Inlägg från: Trolltoka |Visa alla inlägg
  • Trolltoka

Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......

Jag skulle nog ha räddat barnet. Samvetet skulle förfölja mig resten av livet om jag inte räddade barnet. Då jag själv varit nära på att förlora mitt barn redan i graviditeten och min mor förlorat barn efter födseln. Skulle inte vilja att någon annan förlorade sitt barn, och att jag var grunden till det. Men är endock inte helt säker på det. För mig är det som att välja mellan min bästa vän och familjemedlem och en okänd människa. För det är vad min hund är. Hon är en familjemedlem och en oerhört närstående vän. Samtidigt så tänker jag som så att en hund går alltid att skaffa en ny, även om det absolut inte är samma sak. För det går ju inte att ersätta ett liv med ett annat och det är ju trots allt min egen familjemedlem och vän. Och tänk om föräldrarna till barnet har försökt att få barn i flera år och detta barnet var det enda barn dom någonsin i hela deras liv kommer att ha. Ska jag då ta ifrån dom deras största lycka i livet? Men skulle nog offra min hund för det. Även om det skulle göra ont i mitt hjärta i många år framöver. Men skulle hedre henne som en hjälte som offrade sitt liv för ett okänt barns. Vet ju att jag utan att tveka skulle offra hunden för mitt eget barn.

Urs hoppas jag aldrig hamnar i detta dilemma!

• Trolltoka

lollisen skrev 2009-01-01 15:21:05 följande:

Att välja en gammal hund framför ett litet barn som har hela livet framför sig är för mig en gåta...? Vad har man gjort hunden till då menar jag? En hund är ett djur, ett djur kan man självklart älska... men att välja en hund framför ett litet hjälplöst barn? Oj, då är det nästan att man kan tro att folk känner människoförakt eller nått? Jag vet inte, känns bara så... konstigt...
    Men om man ser hunden som sin bästa vän och familjemedlem? Tänk om det enda lyckoämne man har i sitt liv är just denna trofasta hund? Som för en är just ens egen enda familj och vän? Om man vänder på det hela, skulle man offra sin enda familjemedlem och vän för en okänd människa? För det finns faktiskt sånna som inte har någon annan familj än just sin hund.
Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......