Bra recept på rågbröd utan vetemjöl?
Jag söker bra recept på rågbröd som inte innehåller vetemjöl! Om nån har ett sånt blir jag überglad om ni delar med er!!
Jag söker bra recept på rågbröd som inte innehåller vetemjöl! Om nån har ett sånt blir jag überglad om ni delar med er!!
Varför vill du inte ha vetemjöl i? Vetemjöl får brödet att jäsa bättre. Utan det blir det ett väldigt kompakt bröd.
Men här är ett rågbröd med fullkorn i som är jättegott och lätt att göra. Bara att röra ihop och in i ugnen. Ingen jäsning eftersom det görs på bikarbonat (som kräver syra (i youghurten och lingonen) för att arbeta bra).
Ingredienser
8 dl rågsikt
2 dl rågkross
1 dl havre- eller vetekli
1 dl linfrö
1 tsk salt
1 msk bikarbonat
1 dl lingonsylt
2 msk ljus sirap
5 dl mild yoghurt
Sätt ugnen på 175°.
Blanda ihop alla torra ingredienser. Rör i lingonsylt, sirap och yoghurt. Häll degen i en smord och bröad avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Strö över lite rågkross.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Stjälp upp brödet och låt det svalna på galler.
Tack för receptet! Jag vill inte ha vetemjöl i brödet eftersom min mage inte tål vete speciellt bra. Inte heller mjölkprodukter tyvärr, tror du man skulle kunna ersätta yoghurten med nått annat, typ vinäger+vatten? Annars lät det som ett jättebra recept!
Vet inte, men prova!
Om det är laktosen i mjölken som du inte tål så finns det ju laktosfri yoghurt. Om man tål lite laktos så är detta recept nog bra för det grova brödet gör att passerar långsammare genom tarmen och då hinner den bryta ner mer laktos.
Det enda sättet att kolla är ju att prova.
Tack, det är inte laktosen utan hela mjölkgrejen som jag inte mår bra av. Men jag ska prova med vatten och vinäger, det brukar ju fungera i kombination med bikarbonat .
fairyfloss skrev 2009-01-03 15:47:55 följande:
Det går säkert att ersätta med rågmjöl om man inte vill ha vetemjöl alls!
Det här receptet hittade jag nu när jag letade: www.koket.se/johan_sorberg/matbrod/_/ryskt_ragbrod_pa_filmjolk/