi

Tack för svar! Hur länge hade Isak cpap? Känns bra att veta att ni fick komma hem i "vetig" tid.. Även om vi inte kommer hem innan beräknat förlossnings datum känns det bättre att hoppas!

• lilja26

min son föddes 24/2 och vi blev utskrivna den 8/7. Han föddes i v23+1. Sjukhuset tid är så lång och det kändes som att man aldrig skulle få komma hem. Minns där mot slutet nära alla lång liggare fick börja fara hem, men vi var kvar. Jätte jobbigt.

Men man får hem tillsist. Jag minns att jag brukade sätta saker i perspektiv. Vad är dessa månader i gemförelse med resten av livet. Då blir det väldigt lite tid man är på sjukhuset. Men det är inte alltid lätt att tänka så ( jag vet )

Men det blir snart eran tur och då börjar resten av era liv tillsamans med erat mirakel.

Massa styrke kramar till er

• Basses mamma

Hejsan! Min son föddes i v. 26+3. Han vägde då 1027 gram. Han hade cpap till han var i motsvarande v. 32+6, så han hade den rätt länge. Efter det gick allt fort, han hade syrgas i grimma först, och sedan i tratt vid behov, främst vid måltiderna. Han fick ett ljumskbråck som opererades i vecka 35 och efter operationen behövde han inte längre någon syrgas. Saturationen låg konstant på 99-100 utan syrgas och även vid måltiderna. Vilken lycka det var! Bråcket måste ha stört honom såpass mycket att det påverkade saturationen. Sedan var vi kvar på sjukhuset i ung. en vecka innan vi fick åka hem, i v. 36+3. Alltså precis 10 veckor på sjukhuset. Då hade han precis lärt sig att äta helt själv, så sonden drogs helt på morgonen innan vi åkte hem och sedan helammade han. Han vägde då 2940 gram. Blev utskriven helt en vecka senare då vi vägt på BVC och de såg att han gick upp bra i vikt.

• alwi

Tack snälla! Målet känns inte alls så långt bort..

• MsBeauty

Min son föddes i v. 24+2. Vi flyttade hem i v. 38, hade hemsjukvård i 2 veckor och blev utskrivna på BF. Minns knappt kraven för att få komma hem, men han hade i alla fall fortfarande extra syrgas (i grimma) och sond (1 dag). Men han skulle vara fri från CPAP:en och så skulle han kunna äta med flaskan. Sen skulle han vara fri från vissa vitaminer och mediciner så som koffeincetrat. Vi tränade honom ur CPAP:en, först 20 minuter, sen 1 timme, sen några timmar. En period var han CPAP-fri dagtid och till slut även på natten. Så länge han hade CPAP, fick vi inte ha honom på rummet med oss. Han bodde på vårt föräldrarum i någon vecka innan vi flyttade hem, de sista dagarna var han på vårt rum hela dygnet.

Har ni börjat träna honom ur CPAP:en? Vi brjade med det när han var omkring v. 28-29.

• alwi

Nej vi har faktiskt inte börjat träna honom utan cpapen. Nu har han kanske 1 puls dipp/dygn, vet inte riktigt vad nästa steg blir. Vi ska ha samtal med våran barnmorksa idag, får se vad som är nästa steg på "planen".

• Mammatillmini2008

Vår son Edvin är född 24+4 19 augusti och vi åkte hem den 25 november och sen blev vi helt utskrivna den 16 december. Edvin blev av med Cpapen 35+0 Men hade syrgasgrimma till 41+0 den hade vi hemma i 3 veckor.
    Sond och sånt hade han blivit av med långt innan så det var bara den där x-traskvätten syrgas som han behövde ett tag extra.

Grattis till bebisen och lycka till med allt!

Svar på tråden Hemgång, när?