Inlägg från: lollisen |Visa alla inlägg
  • lollisen

Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......

Barnet skulle jag välja.. Hunden hade jag ju haft länge, då innebär det att den ändå är relativt gammal..

Barnet har hela livet framför sig, så utan tvekan hade jag "offrat" en gammel hund för ett barn!

Det hade säkerligen gjort ont i själen, men inget jämfört med att veta om att man satt en hund framför ett barn! Nej, en hund är en hund, ett barn är ett underbart barn!

Enligt mitt tycke...

• lollisen
    Nuttans Mamma skrev 2009-01-01 14:52:45 följande:
    Backquestion: Ni som offrar era ÄLSKADE djur för ett OKÄNT barn.. hur mycket älskar ni era djur egentligen då?
    Det hade inte haft med kärleken till mina djur att göra... det hade handlat om etik och min moral att göra... Enkelt en sant..
  • lollisen

VA!?!
    Du tror inte att mamman skuldbelägger sig till det oändliga för detta?? Herreguuud vad okänsligt skrivet...
    Hatar sånt folk som inte kan ta ut allt...?? Man kanske INTE KAN ta ut allt och alla liksom?? Nej, vad torr du? Att mamman lämnade kvar sitt lilla barn frivilligt?!!
    *morrar*

pyret11 skrev 2009-01-01 15:03:47 följande:
    jag skulle försöka få ut båda två barnet i famnen och hunden roppar man på.detta kom och tänka på vad det stod i aftonbladet idag om 2 åringen innebränd fy vad tänkte mamman med tar man inte ut sitt barn oxså blä hatar sånt folk som inte kan ta ut allt
  • lollisen

Mer är det nog som så att du iallafall i första, andra eller tredje (eller vad det nu är) fasen hade velat döda människan som inte räddat ditt barn, som ändå hade mäjligheten... Tror inte att någon människa skulle kunna agera resonera heeelt oegoistiskt i ett sådant trauma som då man förlorar sitt eget barn..

Verkligen skrev 2009-01-01 15:07:23 följande:
    Jag skulle känna vrede över att förlora mitt barn. Men jag skulle inte kunna vara arg för att nån annan valde at rädda det den personen älskar.
  • lollisen

Tror du verkligen inte att du skulle vara arg?? Hur tänker du då? Att en annan människa väljer bort ditt liv, det skulle du inte känna ilska/hat/frustration och allt annat för menar du? Du skulle helt enkelt känna förståelse??

Verkligen skrev 2009-01-01 15:13:52 följande:
    Det håller jag nog inte med om. Alla är inte som du.
  • lollisen

Där kanske du oxå har förklaringen....? Hur kan du då skriva så känslokallt som du nyss gjorde?

pyret11 skrev 2009-01-01 15:17:13 följande:
    jo men om man läser hela artiken så verkade de fåt panik för barnet och mamman var på samma plan alltså så kunde man fåt med sig barnet.Det verkade som ingen tänkte klart.
  • lollisen

Jag hatar oxå dubbelmoral, men förstår inte riktigt vad du får in dubbelmoralen i detta?
    Att välja en gammal hund framför ett litet barn som har hela livet framför sig är för mig en gåta...?

Vad har man gjort hunden till då menar jag?

En hund är ett djur, ett djur kan man självklart älska... men att välja en hund framför ett litet hjälplöst barn? Oj, då är det nästan att man kan tro att folk känner människoförakt eller nått?

Jag vet inte, känns bara så... konstigt...

Verkligen skrev 2009-01-01 15:18:21 följande:
    Jag skulle vara arg över det faktum att förlora ett barn, men jag skulle inte kunna döma den personen för att den gjorde det valet. Det vore dubbelmoral ifrån min sida. Och jag hatar dubbelmoral.
  • lollisen

Fast det är väl inte dubbelmoral? Det är inte så att barnet ligger framför näsan på mig och sväler ihjäl, eller hur?

Att människor blir avtrubbade verkligheten är ju ett måste för att kunna känna glädje i varadgen öht, för man kan ju inte gå å fokusera på all misär i världen dagarna i enda och tänka att fyyyy vilkan dubbelmoral jag har som tänker si eller så, eller agerar såhär eller tvärtom...

Centurion skrev 2009-01-01 15:19:23 följande:
    Jag tror att det för många kan vara svårt att svara på frågan innan man står inför faktum. Till exempel jag som har djur så betyder mycket för mig, min spontana känsla är givetvis de som står mig nära. Vad jag sen skulle göra om det inträffade vill jag inte alls tänka på.Att låta ett barn dö. Det är så jävla krasst att hoppa på andras åsikter. Faktum är att alla som skriver i tråden låter barn dö. Ta bara barn i tredje världen, hur stor insats gör DU för att rädda deras liv? Har du bidragit till den annalkande svältkatastrofen i afrika, om inte så undrar jag hur du kan låta bli med gott samvete eftersom vi vet att barn svälter till döds. En jävla dubbelmoral är vad det är!
  • lollisen

För din egen skull hoppas jag bara inte att det är så att du förträger din sorg och hjälper andra för att vara stark och "glömma". För obearbetad sorg kommer tillbaka.. Då med störra kraft då man byggt upp den med massa saker som inträffat..

Menat med omtanke..

Verkligen skrev 2009-01-01 15:23:37 följande:
    Varför inte? Nu är du lite snabb att döma. Jag har brist på empati men inte när det gäller mina nära. Mina vänner, mina syskon och min sambo är allt för mig. Jag värnar om dom. Utomstående däremot skiter jag i. Och min känslokalla sida har vart bra för mig. Båda mina föräldrar dog nyligen med ett år emellan. Jag grät inte, jag tog hand om min storasyster. Det är det som är bra med känslokallheten, jag hanterar kriser jäkligt bra.Men jag är fullt kapabel att älska. Att få ma i oktober slog hårdare på mig än nåt annat nånsin gjort.
  • lollisen

Precis det jag menade, vad har man då gjort av djuret? Då har man gjort om hunden till nått annat än just att få vara en hund... Eller hur?
    En hund är ingen människa, ingen bebis.. Men klart man kan älska dem ändå..Men är det någon so hänger med vad jag menar?

Trolltoka skrev 2009-01-01 15:24:33 följande:
    lollisen skrev 2009-01-01 15:21:05 följande:
    Men om man ser hunden som sin bästa vän och familjemedlem? Tänk om det enda lyckoämne man har i sitt liv är just denna trofasta hund? Som för en är just ens egen enda familj och vän? Om man vänder på det hela, skulle man offra sin enda familjemedlem och vän för en okänd människa? För det finns faktiskt sånna som inte har någon annan familj än just sin hund.
  • lollisen

Jag kan säga såhär.. Att då jag ser misären på TV eller då någon berättar om den för mig, då gör det ont i mig.

När jag blir påmind om hur många människor som lider varenda dag, ja då reagerar jag.

De dagar då jag själv har en underbar dag med mina älskade, då gräver jag inte ner mig i andras misär, nej. och det är ganska normalt.

Som skrivet, de gånger jag blir påmind eller börjar tänka på misär, då känns det i mig.

Centurion skrev 2009-01-01 15:26:02 följande:
    Nej men du är väl medveten om att barn dör i världen av olika anledningar. Behöver barnet ligga fram,för dina näsa för att du ska reagera? Faktum är att man skulle kunna begränsa sin levnadsstandard för att ge många många barn ett drägligare liv.
  • lollisen

Alla sörjer vi på olika sätt, det är de fakto nått som är nödvändigt eftersom vi alla är människor och har massor av känslor som måste komma ut på nått sätt..

Jag hoppas iallafall att du hittat ditt sätt (eller att du gör), så att det inte slår tillbaka på dig senare i livet..

Mvh Lollis.

Verkligen skrev 2009-01-01 15:26:58 följande:
    Nej nej, ingen fara med det. Jag behöver bara inte sörja. Jag klarar mig ändå..=)
  • lollisen

Vem har skrivit att jag hellre räddar ett barn ur ett brinnande hus än göra en insats för svältande barn? Vad får du allt ifrån?

Dubbelmoral? Ska ja skita i det barn som håller på att brinna inne och istället springa till närmsta telefon för att skicka alla mina pengar till rädda barnen el liknande istället?

Skulle jag inte avskärma mig, så skulle jag ta livet av mig pga depression, precis som de flesta om man enbart skulle fokusera på allt negativt i världen..

Vad gör du själv? Bor du ute i buschen utan el? Skänker du bort alla dina inarbetade pengar till tredje världen? Lever du själv i misär för att inte sålla dig till det sk storkonsumerande folket?

Eller hur lever du? Du har ju iallafall el och dator med internet...

Centurion skrev 2009-01-01 15:33:54 följande:
    Så varför räddar du hellre ett barn ur ett brinnande hus än gör en insats för de många barn som behöver det? Det är dubbelmoral! och att påstå att man avskärmar sig? Ja tyvärr är det just vad människan gör för man orkar inte engagera sig, man vill fortsätta i sin välfärd, kunna konsumera i massor utan att tänka på hur det ser ut någon annanstans.
  • lollisen

Jag har själv inte skrivit okvädesord till dem som tror sig skulle välja annorlunda i denna sjukt hemska situation som TS beskriver...
    Däremot har jag ifrågasatt, vilket är en otroligt stor skillnad..

Centurion skrev 2009-01-01 15:42:58 följande:
    Jag har inte pratat om hur jag lever. Jag menar att det är dubbelmoral att sitta här och skriva okvädesord till de som valt att rädda ett djur före ett barn. Det har sagts en hel del fula saker om de personer som står för sin inställning till denna brand.Dubbelmoral för mig är att sitta här och döma andra människors åsikter och handlingar och sen vara lika stor kålsupare själv om du förstår vad jag menar?
  • lollisen

Om man ska hårddra det hela så att man skall kunna utesluta dubbelmoral, så ska man själv leva i misär för att kunna säga att man sympatiserar fullt ut.

För hur ska man annars kunna förklara för ett stackars svältande barn att man har el, internet, telefon etc lyx ISTÄLLET för att ge just detta barn de pengar man spenderar på dessa saker? Barnet som dör utan ens hjälp .. bara en tanke..

mrs Elliott skrev 2009-01-01 15:45:34 följande:

Svar på #276Man behöver inte leva i misär själv för att sympatisera med de som inte har det lika gott ställt som vi.Det vi kan göra är att använda de resurser vi är beviljade med att göra situationen bättre för behövande.Vi som har pengar har medlen att förändra,men inte genom att sitta i en koja och sympati lida.
  • lollisen

Well, inte fullt ut eftersom varken världen eller männoskors åsikter är svart/ vit..
    Att göra den jämförelsen du gjorde är hård och inte ens rättvis, enligt mitt tycke då..

Centurion skrev 2009-01-01 15:48:29 följande:
    Så kanske det är men det var du som responderade på mitt inlägg. Du förstår antagligen hur jag menar?
  • lollisen

Nej, men jag hade glämt bort PRECIS ALLT det där OM jag skulle fått reda på att en annan människa valt ett djur framför mitt barn!

Jag hade glömt bort all den kärlek jag byggt upp för mänskligheten totalt.. Japp, så hade det nog lbivit för min del iallafall.

Centurion skrev 2009-01-01 15:53:04 följande:
    Just precis. Har man rätt att döma andra tycker du? Vilket är värre egentligen?
  • lollisen

Usch, nu är jag väääldigt OT.. ber om usräkt för detta och skall således dra mig ur tråden..

Ha det bra alles!

Lev väl!

• lollisen

Kan svara som såhär.. .

Hade jag räddat ett barn ur ett brinnande hus, framför min gamla hund, så hade jag inte sett det som orättvist..

Hade jag däremot gjort tvärtom, så hade jag inte kunnat förlåta mig själv för mitt totalt egoistiska agerande.

Hade jag kunnat rädda tredje världen på kuppen, så hade jag sett mig själv som en större ikon är Jesus någonsin varit.

OT, igen. Jag förstår ditt resonemang, men inget kan någonsin bli rättvist egentligen, då det alltid finns npgon som resonerar annorlunda. Skitsamma nu, är för trött för att argumentera genom text just nu.

Lev väl och ha det bra..

Centurion skrev 2009-01-01 15:56:07 följande:
    Inte rättvis? Vad tycker du är rättvist undrar jag då? Är det inte verkligheten hur tragisk den än synes vara?
  • lollisen

Fast självklart hade jag sett hela scenariot som jäkligt orättvist! Såklart..
    Jag yrar.. hi hi..

lollisen skrev 2009-01-01 16:00:24 följande:
    Kan svara som såhär.. .Hade jag räddat ett barn ur ett brinnande hus, framför min gamla hund, så hade jag inte sett det som orättvist.. Hade jag däremot gjort tvärtom, så hade jag inte kunnat förlåta mig själv för mitt totalt egoistiska agerande. Hade jag kunnat rädda tredje världen på kuppen, så hade jag sett mig själv som en större ikon är Jesus någonsin varit. OT, igen. Jag förstår ditt resonemang, men inget kan någonsin bli rättvist egentligen, då det alltid finns npgon som resonerar annorlunda. Skitsamma nu, är för trött för att argumentera genom text just nu. Lev väl och ha det bra..
Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......