Inlägg från: Leoella |Visa alla inlägg
  • Leoella

Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......

Barnet såklart!!

• Leoella
    enlitenbitkaka skrev 2009-01-01 14:06:22 följande:
    Man väljer instinktivt den man har närmast relation med.
    Nej, inte när det gäller djur kontra människa. Jag tror att de allra _flesta_ människor faktiskt känner mer empati och samhörighet med människor i FÖRSTA hand. De flesta av oss har ju åtminstone vuxit upp bland människor och känner en tillhörighet till just arten människa. Hur mycket vi än kan älska och känna för ett djur så är t ex kommunikationen begränsad jämfört med kommunikation med en artfrände. Precis som en hund säkerligen har en bättre kommunikation med en annan hund än med människor.

Därför kan du inte säga att "man" väljer egen hund före främmande människa.
  • Leoella
    enlitenbitkaka skrev 2009-01-01 14:24:48 följande:
    Jag känner ömhet och empati inför individer - om de är fyrfota eller går upprätt betyder mindre för mig. Att se människan som en superkraft med ensam bestämmanderätt över rätt och fel känns....fel.
    Tja, jag kan förstå det ur ett rent filosofiskt perspektiv; att man anser att allt levande har något slags lika värde. Men hela samhället är ju byggt på just det faktum att vi människor har högre värde på ett samhälleligt plan. INgen säger att vi är "en superkraft" men att vårt värde är högre än andra arters; så ser det ju ut i hela världen. Bara själva _djurägandet_ i sig själv strider ju mot synen att djuren har ett lika stort egenvärde som en människa. För; vi kan ju inte äga en annan människa (utan att det i så fall kallas slaveri), men vi kan äga djur. Vi har tagit oss den rätten. Hela vår lagstiftning bygger på "människosamhället".

Jag tror fortfarande att majoriteten människor tycker människor har ett slags egenvärde just för att de är människor. Och därför skulle de inte rädda sin egen hund först hur mycket de än älskar den.
  • Leoella

Verkligen skrev 2009-01-01 14:49:11 följande:

Och jag hade ALDRIG i mitt liv offrat mina djur för ett barn.
    Tänk om en sån som du dyker upp när/om ditt barn ramlar i en fors? Säg att dennes hund också ramlar i - då kommer personen rädda sin hund istället. Helt okej och rätt enligt dig då?
  • Leoella
    Nuttans Mamma skrev 2009-01-01 14:52:45 följande:
    Backquestion: Ni som offrar era ÄLSKADE djur för ett OKÄNT barn.. hur mycket älskar ni era djur egentligen då?
    Inte så mycket att de är mer värda än människoliv. För mig har människor ett slags värde i sig själva, människovärde brukar man kalla det. Jag skulle gråta, sörja och må pyton över ett älskat djur som dör, men jag skulle ALDRIG rädda det på bekostnad av en människa, nej.
  • Leoella

Verkligen skrev 2009-01-01 14:56:27 följande:

Ja tänk om. Då är det som det är. Och det är upp till var och en att prioritera. Jag prioriterar djur och kan förstå att andra gör det med. Så helt okej.
    Du menar alltså att du inte skulle känna någon ilska alls över att personen prioriterade sin hund eller katt före ditt barn?
  • Leoella
    Nuttans Mamma skrev 2009-01-01 14:58:37 följande:
    Hundar kan simma rätt bra.. Så din hund kommer att klara sig iaf
    Ett exempel Helge, ett EXEMPEL. Lägg till några isflak, strida strömmar, 20 meters bredd och föreställ dig en liten Papillon så kanske bilden klarnar? ;)
  • Leoella

Verkligen skrev 2009-01-01 15:04:16 följande:

Nej, för jag hade resonerat precis likadant. Då kan inte jag döma den personen,
    Döma har jag inte sagt. Jag frågade om du inte skulle känna ilska alls. Men tolkar det som att du säger nej som svar på just ilskefrågan. För mig är det obegripligt.
  • Leoella

pyret11 skrev 2009-01-01 15:03:47 följande:

fy vad tänkte mamman med tar man inte ut sitt barn oxså blä hatar sånt folk som inte kan ta ut allt
    Jösses! Så när du läser om ett barn som bränts inne så lägger du skulden på föräldern/föräldrarna?!!?
  • Leoella
    enlitenbitkaka skrev 2009-01-01 20:01:19 följande:
    Är med dig till 110% där. Jag skulle i ovanstående situation rädda min hund, men samtidigt skulle jag gladeligen riskera mitt eget liv för att rädda en bebis, en annan vuxen, en annan hund.....
    Du skulle välja hunden? Men du skulle lätt riskera ditt liv för att rädda en bebis? Så din hunds liv är mer värt än ditt eget liv för dig?
  • Leoella
    enlitenbitkaka skrev 2009-01-03 16:15:12 följande:
    Ja. Varför skulle det vara så svårt att förstå?
    Ja, varför... därför att jag helt enkelt inte förstår ett sånt resonemang.
  • Leoella
    enlitenbitkaka skrev 2009-01-04 16:22:17 följande:
    Att jag skulle riskera livet för ett djur?
    Snarare OFFRA livet.
    Det jag inte kan förstå är hur man kan tycka att ett djurs liv _någonsin_ är mer värt än en människas. Sitt eget eller andras.
Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......