Inlägg från: Anonym (torris) |Visa alla inlägg
  • Anonym (torris)

Prattråd för oss med psoriasis

Ni som använder ZONA - har era hudläkare haft något att säga om den krämen? Tex om den kan användas i kombination med andra krämer, om den går bra under amning etc...?

Trötter:
    Jag har inte hört om det du beskriver, men jag märker att min psoriasis blir sämre och bättre (fast aldrig helt bra) under olika faser av menscykeln (tar inga p-piller eller nåt). Så för mig verkar det påverkas av hormonerna, och spiral har väl en hormonell påverkan på kroppen eller?
    Har du varit hos hudläkare och tagit upp frågan?

• Anonym (torris)

Vombell skrev 2009-01-15 13:14:54 följande:

Nja, kopparspiral innehåller inga hormoner.. Däremot så går ju sjukdomen i skov, dvs den blir sämre i vissa perioder och bättre i andra. För mig blir det alltid sämre på hösten och sedan håller det sig rätt dåligt under vintern för att bli bättre framåt våren. Stress har en inverkan också.
    Nähä, har inte värsta kollen på spiraler, men är inte grejen att de ska lura livmodern att den är gravid? För det innebär ju att kroppens hormonella balans påverkas utan att spiralen i sig kanske utsöndrar något särskilt.
  • Anonym (torris)

Jag blir för övrigt också sämre under den mörka delen av året, eller dvs jag blir bättre på sommaren om jag ser till att få ordentligt med sol.

• Anonym (torris)

Vombell skrev 2009-01-15 13:22:04 följande:

Det finns hormonspiral och så finns kopparspiral för dem som inte vill ha i sig hormoner
    Men visst påverkas väl kroppens hormonella balans ändå? som jag skrev ovan. Visst ska den väl "lura" kroppen att man är gravid?
  • Anonym (torris)

Vombell skrev 2009-01-15 13:24:54 följande:

Nej då. Den skapar bara en onaturlig miljö för spermierna. Här kan du läsa. preventivmedel.nu/preventivmedel/kopparspiral/
    Okej haha, jag ska sluta tjata . Känns som att jag är i lite fel tråd för att fokusera massor på detta

Trötter:
    Ja, definitivt!
  • Anonym (torris)

Anonym (prickig) skrev 2009-01-15 13:41:14 följande:

Jag har ett tips för alla er som har psoriasis i hårbottnen. Jag hade _massor_ innan, höll på att bli knäpp. Rev, kliade, fjällade alltid. Men nu är det nästan helt borta, så länge jag håller på med följande: Varannan/var trejde natt sover jag med en geggig blandning i hårbottnen. Jag blandar Sallicylsyreolja med Propyderm hudcreme och masserar in det i hårbottnen, täcker om allt med en plastpåse(sån man handlar frukt i) och går sen och lägger mig. På morgonen tar jag i mycket schampoo i håret innan jag blöter det, geggar runt ordentligt och sen tvättar jag håret som vanligt. Ibland tar jag i någon lösning, typ Elocon, efter duschen men inte alltid. Några gånger i månaden kan jag ana dom vita flagorna i hårbotten, men det är väldigt sällan. Numer har jag nästan bara svarta tröjor i min garderob, mest bara för att jag kan ha såna nu
    Gud vad härligt att kunna bära svarta tröjor!! Jag har bara vita och beiga av uppenbara skäl!

Har du kokat ihop kuren själv, eller fått rådet av någon? Var får man tag på salicylsyran?
  • Anonym (torris)

Anonym (prickig) skrev 2009-01-16 09:44:35 följande:

Anonym (torris) skrev 2009-01-15 13:46:13 följande: Jag har kokat ihop kuren alldeles själv *stolt* En gång fick jag en kräm, Salicylsyra i Decubal kräm, från hudläkaren som jag skulle prova att ha i hårbottnen. Den funkade jättebra, men var dyr och lite för hård i konsistensen för att man lätt skulle få in den i hårbottnen. Så jag bad om att få Salicylsyreolja utskriven på recept och sen provade jag att blanda den med olika mjukgörande krämer. Det funkar säkert bra att blanda den med andra krämer än Propyderm, men för mig blir det en bra blandning. Mjukgörande, avfjällande och återfuktande i ett och samma paket. Man kan ha bara Salicylsyreolja i håret också, men jag tycker att det blir för kladdigt och rinnigt. Jag kollade igenom min garderob igår, och jag har ingen vit eller ens ljus tröja kvar i den. Jag hatade att hela tiden vara tvungen att ha tröjor där flagorna inte skulle synas på.
    Coolt. Ska ta upp detta med hudläkaren. Ska dit nu i februari!

Hur börjar det förresten för er när ni får utalg på nya ställen? För mig börjar det med att huden blir "noppig", små uppstående prickar, som sedan sövergår till att flaga ...
  • Anonym (torris)

Har ätit runt 5 morötter om dagen nu i tre, fyra dagar och det känns som att det hälper lite!!

• Anonym (torris)

Anonym skrev 2009-01-21 08:36:14 följande:

Jag har psoriais sedan 3 år tillbaka . Nu är jag värre än någonsin men det kan nog bero på all stress och krav som finns i min omgivning nu när jag pluggar och har flera småbarn hemma. Jag mår inte så bra heller... Använder dagligen Canoderm över hela kroppen och elocon på de värsta fläckarna. Nu har jag över hela ryggen, smalbenen, bröstet och någon enstaka liten fläck på armarna och låren. Kliar i hårbotten så jag har säkert där också. Brukar sola på hudkliniken men den tiden och lusten finns inte alls nu. Mina uttslag börjar också med små prickar som sedan växer och blir större och större. Men jag märker ingen större skillnad kring mens. Jag äter inga hormoner alls vilket är skönt. Brukar ni sola i solarium? Det är konstigt för även om fläckarna inte försvinner så känner man sig lite piggare och snyggare. Jag har testat BUS men det funkar ju inte när man har torra fläckar överallt
    Har läst att solarium inte ska hjälpa, men förstår vad du menar om att känna sig snyggare. Jag solar dock aldrig solarium, mest för att jag typ inte hinner. Hur solar du på hudkliniken? Är det någon speciell "sollampa"? Jag gick på Bucky för några år sedan. Vad är BUS?

Elocon fick jag utskrivet för sisådär 5 år sedan, då hade jag det med duodermplattor ovanpå. Men nu har jag Daivobet, vilket funkar bättre för mig. Man ska ju varva med Daivonex, men det gör inte jag för den salvan verkar varken göra från eller till på mig ...
  • Anonym (torris)

Anonym (fläckisen) skrev 2009-01-30 12:41:36 följande:

Tråkigt att det inte är mer fart i den här tråden
    verkligen ! vi får skriva lite flitigare!
    själv är jag lite sur för jag skulle få tid hos hudläkaren nu i januari, men istället för kallelse fick jag en faktura för uteblivet besök. de hade glömt att skicka ut min kallelse. jag slapp betala men måste nu vänta ett tag på att få ny tid *morr*

har världens skov just nu och vill få hjäääälp!
Svar på tråden Prattråd för oss med psoriasis