Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8
Hej alla!
Jag har inte läst så långt tillbaka men har mycket gemensamt med er och vill dela med mig av min erfarenhet för att kanske lyckas hjälpa någon...
I snart sju år har jag och min man försökt få barn, vilket tyvärr lett till fem missfall... två i vecka 10, ett i v 20 och två i v 8. Alla gånger har vi sett hjärtat slå för att sedan stanna til nösta Ul.
Vi har sökt hjälp flera gånger men bara fått till svar att "Ni kan ju bli gravida, kämpa på, det är psyksikt" osv...
I fjor kom vi tillslut till Cura i Malmö, en privat fertilitetsklinik, där de fortsatte utreda oss. Vi fick ännu två missfall under deras tid och nu började min läkare fundera över Protein C brist. Hon skickade remiss för provtagning och ja, jag har Protein C brist!!
Träffade en fantastisk läkare på Antikougulationsmottagningen som förklarade att med denna brist klarar jag inte en graviditet utan medicin. Alla mina missfall beror på blodproppar! Det kunde alltså förhíndrats!!
Men, han sa att med medicin hjälper de många! Känns hoppfullt i framtiden, men just nu är vi inne i adoptionsprocess.
Man utredde även min familj och det visade sig att även min pappa, min bror och min syster har denna brist. Som tur är vet min syster nu om detta och kommer få hjälp och inte behöva gå igenom allt vi gjort...
Det gör mig så ont att det ska ta så lång tid för att få reda på detta!! Det gör mig arg att det kunde förhindrats!! Och det gör mig ledsen över allt man behövt genomlida!!
Vill bara uppmärksamma er på denna brist och hoppas att fler som har den får hjälp!
Prata med era läkare om det.
Önskar er allt gott och lycka till!
Och jag vill bara säga en sak till : adoptionsvärlden är fantastisk!!
Kram Linda