Glamrockare skrev 2009-03-08 08:45:08 följande:
visst men det finns hur många heroiska stories att ta fram där främst hundar men även katter har offrat sina liv för sina ägare. o just denna gången var det 2 hundar men du kan slå dig i backen på att det lika gärna hade kunnat vara en hund o en åsna som växt upp tillsammans o de skulle agera precis samma. Djur rangordnar inte liv. Men jag försöker inte omvanlda din "tro" jag försöker bara få respekt för min. Saken är väll den att egentligen borde jag väll söka hjälp eftersom jag ber om det omöjliga på Sveriges mest dömmande och kränkande plats FAMILJELIV.
Nog rangordnar djur liv. Naturen är en väldigt grym men enkel plats, där behovet av mat och att föröka sig styr. Rovdjur jagar och äter andra djurs barn och det finns gott om arter där de nyfödda måste skyddas från den egna artens hannar.
Visst finns det fina och rörande exempel där djur skapat starka band över artgränserna men att säga att djuren är ädla varelser och vi är egoistiska känns väldigt förenklat.
Jag älskar mina katter. De är de barn jag har kvar i livet, men jag hade offrat dem utan tvekan för någon annans barn. Det betyder inte att jag inte skulle sörja dem, men inte som man sörjer ett barn. Vi har gått med på att våra älskade husdjur kommer gå bort innan oss. Det är så naturen ser ut, men att våra barn tas ifrån oss känns allt annat än naturligt.