• Krusbär

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Åh, lucki, vad jobbigt för dig! Många kramar!

• Krusbär

Grattis Mamarazzi!

Mikes: Nä, fy sjutton att du aldrig kan få besked! Riktigt dåligt faktiskt. Akuten måste ju jobba fast det är helg. Förhoppningsvis får du besked idag. Tänker på dig!

Cia, Idun och Lilleskuttan: Så ni tog 2 T till v 12 och sen 1 T resten av graviditeten? Inget F? Och menar ni v 12+ eller 12:e veckan (11+)?

• Krusbär

Laban: Grattis till icke-blödning! Jag vet precis hur det känns, har också börjat blöda kring 5+0 alla gånger. Denna gången började det redan vid 4+4 och höll på i två veckor. Så jag blev ju ganska förvånad när vi såg hjärtat picka vid 6+4 och även 7+4 (på akuten efter uppehåll och sen ny blödning). Tyvärr är man ju lika orolig fast man inte blöder, även om blödningar gör det ännu värre. Har du bokat in nåt vul än? Om det går bra på vul så minskar ju oron, iaf i ett par dagar... Själv är jag helt nipprig igen inför vul på fredag. Jag antar att oron är nåt man får ta på köpet om man vill ha bebis! För det vill (SKA) vi ju?! Även om det går såååå långsamt!

• Krusbär

Cia och Lilleskuttan! Tack för svar! Då kör jag nog på med 2 T till v 12 och sen 1 efter det.

Laban: 7+1 borde ni se hjärtat! Du kan ju fråga om hcg, men enligt min gyn är det meningslöst att ta hcg eftersom det kan skilja så mycket och ändå vara normalt. Dessutom kan man ju ha i princip normalt hcg med ofostrig/ma. Så han menade att ultraljudet säger mycket mer än blodprovet. Men du kan ju som sagt alltid fråga!

Lucki: Fullt förståeligt att du vill ta en paus nu. Än behöver du inte tänka på framtiden, viktigast är att vila nu. Kramar!

• Krusbär

Laban: Om man tar fler prover kan man ju se om det stiger som det ska eller inte. Gör det inte det kan det ju ge en indikation på att det inte stämmer. Men att hcg är inom det normala spannet säger inte mycket. Kanske har din gyn en annan uppfattning?

Jag gjorde första vul:et vid 5+4. Då såg vi en hinnsäck, gulesäck och kanske ett litet foster men inga hjärtslag. Så det sa egentligen inte så mycket. MEN - för mig ingav det ändå hopp eftersom jag i tidigare graviditeter gjort vul vid samma tid och då var hinnsäcken mindre och ingen gulesäck eller foster syntes. Så redan då kunde man misstänka att det inte var ok, även om det såklart inte gick att säga säkert. Så att få beskedet HELT NORMALT vid 5+4 var en liten framgång för mig.

• Krusbär

Laban: Det kan ju bero på när man gör vul:et, i början ser man ju bara hinnsäcken men i vecka 5+ ska man nog helst se gulesäcken om hinnsäcken är normalstor. Om gulesäcken har med progesteron att göra tror jag inte, om den inte syns (när den ska) beror det väl isåfall på att graviditeten inte har kommit igång ordentligt från början. Vilket ju iofs kan bero på lågt progesteron, därom tvistar de lärde... Tummar tillbaks!

• Krusbär

mamarazzi: Jag har egentligen inte blivit rekommenderad prog eftersom min gyn menar att det inte minskar risken för mf. Men jag fick det ändå tack vare tjat om spottings innan mens.

• Krusbär

lucki: Usch och fy så ledsen jag blir när jag läser hur du har blivit behandlad! Men som flera andra har sagt - du kommer igen! Det måste finnas hjälp för dig. Kramar!

laban: Nä, så jobbigt! Men min gyn ville ju inte testa hcg just därför att det var så osäkert och kunde variera så mycket. Har ingen bra länk nu, men när jag googlade runt på hcg-tabeller förut var det enorma skillnader. När ska du ta nästa prov?

DND: Har ingen aning om feber, men min vilda gissning är att faran är att spermierna dör (=blir färre) om de blir för varma.

mama: Grattis till prog!

• Krusbär

För er som inte vet (har skrivit i den andra tråden) så gick det finfint igår! Mini var hela 25 mm och var livlig och rörde på sig. Helt otroligt! Hade beräknat vara 9+0 men blev framflyttat 2-3 dagar. Så allt verkar jättebra nu enligt läkaren. Nytt vul om två veckor. Funderar på att jobba 50 % tills dess, är lite segt att bara vara hemma nu när jag är lite piggare och inte blöder (peppar, peppar...).

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8