• mouna

överstimulerad och gravid

Har gjort min andra IVF och äntligen plussat efter 5 års fösrök. Nu är jag överstimulerad, med vätska i buken och i lungorna, andfådd och har förstorade äggstockar som trycker på magen.Men jag är ändå lycklig över min plus. Är det någon som vet om överstimulering kan påverka gravidititen. Har någon erfarenhet av detta.

• Svar på tråden överstimulerad och gravid
  • mezzi

Hej! jag kanske inte kan hjälpa dig så mycket men jag var oxå överstimulerad fast fick inte så illa som du, kunde inte röra mig men det gick över på några veckor. men just veckan runt jag plussa så svullnade jag rejält och hade ganska ont.

har nu varit på vul (ivecka 6+1) och äggstockarna var fortfarande förstora men hon sa inget om att det inte var bra för graviditeten, utan konstatera mer att det vara så!

så försök att inte oroa dig, jag tror inte det påverkar något som helst!

Grattis till plusset!!!

• glader

Jag blev gravt överstimulerad och låg på sjukhus i 2 veckor. Allt verkade bra, plusset blev starkare men jag tyckte det var konstigt att de hela tiden sa "Nu får vi hålla tummarna för att det går bra". Det visade sig ha blivit en ofostrig graviditet, det hade avstannat i v 4-5, dvs när jag var överstimulerad.. Själv är jag övertygad om att överstimuleringen förstörde min graviditet men jag har inga som helst belägg för det egentligen..

Jag hoppas verkligen jag har fel och att din graviditet går jättebra! Be att få kolla på vul tidigt så att allt är ok!

Kram och lycka till!

• mouna

Tack för erat svar. Tråkigt glader att det blev så, hoppas du lyckas nästa gång. Håller tummarna.
    Hoppas det går bra för dig mezzi. Nu är jag nervös och väntar på att få komma till VUL, men ska försöka koppla av.

• rudbeckia

Jag blev också överstimulerad under IVF behandlingen, vätska i lungor och buk och som bi effekt fick jag upprepade gallstensanfall och fick ett plus. Jag är nu i v 11+3 och håller tummarna att det går vägen.
    Den 10 dec var jag på VUL och då fanns det ett litet tickande hjärta på skärmen.
    Vad jag har hört ska inte överstimuleringen påverka graviditeten. Jag frågade också läkaren om det fanns någon ökad risk för havandeskapsförgifting eftersom symtomen är rätt lika men enligt henne så fanns det inget samband och risken var inte högre.
    Ska iväg på VUL igen v 13 för att göra NUPP test och jag håller verkligen tummarna för att ser ok ut då.

Hoppas att du mår bättre och den värsta överstimuleringen har lagt sig.

Svar på tråden överstimulerad och gravid