Hjälp!Hyresrätt och skilsmässa, vem får lgh??
Hej!
Vore mycket tacksam för svar här inne, har sökt på nätet men fått olika bud.
Jag och min ex-man skilde oss i April 2008.
Innan detta var vi särbos sedan November 2007.
Min ex-man fick under vår särbotid bo i min hyreslägenhet (som jag skaffat på egen hand under vårt äktenskap), medan jag flyttade hem till mina föräldrar i brist på annan bostad.
Sedan vi skilde oss har min ex-man bott kvar i min lägenhet, och vägrat flytta därifrån, och jag har fått bo kvar hos mina föräldrar.
Nu är min situation den att jag ej längre kan bo hos mina föräldrar, utan är i behov av min lägenhet själv, om jag inte ska bli hemlös.
Min ex-man vägrar flytta ut ur lägenheten, och i lägenheten bor nu även hans bror (som dock ej är skriven på adressen p.g.a. att han kommit till Sverige på falsk grund), och även min ex-mans nya flickvän (som ej heller är skriven där).
Jag är skriven hos mina föräldrar, och min ex-man är den ende som är skriven på adressen till min hyresrätt.
Han står ej på något kontrakt, utan kontraktet är enbart mitt, och min mor står som borgenär för kontaktet då jag vid tiden jag skaffade lägenheten var studerande.
Jag har nu fått reda på att min ex-man har varit otrogen mot mig under hela vårt äktenskap, samt ljugit och bedragit mig till synes enbart för att få svenskt medborgarskap.
Jag har fått nog, och vill verkligen ha tillbaks min lägenhet, men allra minst vill jag att han ska få bo kvar i den med sin nya flickvän, d.v.s. jag säger hellre upp mitt kontrakt än låter honom få lägenheten.
Önskar nu tips på hur jag ska gå till väga.
Kan han få rätt till lägenheten om jag säger upp kontraktet?
Kan han ha rätt att bo kvar i lägenheten mot min vilja då han har bott där sedan vi skilde oss?
Om jag säger upp kontraktet, och han vägrar flytta sina saker, hur går man till väga? Kan man få hjälp med avhysning/vräkning, och vem kontaktar man angående detta?
Ska kanske lägga till att vi har inga barn, varken gemensamma eller på var sitt håll.
Mycket tacksam för svar.