• Idun 78

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

RasmusNalle, när ska du få gå på vul nästa gång? Jag hade inte dömt ut graviditeten ännu - jag hoppas ff.

• Idun 78

xxJessikaxx, När får du reda på svaret? Jag har också alltid börjat planera resor efter mina mf/ma - bara för att ha ngt roligt att se fram emot mitt i allt deppande. Men jag hoppas verkligen inte att det är druvbörd, ni kan väl ta en härlig semester ändå?

• Idun 78

Rasmusnalle, det är svårt att avgöra av de där stickorna men det är ju ett klart plus. Bättre dock att lita på vad blodprovet visar tycker jag. När ska du få ta nytt test?

• Idun 78

Rasmusnalle skrev 2009-02-17 17:14:07 följande:

oj..såg visst att jag glömde skriva det..på fredag blir det
    Då håller vi tummarna att hcg stigit som det ska! Blöder du ngt nu?
  • Idun 78

xxJessikaxx, jag tror som Irma att det nog betyder att det inte är druvbörd, då borde de gjort ngt omgående och inte låta det vänta till efter helgen. Håller tummarna!

Rasmusnalle, säger som xxJessikaxx, vilken resa! Men hur kan det vara ett X om ni har gjort IVF? Förs inte embryot tbx direkt in i livmodern? Hur kan det då hamna i äggledaren? Jag kan inget om ivf:er, det är därför jag frågar. Kunde de inte se ngt i livmodern över huvud taget?

• Idun 78

xxJessikaxx skrev 2009-02-20 14:20:02 följande:

Idun78, av ngn anledning har jag ramlat på en tråd om just det där med X vid IVF och tydligen är det möjöigt då ett embryo visst kan vandra friskt omkring trots att det är placerat i livmodern, ngn får gärna rätta mig.
    Nu har jag lärt mig ngt nytt. Och jag som trodde att en av få "fördelar" med att göra IVF istället för att bli gravid "naturligt" var att man slapp oroa sig för ett ev. X. Men så var det alltså inte.
  • Idun 78

Lycka, usch vad trist, har ju själv varit där nyligen så jag vet hur skit det är. Och gud vad märkligt med x vid ivf, kan inte riktigt släppa det känner jag . Tycker det är så konstigt att det kan bli x vid ivf (och att det är vanligare vid ivf! ). Gud vad kroppen är märklig...

• Idun 78

Lycka77 skrev 2009-02-20 16:21:51 följande:

Idun - efter lite googling så hittade jag detta på fertilitetsguiden
    Provrörsbefruktning (IVF) - Vid denna procedur placeras befruktade ägg (embryon) tillbaka i livmodern med förhoppning om att kvinnan ska bli gravid. Vid denna process kringgår man äggledarna. Det kan verka underligt, men vid IVF finns det trots detta en något förhöjd risk för utomkvedshavandeskap (5 procent). Detta beror på att embryot kan förflytta sig från livmodern och i riktning mot äggledaren och implantera sig där när det förs tillbaka.
    Tack Lycka! Tänk vad jag lärt mig idag! Men jag tycker fortfarande det är skit! Inte nog med att ivf:en i sig är väldigt påfrestande, sedan ska man också gå och oroa sig över x. Skit är vad det är! Kan man inte limma fast embryot i livmodern och säga att: "nu stannar du där och växer som ett duktigt litet barn tills det är dags att komma ut om nio månader". Hade inte det varit bra? Då hade man sluppit oroa sig för både x och mf. Kanske kunde man programmera embryona att inte röra sig så mkt utan ligga still och bara växa till sig? Med dagens genteknik borde väl inte det vara så svårt, eller?
  • Idun 78

Först, Grattis Odd! Vad underbart att han äntligen är här hos er! Och Oj oj oj vad jag längtar tills jag också är där.

DND, jag kan ingenting om tempkurvor är jag rädd. Men jag är väldigt ledsen över att höra att du mår så dåligt. En stor stor kram

Sissela, hur tänker du kring antihistaminer? Hur skulle det hjälpa, jag frågar för jag vet knappt vad det är, mer än att det låter som ngt som har med astma och allergier att göra. Eller är jag fel ute? Nyfiken!

MB, välkommen hem! Vad skönt att din man är friskförklarad! Måste vara en otrolig lättnad!

• Idun 78

Jessika, stor stor kram! Försök nu använda tiden till att ladda batterierna, kanske göra den där resan ni pratade om? Så att du kan komma igen med nya friska tag till hösten!

Poppy, jag fick betydligt längre cykler efter mina mf. Men jag har för mig att även du hade längre cykler i somras? Vi bad ju till mensguden tillsammans. Kommer du ihåg?

Ngn frågade om prog. Jag tog mina till 12+0 och sedan slutade jag tvärt.

Lycka, skönt att du ska få komma in och kolla till bebisen. Jag gjorde det i förra veckan efter att bebis hade varit ovanligt still i två dagar. Men allt var bra!

Ang. Angelsound, jag är nog en av de som varken tycker bu eller bä om det. Jag har haft ganska svårt för att hitta hjärtljuden vilket ibland har lett till smärre hjärtattacker innan man till slut hittat ngt som man hoppas var ett bebishjärta. Hade dock inte velat vara utan den eftersom den trots allt skänkt ett visst lugn i jobbiga situationer. Men man bör nog vara beredd på att man inte alltid lyckas hitta hjärtat, utan att det behöver vara ngt fel för det.

DND vännen, jag har verkligen inget bra svar på din fråga. Själv hade jag som svårast att bli gravid allra första gången (sju försök), sedan gick det lättare (3-4 försök). Varför det var så har jag ingen aning om. Däremot har jag en teori enl. Beers bok. Jag var nämligen väldigt deprimerad och ångestfylld när vi började försöka skaffa barn (ingen bra idé), och först efter att jag ätit antideppressiva i ngra månader så tog det sig. Enl. Beer kan den låga serotininhalten öka TNF-alfat och först efter att man fått upp seroitininhalten igen (genom tex antideppressiva) så möjliggör man för kroppen att bli gravid, alt. förhindra ett mf. Själv fick jag dock mf... Därefter började jag dock trappa ned min dos antideppressiva och ung. lagom till mitt andra mf så var jag fri från tabletterna.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här svamlet mer än att säga att det nog kan finnas en uppsjö av anledningar till varför det helt plötsligt inte tar sig lika lätt. Precis som att det av ngn anledning helt plötsligt blev lättare för mig att bli gravid efter mitt första mf. Ibland tar det nog helt enkelt bara olika lång tid utan att vi vet varför. Men det är en pina att vänta...

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8