• emmylus

Kissnödig HELA tiden!

Nu är det en vecka sedan vår dotter föddes och det känns som jag spenderat i alla fall hela tiden sedan vi kom hem på toa. Jag är kissnödig från att jag reser mig från toa tills att jag sätter mig där igen, helt galet! Ibland kommer det mycket, ibland inget alls. Verkar liksom som om blåsan inte rikigt sänder rätt signaler... Det blir 100 gånger värre om jag rör på mig mycket, så att gå ut med hundarna är i princip omöjligt. Vi var och shoppade lite en dag och jag fick springa på toa två gånger trots att vi inte var iväg länge alls...

Dessutom svider det när jag kissar om jag inte druckit tillräkligt. Vet inte om det är i stygnen eller själva urinröret, det bara gör asont!

Någon som varit med om samma? Vad tusan gör man? Som det är nu tar sambon hand om dottern under mina 1000 toabesök, men han ska ju jobba sen... Kan ju inte lämna henne i vagnen en massa gånger och det funkar ju inte precis att ha henne i famnen när man sitter på dass... Hjälp!

• Svar på tråden Kissnödig HELA tiden!
  • Brumman

Hejsan!

Låter jättejobbigt... vet ungefär vad du går igenom. Jag var jättekissnödig hela tiden efter min förlossning (egentligen mycket under själva graviditeten också). Jag ville komma igång med träningen efter några månader, men när jag försökte gå raskt eller springa kändes det som akut urinvägsinfektion. Jag sökte på VC och de kollade om det var unrinvägsinfektion och det va det inte. Jag fick remiss till urologen där de kollade att allt var normalt. Det känns ju inte så uppmuntrande att skriva att det tog 8 mån innan det blev bra för mig... men det blev bra.. och det i sig är positivt. Jag var rädd att det blivit nåt jag skulle få leva med. Urologen trodde att det var några nerver som skadats i och med förlossningen. Hoppas det går över snabbare för dig!!

• vittra

Du kan ju ha fått UVI. I övrigt kan jag tipsa om att göra knipövningar, det handlar väl dock snarare om att inte kunna hålla sig när man väl är kissnödig än att man är kissnödig hela tiden...

• Loopington

Du kissar ju ut vattnet som du samlat på dig under graviditeten. Om du hade mycket vatten är det inte konstigt att du kissar mycket nu. Men kolla upp UVI också för säkerhets skull.

• emmylus

Loopington skrev 2008-12-29 12:03:55 följande:

Du kissar ju ut vattnet som du samlat på dig under graviditeten. Om du hade mycket vatten är det inte konstigt att du kissar mycket nu. Men kolla upp UVI också för säkerhets skull.
    Men jag kissar ju inte mycket, jag bara KÄNNER mig kissig. Det kan komma allt mellan 2 droppar och normalmycket, men jag känner mig precis lika nödig ändå. Svider gör det om jag inte druckit mycket nog.

När jag ligger eller sitter är det ingen större fara utan det är när jag rör mig. Känns som det är tyngden neråt som är problemet på nåt sätt...

Funderar också på om det är musklerna där nere som inte riktigt fungerar och det gäller att knipa. Men det där med nervskada lät ju inte alls kul. Ska prata med min bm imorgon, så jag hoppas att hon har något svar...
  • Brumman

Hej TS:

Nervskadan läkte av sig själv så det är ju rätt bra ändå Jobbigt är att det tar lite tid. Själv tänkte jag att kanske livmodern tryckte på kissblåsan, men enligt urologen var det inte så... men undra om det kan vara så ibland?

Hoppas din BM har bra svar! Det är verkligen jättejobbigt att känna av träningar jämt!

• WimZy

Sådär hade jag också. Det var ingen UVI utan muskulaturen som behövde övas upp.

• Cissan

Är du ff aktiv på fl? Hur gick det för dig? Har samma problem jag med....

emmylus skrev 2008-12-29 21:27:09 följande:
    Loopington skrev 2008-12-29 12:03:55 följande:
    Men jag kissar ju inte mycket, jag bara KÄNNER mig kissig. Det kan komma allt mellan 2 droppar och normalmycket, men jag känner mig precis lika nödig ändå. Svider gör det om jag inte druckit mycket nog. När jag ligger eller sitter är det ingen större fara utan det är när jag rör mig. Känns som det är tyngden neråt som är problemet på nåt sätt... Funderar också på om det är musklerna där nere som inte riktigt fungerar och det gäller att knipa. Men det där med nervskada lät ju inte alls kul. Ska prata med min bm imorgon, så jag hoppas att hon har något svar...

• fjutthönan

Hej!

Jag upplevde exakt samma sak efter att jag fött mitt andra barn. Jag kände mig kissnödig hela tiden, och särskilt när jag gick eller rörde på mig. Ändå var jag inte inkontinent och läckte inte en droppe, vilket uroterapeuten jag gick till hade svårt att ta till sig.
    En läkare gissade att det antingen kunde bero på att jag fått små bristningar i närheten av urinröret som gav känslan av kissnödighet, alternativt att främre slidväggen töjts ut/försvagats i samband med förlossningen, så att slidväggen inte stöttade upp urinblåsan som den gjort förut.
    Jag var under lång tid ganska ledsen över skicket på min snippa och kisseri, men de goda nyheterna är att det gick över. Kissnödigheten avtog och var väl borta mellan ett halvt och ett år efter förlossningen. Jag har därefter fött ett till barn, och har INTE drabbats av ständig kissnödighet denna gång.

Knipövningar vet jag inte om det hjälper mot just detta, men skadar verkligen inte i vilket fall.

Pepp till er alla kissnödiga out there!

Svar på tråden Kissnödig HELA tiden!