• mariahammarberg

hur har ni skrivit er förlossningsplan?

har en för mig VIDRIG första förlossning bakom mig, går på stödsamtal hos flera (aurora BM, psykolog och min vanliga BM)  inför denna förlossning och hoppas även på lite hjälp från alla med erfarenhet här på FL

Hur skriva en bra förlossningsplan? Förra gången läste de inte det vi skrivit så denna gång ska jag ha en kopia i näven och trycka under näsan på den BM som tar emot oss.
    Övriga tipps?

Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
  • Svar på tråden hur har ni skrivit er förlossningsplan?
  • Curlingmorsan

Jag fick en igångsättning andra gången så jag förklarade ordentligt, och flera gånger om, hur jag ville ha det och vad som hade gått snett sist innan de satte igång mig. Kändes så skönt för första gången var jag helt väck, av smärta, och kunde inte kommunicera och förklara. Och precis som du säger så kollade de inte på mitt förlossningsbrev om hur jag ville ha det. Så denna gången var jag övertydlig och berättade flera gånger om, hade även instruerat min man ordentligt så han visste hur jag ville ha det om jag skulle bli så borta som första gången. Hade skrivit en förlossningsbrev där jag beskrev vad som hände första gången och hur jag upplevde det och hur jag ville ha det istället. Men jag litade inte på att de skulle läsa det så jag instruerade mannen extra noga istället. Lycka till!

• Curlingmorsan

Måste bara tillägga att förlossning nr 2 var helt annorlunda än första gången. En dröm jämfört med första!

• Julmust

Tycker det verkar smart att insstruera mannen istället. JAg hade min i handen också. Det som var viktigast hade jag skrivit längst upp och sa också direkt när vi kom in. (Skulle ha penicillin och det var lite tidspress på det). Har du kollat upp det där med att ta med en doula? Hoppas du får en bättre förlossning denna gång.

• mariahammarberg

Min man var UNDERBAR förra gången -visste redan då hur jag ville ha det men personalen var så IGNORANTA. Vi (maken) var ut i korridoren för att hitta en annan BM då vi upplevde att vår inte lyssnade men ingen kom

Han påpekade att narkosen borde kommit flertalet ggr(de få gånger BM kom in i rummet) men hon svarade oftast inte med ord utan ett hummande. Det är det vi känner nu, finns inte så mkt mer han kunnat göra då personalen verkligen inte brydde sig....Hur ska man tvinga ngn att lyssna när de inte verkar bry sig?

Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
Svar på tråden hur har ni skrivit er förlossningsplan?