• Malinen

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Vad bra tänkt med insändare, Storken. Ska tänka på det nästa gång jag i ilska skriver av mig. Deprimerande hur oitressant denna fråga tycks vara för obstretiker och gynekologer. Morr...

Gott nytt år på er allihop.
    En bra sak med 2008 var att jag hittade hit till tråden :)

• Malinen

Åh, så ledsen för din skull, Lucki. Men har du inte fått någon utredning? Det brukar man ju få efter 3 mf. Kan tipsa om Dr Anette Sjösten på Viktoriagruppen vid Medborgarplatsen. Hon tar många prover och jag känner förtroende henne. Men det är lite väntetid så ring dit så snart som möjligt. Håller tummarna för dig på söndag. Stor kram

• Malinen

Kajolajo: Vi kör med cb äl test. Och helt rätt, full banan = in i sovrummet. :)

Dessutom är det bra om man får till det en eller två dagar innan det ger utslag. 4 dagar i rad alltså, då har man verkligen prickat in de fertila dagarna...

• Malinen

Skriver inte så ofta, men läser och följer med.
    Vill skicka en stor styrkekram tll Sissela. Är i samma sits och vet precis hur tungt det är när vardagen bara ska fortsätta rulla på med alla måsten trots att man bara vill dra sig undan och gråta av besvikelse. Man känner sig rätt ensam då. Tur då att den här tråden finns...

• Malinen

Tack för all pepp och alla kramar, ni är världens gulligaste...

Åh vad roligt mamarazzi, blev alldeles varm i hjärtat när jag läste om lilla pickandet. Och tår i ögat ska erkännas... *generad*
    Hoppas du inte behöver vänta länge innan du får se det igen på nästa vul...

• Malinen

Skickar cyber-äl-lyckospark till DND... och en kram

• Malinen

Grattis tilldet fina vulet, Mamarazzi. Beklagar din dumma chef. Borde vara empatiförmågekrav på chefer. Har man ingen medkänsla är man en dålig chef!

Känner igen mig i det du skriver om att hormoner som löper amok, sedan du fick barn. Mn dotter är 16 månader och jag har ju haft mf under den tiden men ändå. Känner inte riktigt att jag blivit mitt gamla jag igen. ordentliga pmssymtom både innan mens och vid äl, och känner mig även rätt hormonell mellan äl och mens. Faktiskt är jag som mest stabil veckan efter mens.

Fast det kanske bara känns så för att man jämför med hur man mådde närmsta dagarna efter mensen Vem vet?

• Malinen

Bettan: Hur lång tid är det kavr innan ni får er utredning på Sahlgrenska? Om det är lång tid kvar kanske det går att hitta nån privat klink som kan skriva ut kortison till dig medan du väntar på utredning.

Apropå utredning privat, vi funderar starkt på att vända oss till Linnékliniken i Uppsala för en utredning och ev en insemination av makens spermier. Kan det verkligen vara så bra som det står på deras hemsida, att man får tid inom en månad och att en utredning tar omkring två månader, 2-3 besök a 235 kr per person? Då kollar dom en hel del prover, (Vet inte hur många dock)och kollar hur spermier och äggreserven ser ut...

Har hört att dom har fantastisk personal också. En insemination skulle kosta 2000 kr. Mycket pengar ja men inte oöverkomligt tycker jag.
    Är det någon som har några erfarenheter av Lnnekliken eller hört nån som har?

• Malinen

Tack för förklarngen på kemiskt mf, xxjessicaxx. Visste inte vad det var.
    Vad jobbigt Bettan, beklagar verkligen och förstår att ni väljer att göra uppehåll till du fått medicin. Hoppas att det inte dröjer.
    Mamarazzi: Min lilla skrutta vaknar runt halv 6 på morgonen Ha så kul i snön... Och ta hand om lilla räkan och digsjälv.

• Malinen

Lycka och Cia: Så förvånad jag blir. och besviken... Det står på deras hemsida att de vill hjälpa par att bl gravida och behålla sina graviteter... Vad konstigt. Måste läsa igen. Vilken tur att jag frågade. Tack.

Bettan: Förstår att du inte vill ta några mediciner innan utredningen. Klokt. Men jag skulle nog ha försökt kräva nån form av tidsuppskattning om hur lång tid du ska få vänta. En del mediciner går ju ur kroppen rätt fort. Kanske kan man hoppas på att det gäller kortison? Min mamma som är reumatiker har ätit det omgångar och hennes vikt påverkas rätt snabbt både när hon börjar och slutar ta kortisonet. Kanske ett bra tecken?

Lider med dig, skickar en stor cyberkram även om jag vet att det är en klen tröst.

• Malinen

Fick mens nu på morgonen. Det känns så hopplöst.

Funderar på att ringa Linnekliniken ändå och be dom undersöka äggreserven i alla fall. Första steget är ju att bli gravid och det verkar inte så lätt längre.

• Malinen

Tack för att ni är så gulliga, Cia ,Jessica, DND, Krusbär och Finesssan. I dag känns allt lite svart men vet att jag brukar få nya krafter om några dagar.

Tack för tipset, Cia. Har Carolnamottagningen nån hemsida? Bor i Huddinge men det är iofs inget hinder. Har gått hos Anette sjösten innan och hon gör vul och skriver ut proggesteron och ev trombyl (Hon tvekar lite på T men om hon inte skriver ut det kan jag ju ta albyl minor tänkte jag)
    Jag har däremot inte hört att hon kollar äggreserven eller gör inseminationer men det kanske hon gör. Tänkte ringa henne också men hon brukar ju ha lite kötid så därför tänkte jag kolla om Linneklinken kunde hjälpa oss bli gravida för att sedan fortsätta gå hos Anette Sjösten med vul, prog och T. Tror ni att det skulle kunna funka, Cia och Lycka?

Vi var inte purunga när vi träffades, mannen och jag och nu har vi kämpat med barnaskapandet i 4 år (har en underbar dotter som bevis ) men nu börjar tiden rinna ifrån oss om vi ska få syskonet om vi drömmer om. Är så otroligt rädd att det redan skulle vara försent därför vill jag inte vänta en enda cykel utan att försöka.

• Malinen

Tack, Bling, visste inte att hon skrev ut Fragmin. Vad glad jag blir. Det kanske finns lite hopp ändå.

Säga vad man vill om Linneklinken men snabba är dom. Fick tid den 28:e, om två veckor, precis innan nästa äl. Hos Anette fick jag tid i April...

• Malinen

Cia: Glad att jag fick reda på det (att dom inte engagerar sig på samma sätt vid mfproblematik) innan jag kom dit eftersom att dom inte är så tydliga med det på hemsidan.

Håller tummarna för att Hcg stiger, Rasmusnalle.

• Malinen

jazzy: vad trevligt med en granne. Trevligt också att höra att det var bra läkare på HS, hur lång var kötiden? Var det länge sedan du gjorde din utrednng?

• Malinen

DND: Enligt fertiltyfriend så sker äl på den dag då tempen stiger, (tempen ska stiga 3 dagar i rad för att det ska räknas) det skulle i så fall innebära äl dag 10 för dig men det är ju väldigt indviduellt och tempen måste ju tas samma tid varje morgon för att kunna jämföras. Min stegring var 0.2 2dagar och sedan 0.6 tredje dagen. Jag skulle gissa på tidigt på dag 11 med ältesterna och tempen som grund som grund. Men vill verkligen framhålla att jag inte är nån expert på området, bara en som konstant funderar över dessa gåtor sedan nåt år tillbaka

Jag tror inte tempen sjunker om man tar progesteron men den åker lite upp och ner men håller sig runt 37 tills proggen minskar i kroppen. Fattade inte riktigt, hade din gyn redan dömt ut denna cykeln? Skumt plus men alla halmstrån gills tills motsatsen bevisas

MB gratulerar till ditt ärbara tillstånd

RasmusNalle: Håller tummarna för ditt lilla knytt

• Malinen

DND: åh nej, vilken besvikelse. Igen.
    Men oroa dig inte för tempen. Min går inte ner förrän mensens andra eller tredje dag.
    Dum fråga kanske men kan det inte vara ett bra tecken att mensen kommer igång av sig själv trots progg? Tänker att din kropp gör sitt jobb liksom.
    Mina cykler har också blivit runt kortare, runt 27 dagar, vet inte vad det beror på. (Det var så redan innan jag åt Apiforce)

Kan bara säga att vi får kämpa vidare, 5-6 försök är fortfarande under snittet ju. Inte tappa tron, vi kommer att få våra bebisar till slut. Stor kram, vännen.

• Malinen

Sissela: Stackars dig. Blir så arg när jag hör hur dom bemöter dig. Vilket konstigt ställe. Blir precis som Bettan nyfiken var du går nånstans.

Jag var själv på Carl von Linnekliniken igår och pratade om bl a ivf. Jag kan lova dig att jag hade många frågor men fick ett helt annat bemötande, "jag hör att du är inläst på ämnet" eller "ja, jag kunde inte ha uttryckt det bättre själ" osv.

Klart du ska fråga, man har ju tusen frågor. Förstår verkligen inte hur dom kan ta det som ifrågasättande sig själva. Herre jösses, alla som kommer dit måste väl ha många frågor?? Som du säger kan du ju inte byta klinik mitt under pågående försök men det är inte du som är fel ute här... Dom verkar ju ha en jättekonstig inställning. Låt dom inte trycka ner dig. Fortsätt ställ dina frågor allt vad du orkar. Det är din rätt. (Som du,dessutom betalat mkt pengar)
    Ett mail till den ansvariga läkaren där du betonar den rätten(ödmjukhet brukar ju leda lite längre fram, dock)och om hur du upplever deras bemötande kanske kan hjälpa. Usch, jag skulle bli så knäckt av ett sånt bemötande. Hoppas att du orkar stå på dig. Stor kram

• Malinen

Vad bra att du fick prata med underbar läkare, Sissela. Det betyder mkt när man råkat illa ut. Duktigt av dig att orka fråga runt efter svar också.

Låter ju otroligt att dom dessutom hotat (även om det var indirekt)med att du inte skulle vara välkommen där om du inte slutade fråga om en dos som du inte fick motiverad... Undrar om alla läkare och personal på den kliniken har den attityden eller om det finns någon möjlighet att byta till annan normal läkare som kan avsluta din påbörjade behandling?

Hoppas ni alla kan njuta av samma underbara vårsol som skiner här i Huddinge idag.

• Malinen

Hoppas och håller tummarna att det var en sån där graviddröm, DND.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8