Anonym (fläckisen) skrev 2009-02-12 13:54:51 följande:
Anonym (torris) skrev 2009-02-11 09:10:54 följande: Hur gick det?
Jättebra! Jag har fått börja på buckybehandling för min hårbottenpsoriasis och på ljusbehandling för hela kroppen. Dessutom fick jag elocon utskrivet, både som salva för fläckarna samt som lösning för hårbotten. Det känns superskönt att få behandling för det har förvärrats så mycket den senaste tiden.
Tydligen så ska elocon inte alls gå ut i bröstmjölken, skönt för mig som ammar. Jag kunde också välja att få buckybehandling på mina större fläckar på kroppen, fra armbågarna, men problemet är att man KAN blir "solbränd" av det, och de fläckarna kan, om man har otur, bli permanenta, så jag vågare inte riktigt, därför får jag köra ljusbehandling på kroppen istället. Blir ju lite trixigt minst sagt att ta sig dit tre gånger i veckan, då jag både har en bebis och ett storasyskon som är 15-timmars på dagis, men vi får pussla lite så ska det nog gå! Jag ska kombinera elocon med ljus- och buckybehandlingen.
En bra grej att veta: Jag frågade om morötter och morotsjuice etc och han sa att det inte finns NÅGOT bevisat samband om att psoriasis varken ska bli bättre eller sämre pga kosten. Och att det just nu görs en del studier kring omega-3 som ju har en generellt god inverkan på huden, men inget finns klart ännu.
Övrigt: Det finns verksamma invärtes mediciner mot psoriasis. De tabletter som man kan ta har i princip inga biverkningar, men de sprutor och det läkemedel som man kan få intravenöst var 8e vecka har man ev ev kunnat koppla samman med vissa nervsjukdomar tex MS så de ska man kanske välja i sista hand.
Trevlig helg på er alla fjällor