Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8
Är det någon som vet om Prednisolone har negatvia effekter på en graviditet om man inte är bevisade problem med för högt immunförsvar?
Är det någon som vet om Prednisolone har negatvia effekter på en graviditet om man inte är bevisade problem med för högt immunförsvar?
Har just fått veta att jag har för lågt prolaktinvärde. Har haft 2 MF. Kan det bero på prolaktinet? Går det att behandla? Är det någon som vet?
Hej på er! Undrar om det är någon som vet vad som kan ha hänt när livmoderslemhinnan blivit förtjockad efter mf. Jag har haft 2 mf och nu är min slemhinna tydligen för tjock. Min gyn misstänker en polyp. Är det någon som vet om det kan vara något annat?
Hej på er! Jag ska göra en hysteroskopi i veckan pga mina mf. Ingreppet görs på morgonen. Är det någon som gjort en sådan undersökning och vet om man kan gå och jobba sen eller bör man gå hem och vila?
Hej! Jag undrar också över Prednisolone, tänkte nämligen ta det på eget bevåg. Kommer att ta 5 mg, är det någon som vet hur en nedtrappning ska se ut med den dosen?
Franka, jag känner igen mig i hur du beskriver din mamma. Det har aldrig funkat för mig att berätta om saker jag är ledsen över för min mamma. Har bara fått en massa klämkäcka råd. Det har inneburit att jag inte berättar om sånt längre. Mina mf vet hon ingenting om. Det känns tråkigt att inte kunna ha en djupare relation till sin mor, men jag har accepterat att det är som det är.
Tack MW och Franka för svaren om pred! Vet någon om Prednisolone kan försvåra själva befruktningen av ägget? Har hört att trombyl kan ha den effekten, att det kan ta längre tid att blir gravid och undrar om det också gäller pred...
OK, då kanske man vågar ta ta T med början några dagar efter ÄL. Jag har inte tagit T förut och vet inte hur kroppen kommer att reagera.
DND, varför varnade din läkare på KK för T? Och hur kan immuniteten stärkas av T?
Huga, det låter ju inte så bra. Kanske ska man inte ta T förrän efter ett ev. plus då. Och borde inte Prednisolone kunna ge samma effekt, det dämpar väl också de inflammatoriska processerna i kroppen?
Intressant! Men då borde ju P vara bättre än T vid immunologiska problem men det verkar ju vara mkt vanligare att läkarna skriver ut T. Vad beror det på månntro? Är det bättre att bara testa P och strunta i T?
Vad underbart mamrazzi! Ett pickande litet hjärta!
För vissa kan det vara svårt att ta upp järn från tabletter. Jag blev ordinerad 4 tabletter Niferex per dag när jag var gravid men fick ändå inte upp mitt hb. Det som hjälpte mig var att äta blodpudding typ varje dag. Äckligt men det funkade... Har man ett ok hb så är det inte bra att ta järntabletter eftersom ett högt hb kan öka risken för blodproppar i moderkakan.
Javisst, om man har konstaterad brist är det bra att ta extra järn. Det är väl inte så jättevanligt att man har högt hb och tömda depåer. När jag haft dåligt ferritinvärde så har hb:et legat under 120.
På mvc får man oftast bara kolla hb. Och på vissa håll är de inte så noga med att kontrollera det utan rekommenderar järntabletter till alla som passerat v 20. Och det är lite problematiskt eftersom ett högt hb gör blodet trögflytande och ökar risken för att barnet dör.
www.niomanader.se/content.asp
Mavros, jag vet inte om det är andra riktvärden som gäller om man misstänker att blodproppar lett till tidigare mf. Men i normalfallet behöver man inte ta extra järn om man har 120-130 i hb.
Det är ju inte farligt att ha lite lågt hb heller när man är gravid. Jag hade aldrig över 110 i hb och födde en stor och livlig krabat som hade bra hb. Själv var jag lite trött i slutet av graviditeten men vilka blivande mammor är inte det...
BP: Hb står för hemoglobin, det är ett järnhaltigt protein som finns i de röda blodkropparna.
För att bilda Hb behöver kroppen järn, tarmarna tar upp järnet från det vi äter. Järnet transporteras sedan ut i blodet och vidare till benmärgen där Hb bildas.
Järn lagras bl a i benmärgen. När kroppen förlorar mer järn än vad som kan tas upp via tarmen, används först det järn som redan finns lagrat i kroppen. Det gör att bildningen av röda blodkroppar kan fortsätta ett tag men om järnbristen fortsätter under längre tid töms förråden.
Om man vill ta reda på hur stora järnförråden är så mäter man ferritinet(ett järnbindande protein).
Ursäkta att det blev en lång utläggning och dåligt svar på din fråga S-ferritin står det på provtagningsblanketten.
Vild i håret: Grattis, så fantastiskt att det verkar funka! Och vilken bra läkare du måste ha som lyssnar på dig. Många jag träffat blir ju bara irriterade när man kommer med egna förslag.
BP: De brukar inte vara så pigga på att kolla ferritinet eftersom det är ett ganska dyrt prov. På mig tog de aldrig det när jag var gravid trots hade jag hade halvknackigt Hb hela vägen. Jag tycker inte att du ska oroa dig, du verkar ju ha bra värden.
Refrensvärden för ferritin:
www.ltkronoberg.se/templates/LtKDocPageRev____35485.aspx
Idun 78: Du kan nog lugnt fortsätta med tabletterna. Du verkar funka som jag gjorde. Hur mkt järntillskott jag än tog så låg värdet och skvalpade runt 110 men allt gick bra i alla fall.
Hej på er! Här kommer ett litet ego-inlägg från mig. Jag har gjort hysteroskopi idag pga misstanke om polyp. Det var dock ingen polyp utan "bara" en förtjockad slemhinna. Läkaren sa att han tagit bort det som var förtjockat. Innebär det att han gjort en skrapning? Jag var så groggy efter att ha varit sövd att jag hade svårt att ställa vettiga frågor efter operationen. Jag ville helst inte göra en skrapning eftersom en annan läkare sagt att det kan göra det svårare att bli gravid. Är det någon som vet något om detta?
Bettan och Irma: Tack för era svar, känner mig lite mindre nojjig nu ;)