• Bling1975

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

God jul kära vänner!

Hoppas ni mår bra allihopa och att vi som hade ett riktigt dåligt 2008 ska få ett bättre 2009.

Kram

Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975

Spirit - Dr Christiansen arbetar numera på Rikshospitalet i Köpenhamn och har inte längre någon privat mottagning. Vad jag förstår så behöver man därför en remiss vilket vad jag vet ingen svensk läkare vill ge - då jag antar att de inte vill betala utlandsvård för något de inte tror på.

Just nu finns det väl ingen svensk läkare alls som tittar på alla delar som Dr Beer undersöker. De flesta fokuserar på trombyl/fragmin som är intresserade här hemma. I England finns det dock fler som är intresserade av andra diagnoser och behandlar med bla annat prednisolon. Nottingham Care brukar rekomenderas, de skickar även tester till Dr Beer centret.

Om du bara vill ha recept utan diagnos så kan gyn på Strandkliniken i Stockholm skriva ut för hon tror på det. Men hon hade inget direkt mer att erbjuda i undersökningsväg till den utredning jag har gjort.

Mikes - hoppas det går bra för dig nu och inte strular mer!

Vi har bestämt oss för att använda trombyl, fragmin och prednisolon nästa gång utan vidare utredningar. Misslyckas det får vi ta nya beslut. Men vi har också bestämt att vänta ett år innan vi försöker igen så min man verkligen hinner bli frisk. Det känns väldigt tungt men ändå rätt.

• Bling1975

MWB - ingen strålning, om cystostatikan inte gör jobbet så blir det operation och nya kurer istället. Jag hoppas också att allt går bra för nu är jag sjukt less på cancern...

• Bling1975

Spirit - det blir utan att man har hittat några fel på proverna och utan att gå vidare utomlands för fler utredningar. Vi har dock många immunologiska sjukdomar i släkten så jag tror att problemet ligger där. Vi provade motsvarande 1 trombyl vid förra försöket och fick för första gången se ett hjärta slå så jag tror att vi behöver lite mer men att det är rätt väg att gå.

Vår gyn på läkargruppen Victoria (Anette som finessan också haft) som gjorde vår mf utredning skriver ut fragmin vid upprepade missfall även om proverna inte visar något då hon vet att det kan ge positiva effekter till minimal risk.

Prednisolonet har ju haft goda resultat vid utländska studier även utan diagnos och jag tror att det kan vara det vi behöver och gyn på strandkliniken förespråkar det verkligen. Lite fler risker, men jag tror inte det är så farligt i en låg dos. Ja just det, det blir proggar också den här gången. Vi får ju välja det själva iom att vi gör FET och jag vill nog ha det denna gång. Har iofs ett helt lager i lådan så det är väl bara att använda dem.

• Bling1975

Barret, beklagar verkligen dina förluster. Om du kan bli gravid "hemma" och inte känner att du absolut inte skulle klara av ett missfall till så tycker jag att du kan försöka under tiden ni väntar. Men fråga din läkare om du även kan få fragmin, min läkare skriver ut det vid upprepade missfall utan diagnos. Det samt trombyl och proggar är de vanligaste att man får efter en utredning. Det är inte så många utredningar som innefattar prover som skulle kunna indikera behovet av kortison vad jag har förstått.

• Bling1975

Det är tur att ni kommer ihåg alla mina förvirrade inlägg om den lätt galna doktorn och de håriga flickbebisarna. Precis som redan är skrivet så pratade vi bara om det, jag skulle ringa och få recept när det blir dags för oss att försöka igen. Hon är väldigt vimsig så om du vill ha något prov gjort, skriv det/de på en lapp och ge henne som en "beställningslista". Om du är tydlig med exakt vad du vill att hon ska göra så går det nog bra. Jag var ju mest där och kollade läget för att se hur hon var och vilken hjälp man skulle kunna få. Rapportera gärna

Själv är jag skitsur idag, min man har påbörjat kur 2 med cystostatikan på SÖS och efter min shoppingtus skulle jag bara upp och hämta honom. Parkerar i garaget och eftersom vi har täckt bagage lät jag alla kassar stå kvar. På de 30 minuter jag var borta har de givetvis gjort inbrott och stulit alla mina fina inköp samt all elektronik i handsfacket, bla vår fm-sändare till mp3 spelaren som är en special som inte finns i sverige. Men mest ledsen över några fantastiska fynd som jag hade gjort och min nyårsklänning.

• Bling1975

MB - aj då, hoppas de fixar till dig innan 2008 är slut så du kan få ett strålande 2009.

Mizz T - grattis till lyckat rUL - missade det i min ilska. Måste kännas fantastiskt!

Tack för all medkänsla kära trådvänner. Kunde de inte ha tagit lite barnlöshet och cancer också när de ändå höll på Men Bettan, jag håller med, undrar vad jag har gjort för ont om Karma finns för det känns lite orättvist. Och Cia vilka jävla skitar som tar en liten sjuk pojkes spel, då har man inte mycket i huvudet. Hoppas någon snäll person gav honom ett nytt. Så synd är det ju inte om oss, jag kan ju köpa nya saker (eller vara utan för de var rätt onödiga) även om jag såklart hellre hade lagt pengarna på något roligare.

• Bling1975

Idun - det skulle väl vara karma om något efter allt mitt gnäll jag som var livrädd för mer än ett barn en gång i tiden... Hur är det med du?

• Bling1975

Idun: Om vi går en sisådär 10 år bakåt i tiden så var jag rädd för alla barn, sedan kom jag på att de är helt underbara. Men i början av IVF karriären så hade vi inte en tanke på att sätta tillbaka två för jag var jätterädd för att få tvillingar.

Har två vänner med tvillingar och det såg inte så festligt ut, aldrig att de räckte till åt båda när de var ensamna hemma. De fick gåträna i skift medans en låg och grinade och när det ena somnat så vaknade den andra. Ingen dröm direkt.

Men vid vårt senaste försök så bönade och bad jag om att få två och grinade floder i gystolen vid första VUL när bara ett hjärta slog. Men jag vill som jag känner idag bara ha ett barn, eller möjligtvis tvillingar, men fråga mig igen den dagen jag har en 3 åring i famnen

Mamarazzi : Jag har läst om doser mellan 5-20 mg, för de utan diagnos rekomenderades 5 mg i den engelska studien om jag inte missminner mig. Vissa tog det tom v12 andra längre, men det var viktigt att långsamt fasa ut det genom att minska dosen successivt.

• Bling1975

Vi har varit hos en kurator på sjukhuset men jag tycker det är tämligen menlöst. Deras jobb är ju mest att lyssna. Om jag ska gå igen vill jag gå till en psykolog/terapeft som kan ge mig verktyg också. Lyssna kan mina vänner (och ni såklart) få göra.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8