Inlägg från: Cinza |Visa alla inlägg
  • Cinza

Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......

Självklart bebisen. Skulle ALDRIG utsätta några föräldrar för den fruktansvärda förlusten att mista ett barn.

Som tur är kommer nog den situationen inte uppstå och man räddar båda.

• Cinza

Helt ärligt. Ja, dessa trådar kan kännas fjantiga och en liknande situation kommer förmodligen aldrig att uppstå, men HUR kan det vara svårt att välja??? Det borde vara självklart.

• Cinza

Jag blir mörkrädd när jag läser att det finns de som skulle rädda hunden. Jag hoppas att svaret inte är riktigt genomtänkt, för HUR skulle man kunna göra så mot de stackars föräldrarna?

• Cinza

Nu är det sluttramsat. Förlusten av ett barn är vida mer traumatisk än förlusten av ett djur. Så är det bara. Få går i terapi en längre tid efter att husdjuret dör. Få blir sjukskrivna i ett år för att husdjuret dör. Få hamnar på psyket för att husdjuret dör. Det är dock ganska vanligt förekommande bland de föräldrar vars barn gått bort.

Visst kan man sörja sitt älskade djur, det har jag själv gjort, men inte på långa vägar lika mycket som jag sörjer min son. Ni som på fullaste allvar skulle välja att rädda hunden: Skäms på er!

• Cinza

Miracle Cats skrev 2009-01-01 12:58:46 följande:

Cinza, jag vet inte hur det känns att förlora sitt barn men jag vet hur det känns att leva i ovissheten över om man öht ens kommer få barn. Jag vill inte jämföra känslor utan jag väljer utifrån min familj och vad som känns oerhört viktigt för mig och det är våra djur. Oavsett om man har barn eller inte så anser jag att ens personliga känslor ska respekteras i en om än kontroversiell diskussion, men det förväntas bara att respekten ska fungera åt ett håll; föräldrarnas. Jag har upplevt åratal av tomhet pga längtan efter ett barn och där har våra djur spelat en oerhört viktig roll för mitt välbefinnande!
    Jag beklagar att du haft det svårt, men det räcker tyvärr inte. Den enorma smärtan det blir för en förälder att mista sitt barn är oöverträffbar.
  • Cinza

Miracle Cats skrev 2009-01-01 13:14:56 följande:

Och jag beklagar det du gått igenom men jag skulle aldrig förmå mig att sitta och jämföra lidande. Du kan inte sitta och säga att mina känslor är mindre värda än dina. Det är något högst individuellt och gör att jag förlorar lite respekt för den som gör det.
    Dina känslor är värda lika mycket som mina, men din hund/katt är inte lika mycket värda som någons barn. Så enkelt är det.
  • Cinza

Miracle Cats skrev 2009-01-01 13:31:36 följande:

Och det är högst personligt det också, hur vi värderar djur och människor. Jag sätter tom olika värde på olika människor och höjer inte alla automatiskt till skyarna bara för att det är människor. Nu har jag varken tid eller lust att engagera mig just nu i den här diskussionen. *kastar ruttna tomater här också*. Jag respekterar er mindre som inte respekterar djurägares värderingar och åsikter. Tack gode att vi inte är lika allihopa.
    Men du, jag kan visst förstå att djur är riktigt värdefulla. Mina katter är mitt allt nu när min son gått bort, men jag skulle ändå välja att rädda barnet för jag vet hur det känns att förlora sitt barn. Jag VET hur det känns. Förstår du? Jag VET även hur det känns att förlora sin katt man haft i 18år. Det GÅR inte att jämföra.
  • Cinza
    Munkakvarn skrev 2009-03-05 14:06:19 följande:
    Jag är har så avskyvärt dålig attityd så jag på riktigt ifrågasätter mental hälsa efter sådana uttalanden. För mig verkar det inte friskt. Man måste vara otroligt störd om man på allvar säger så och menar det till någon. Nu är detta ett forum så då kvittar det, men om man på riktigt menar att man hellre låter någons barn brinna inne så tycker jag att en resa till akutspyk vore på sin plats.
    Du säger det jag önskar att jag vågade...
  • Cinza

M Hellin skrev 2009-03-07 00:29:39 följande:

Med största sannolikhet så skulle jag inte rädda någon av dem, vare sig hunden eller barnet, då jag är fruktansvärt rädd för elden. Men helt ärligt, så skulle jag nog gråta mer över hunden än de okända barnet, för mig är de bekanta lättare att sörja. Men jag är inte mer än människa, jag gråter när jag läser om barn som råkar illa ut, som brunnit inne eller som blivit misshandlade, eller vad som helst, även vuxna och djur, så oempatisk kan man inte kalla mig.
    Jag känner inte dig så jag är inte rätt person att uttala mig om din personlighet men det krävs mer än att gråta framför tv:n eller tidningen för att vara empatisk....
  • Cinza
    Mysan59 skrev 2009-03-07 18:44:46 följande:
    Men om du läser inlägg #532, så handlar det om en hund som räddar kattungar...
    ...och det är jättefint. På samma sätt som de flesta av oss hade räddad både barnet och hunden om vi hade haft ett val. Den här tråden är dock konstruerad så att vi måste välja antingen eller.
  • Cinza
    Glamrockare skrev 2009-03-08 08:45:08 följande:
    visst men det finns hur många heroiska stories att ta fram där främst hundar men även katter har offrat sina liv för sina ägare. o just denna gången var det 2 hundar men du kan slå dig i backen på att det lika gärna hade kunnat vara en hund o en åsna som växt upp tillsammans o de skulle agera precis samma. Djur rangordnar inte liv. Men jag försöker inte omvanlda din "tro" jag försöker bara få respekt för min. Saken är väll den att egentligen borde jag väll söka hjälp eftersom jag ber om det omöjliga på Sveriges mest dömmande och kränkande plats FAMILJELIV.
    Nog rangordnar djur liv. Naturen är en väldigt grym men enkel plats, där behovet av mat och att föröka sig styr. Rovdjur jagar och äter andra djurs barn och det finns gott om arter där de nyfödda måste skyddas från den egna artens hannar.
    Visst finns det fina och rörande exempel där djur skapat starka band över artgränserna men att säga att djuren är ädla varelser och vi är egoistiska känns väldigt förenklat.
    Jag älskar mina katter. De är de barn jag har kvar i livet, men jag hade offrat dem utan tvekan för någon annans barn. Det betyder inte att jag inte skulle sörja dem, men inte som man sörjer ett barn. Vi har gått med på att våra älskade husdjur kommer gå bort innan oss. Det är så naturen ser ut, men att våra barn tas ifrån oss känns allt annat än naturligt.
  • Cinza
    Glamrockare skrev 2009-03-08 09:36:15 följande:
    Det är INTE rangordning av liv det kallas överlevnad. Djur anfaller/dödar när de känner sig hotade, är hungriga eller om deras avkomma är i fara. Människan är det ända djuret som dödar av ren onska eller elakhet. du behöver inte förklara för mig om att förlora ett barn jag är varken idiot eller dum. jag har aldrig påstått att förlora barn är lätt o jag har själv sagt tror jag 20 ggr i denna tråden att verkliga livet är inte så svart o vitt som här o i verkliga livet hade jag offrat mitt liv för att rädda vilken jävla hund som helst om det var bara en hund det handla om.
    Men i det här fallet handlar det inte om att döda ett djur av elakhet, frågan var vilket liv man prioriterar. Jag tror inte du är varken idiot eller dum, men jag tror att vidden av att förlora ett barn kanske inte riktigt går att förstå, försen man själv gått igenom det.
Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......