• Nallemajatjejen

Kortspelet PLUMP??

Är det någon som kommer ihåg hur man spelade det?

• Svar på tråden Kortspelet PLUMP??
  • bambigirl

Ja! Vi spelade det härom veckan för första gången på länge.

Börja med att ta fram papper, penna och kortlek. Gör lika många kolumner som folk som ska vara med och spela. Skriv sedan från 10 ner till 3. Skriv 3 3 gånger och sen upp till 10 igen. Nu har du alltså 15 rader. Varje deltagare får 10 kort. Den som sitter efter utdelaren får säga hur många stick han tror han kan ta. Sedan går man varvet runt och ens gissning skrivs upp på papperet. Den som säger sist (dvs delaren) får inte säga så att alla kan ta så många stick som dem vill.

Den som valt flest antal stick börjar lägga. det gäller för alla att ta så många stick som man sagt. Den som tar fler eller färre får en plump, en fläck ritas över den rutan i diagrmmet. Den som fick så många som den trodde får en etta före sin siffra.

Sedan börjar man om med 9 kort osv. Frågor efter denna lysande beskrivning?

• Mirimaxx

man delar ut 10 kort och sen går man ner till 1 och sen därifrån upp till 10 igen... man säger hur många stick man kan ta och den sista att välja hur många stick får inte välja så att det blir jämnt med så många kort som finns ute. När man kommit ner till 1 kort brukar vi köra ett kort för så många spelare vi är... typ är vi 4 spelare delar vi ut 1 korrt 4 gånger....

Hoppas det hjälpte nåt annars är det bara att fråga så ska jag försöka svara

• Mirimaxx

Bambigirl, vilken superbeskrivning

• Nallemajatjejen

Japp så långt ungefär tror jag att jag kom ihåg
    Det jag inte kom ihåg är hur man tar ett stick?

Kommer inte ihåg vad liksom själva sticken gick ut på Var många år sedan jag spelade nu....

• bambigirl

Om den första lägger en hjärter 10. Kan man lägga hjärter måste man lägga, annars kan man saka och lägga ett annat kort i en annan färg. Om man vill ha sticket lägger man högre hjärter och vill man inte ha det lägger man lägre. Ibland har man ju inget val utan måste ta det fast man inte vill. Den som la högsta hjärter får sticket. Sedan lägger den personen som vann förra sticket nästa kort och får alltså välja färg.

• Nallemajatjejen

Gött Nu är jag med så nu ska jag lära min man att spela plump

• bambigirl

Ja, det är ju tokroligt! Hade nästan helt glömt det, men ko ihåg det när vi var i sommarstugan och inte hade något att göra...

• Nallemajatjejen

Minns att vi alltid spelade det i timmar när vi sov över hos varandra (kompisar alltså) när vi var små...
    Just nu när man bara går och väntar på att det ska sätta igång och har lite svårt att sova så känns det som ett ypperligt tillfälle att spela kort men man tröttnar ju på skitgubbe gansksa fort

• ärtprinsessan

Hemma hos mannens familj heter spelet "Beredskap" det är ju lite tossigt.

Vi brukar göra så att man inte får en etta framför poängen om man säger att mans ka ta NOLL stick, vilket min pappa alltid gör. Säget man NOLL för man bara fem poäng istället för 10 hos oss, för annars blir det så mycket segt feglir.

Vi älskar att spela kort i bådas familjer och semestern har varit mycket bra för min del Vi spelar mest gin Rummy o Svarta Maja.

• Nallemajatjejen

Har ni tips på andra lätta och roliga kortspel så är det bara att beskriva

• MrM

Vi brukar även krydda plumpspelandet med att införa en trumffärg. I övrigt enligt samma regler som angivits ovan. Detta funkar bäst när man spelat ett tag och lärt känna varandras spelstilar lite, det blir en extra svårighetsgrad så att säga.

Mvh

• ärtprinsessan

Hmm. Jag tycker det är VÄLDIGT svårt att beskriva spelregler på detta viset, bambigirl gjorde ett FANTASTISKT jobb måste jag säga!!!

Svärfar har en bok som heter "Kortoxen" där man kan slå upp regler om man kör fast, men oftast skapar men ju egna familjeregler. Vi brukar köra med de regler som gäller i det hus där vi är...

I skolan spelade vi mest "Rövhål"

• skruttis11

haha rövhål å vad e det för kortspel

• mariagbg

När vi spelar PLUMP börjar vi med 10 kort och går ner till 1 kort sen har man 1 kort en gång till och sen upp till 10 kort. När man bara har 1 kort får man inte titta på det utan man sätter upp det i pannan så alla andra ser det och sen får man gissa om man tror att man tar sticket...

Vi gör oxå som ärtprinsessan att om man väljer 0 stick får man bara 5 poäng.

/Maria

• Nallemajatjejen

maria
    Så gjorde vi med minns jag nu
    Spelade igår och jag van överlägset över gubben Men det var ju första gången han spelade... Dessutom säger han alltid att jag är en turkärring (kan ju bero på att jag har en tradition att vinna stjärnvinst på chokladhjulet på liseberg + att jag van en resa på våran första dejt )

• Danbala

Vi brukar knacka med händerna i bordet när det är dags att välja stick. Alltså; en-två-tre och på tre sticker man ut så många fingrar som man tror att man ska ta stick. Det gör det lite roligare tycker jag, för man får uppskatta helt efter sina egna kort och kan inte dra nytta av att veta vad andra vill ha. Det innebär att det kan bli både över- och understick på stor skala, vilket förstås leder till fler plumpar i protokollet.

(Det är fortfarande givaren som måste ändra sig om sticken går jämnt ut.)

• ärtprinsessan

Danbala, kul twist, ska försöka införa den vid tillfälle. Men de är ju sååå konservativa när det gäller kortregler de däringa svärisarna.

OT: Mysanmaria! Visst var det du som startade tråden om barn som skulle komma i maj 2004? Jag hette petrusjka då

• ärtprinsessan

Rövhål= 3-5 spelare, sitter i ordningen rövhål, vice sekreterare, sekreterare, vice president och president. Så byter man lite kort mad varandra och tar lite stick och sedan byter man plats när man spelat upp/ner sig till annan post. Kommer inte ihåg reglerna men det var väldgt roligt.

Min klass gick humanistisk linje 88-91 och förväntades sitta och läsa latin och sjunga hymner, men vi spelade rövhål och vann volleybollturneringar på rad

• mariagbg

Ärtprinsessan:
    Visst var det så! tiden går så fort!

/Maria

Svar på tråden Kortspelet PLUMP??