Håller med, bra att det startas en tråd om detta.
Jag behöver någon/några att ventilera med, men för min del är det inte alltid så lätt att skriva, det är lättare att prata. Dessutom krävs det oftast en "inkörningsperiod" innan jag kommer igång, och jag vill helst ha en direkt kontakt med den jag pratar med, antingen öga mot öga eller i telefon.
Jag har därför aldrig blivit bekväm med att använda webbforum eller att blogga, trots att jag använt webben sedan hur länge som helst, men detta kanske kan ändras för mig i och med att man behandlar detta ämne som berör oss så starkt.
Nåja, nu till ämnet:
Min fru och jag har gått igenom flera missfall och jag har några vänner (både män och kvinnor) som jag har pratat med om detta. Jag känner igen mig själv i deras situation när jag berättar om att vi har genomgått (ännu) ett missfall - man vill trösta och vara där för sin vän, men man kan inte säga så mycket. Det känns dessutom lätt lite platt, att man inte räcker till.
Och sedan när det gäller min fru, så vet jag på samma sätt där inte riktigt vad jag ska _säga_, jag kan bara försöka vara närvarande, lyssna och finnas där för att försöka ingjuta hopp. Samtidigt som jag vill vara där för henne, så känner ju jag också en stor sorg efter att ha förlorat ett framtida barn (som man kan se det). Upplevelsen är dock inte likadan för mig som för min fru, kanske beroende på att jag inte har samma fysiska kontakt med graviditeten som hon - det är ju inte i mig det händer.
Jag känner mig ibland som en passagerare på en stor båt, jag har betalat biljetten, jag är med på resan och jag vet ungefär vart vi ska, men styr - det gör någon annan.
Hmm, svårt det här...