Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8
Tredje gången gillt!
Nu skall jag till jobbet *pustar*
Ha en undebar dag!
Tredje gången gillt!
Nu skall jag till jobbet *pustar*
Ha en undebar dag!
Tittar in och viftar lite trött efter en hård första dag på jobbet och första dag tillbaks på gymet efter 1,5-2månaders träningsstopp. Här är en som kommer ha ont imorgon. Fast det gäller att få kroppen i trim till nästa försök efter utredningen!
Btw, sambon gillat också Beers bok.
*ramlar-förbi-och-vinkar*
Herregud, jag är lika förbannat trött idag. Av samma anledningar. Dålig sömn, jobb och träning. Gah! Snart helg!
Säger som Poppy. Vad ni skriver!
Poppy; Det låter logiskt; att man kan ha lättare att bli gravid om man är lite sjuk. Då är ju alla illbattiga killer celler upptagna med annat så klart. Och jag mådde också lite dåligt nu sist när liten dog; förra kommer jag inte ihåg så noga.
Lucki: det låter ju helkonstigt. Med rätt behandling borde det väl visst kunna gå bra.
Vilken jäkla läkare. Blir SÅ förbannad, så behandlar man fan inte sina patienter. Under all kritik. *morrar*
Laban: *kramar-om* Hoppas ändå att allt är väl
Mamarazzi: Nejhejdu, det blir inget med det. Nu har vi bestämt att det skall gå bra det här. *kramar* Skönt att du fick recept!
Sissela: Hej här också. Och det var väl en bra idé att samla ihop all info.
Fast bok kanske är en bra idé. Vi kunde inleda med några historier där läsaren får möta några par com berättar om sin problematik och sen berättar vi om den långa kampen till barn. Även om ev fall där det inte gått bra, för livet är inte en dans på rosor med Happy endings.
Någon som har tillgång till databaser med forskningsartiklar och kan hjälpa mig hitta bra publicerade artiklar av Matthiesen och Blomqvist (eller andra för den delen)? Jag kommer inte åt databaserna längre, nu när jag inte pluggar.
Måste skriva upp mig på någon liten fjantkurs så jag kan fortsätta läsa bra forskning. *abstinens*
Önskelista:
Gustafsson C, Mjösberg J, Matussek A, Geffers R, Matthiesen L, Berg G, Sharma S, Buer J, Ernerudh J: Gene expression profiling of human decidual macrophages: evidence for immunosuppressive phenotype. PLoS ONE. 2008 Apr 30;3(4):e2078.
Jenny Mjösberg, Judit Svensson, Emma Johansson, Lotta Hellström, Rosaura Casas, Maria C Jenmalm, Roland Boij, Leif Matthiesen, Göran Berg and Jan Ernerudh: Progesterone and 17β-estradiol induce a systemic reduction of functionally suppressive CD4dimCD25highFoxp3+ Tregs in human second trimester pregnancy. Manuscript in preparation.
Svensson J, Mjösberg C, Jenmalm M, Boij R, Matthiesen L, Geffers R, Matussek A, Ernerudh J. Phenotypical characterization, functional properties and polarization requirements of decidua macrophages. Manuscript in preparation.
Mjösberg J, Berg G, Ernerudh J, Ekerfelt C. CD4+CD25+ regulatory T cells in human pregnancy. Development of a Treg-MLC-ELISPOT suppression assay and indications of paternal specific Tregs. Immunology 120:456-66, 2007.