• modesty74

Jag VILL INTE bo i Göteborg längre!!!

Jag vill bo där skolorna är bra, där barnen kan vara utomhus utan att man behöver oroa sig för psyksjuka, alkolister, drogpåverkade, fartdårar och gäng. Vill bo där det finns lite invandrare och lite kriminalitet. Vart skall man flytta då? Ni som upplever att ni bor bra och barnvänligt, kan ni tipsa mig om vart jag skall flytta med min familj. Jag bor på Hisingen (GBG) i dagsläget och detta verkar ha blivit "staden som Gud glömde".
    Bankrån, ungdomsgäng, psykdårar och knark är vardagsmat nuförtiden och jag vantrivs. Vi skall härifrån... men vart i landet? Tacksam för tips!

• Svar på tråden Jag VILL INTE bo i Göteborg längre!!!
  • jojjo113

modesty74--- jag förstår dig absolut! Är glad att jag bor där vi bor. Jag är också grymt överbeskyddande. Vi bodde i malmö när min pojke föddes, men jag klarade inte av att bo där länge pga tre mord och 8 våldtäktsförsök på olika kvinnor på tiden av 4 månader av en radie på 1 km därifrån vi bodde, lösa kamphundar, folk som körde på andra på trottoarerna osv. Jag vågade inte gå ut med barnvagnen, så vi flyttade till göteborg, vilket jag tycker är lugnet själv om man jämför...

Men självklart beror det på var man bor, har kompisar med barn på hisingen, och det är inget vidare..... Vi har verkligen hittat ett lugnt område nära centrum...

• HelleGbg

har själv bott innan på hisingen och VET hur hemskt det är där! jag mådde verkligen dåligt sista tiden pga alla ungdomsgäng,inbrott,misshandel,knark,gap o skrik,stölder mm är det MYCKET av där,den som säger nåt annat har inte varit där eller blundar för det.tillslut gick det inte att bo där längre, speciellt inte med barn.
    Så nu bor vi i örgryte.verkligen kontraster!!

• Zahcro

Grästorp kanske :-P 6000 invånare ca hälften bor utanför på landet. själv bor jag inne i "centrum" o har gång avstånd till dagis-alla affärer-polis-bank-post-tåg/buss... o sånt

ehm. för en 5a får man nog betala runt 6oookr kan jag tänka mig.

På helgerna kan det vara lite ungdommar ute o härja. men här är det nog ganska mesigt ändå.. Det kriminala har minskat vat jag hört i alla fall.. invandrare.. finns det säkert endel. brevid oss finns ett hus med där flesta boende är invandrare.

Men annars ganska lugn stad. ca: 3 mil till Trollhättan 3mil Lidköping 3 mil till Vänersborg. 1.5 mil till Vara & Nossebro.

Fast vi kommer nog flytta till Vänersborg eller Trollhättan när gubba börjar skolan. fast det är lite dyrare o bo där.

• niiina

Usch då. Jobbigt att du mår så Men jag förstår dig som bor på Hisingen.
    Själv bor jag i södra Kortedala och känner mig supertrygg. Här i området bor det bara pensionärer och barnfamiljer, endast en utländsk familj och barnen i den familjen är de mest väluppfostrade av alla Alla här engagerar sig i hur gårdarna ser ut så här sprakar det är blommor och bilvägarna är långt ifrån. Jag känner ingen rädsla alls, och då är ändå Kortedala omnämnt som osäkert område. Fast det är mest av folk som aldrig varit här Eller de som bor i norr, som gränsar till Bergsjön. Där sätter jag inte ens min fot.
    Min mor och syster bor i Lunden (där jag är uppväxt) och där e det lugna gatan oxå. Byt område skulle jag vilja säga.
    Annars kan ni väl säka er strax utanför gbg? Partille, Lerum, Kungälv etc?
    Hoppas det löser sig.

• Linda1976

Vi bor i Mölndal, Toltorpsdalen och stortrivs... Jättenära till stan (man kan t o m GÅ till Götaplatsen även om det tar 35-40 min), men lugnt och trivsamt, och ja... Lantligt, men supercentralt! Aj lajk!! (Är från Malmö från början)...

Jag förstår att du vill ifrån Hisingen

• MagdalenaTheQueen

Jag tycker att det är förunderligt att så få har reagerat på ts kommentar "Vill bo där det finns lite invandrare och lite kriminalitet."...
    Såg att Ts inte vill diskutera ämnet vidare, men jag tycker det låter ruskigt fördomsfullt och skulle mer än gärna vilja ha en motivering ...

• angel 2003

Kungsbacka, Partille, Lerum?

Bor själv i en göteborsgförort som är ganska stökig och orolig, så jag förstår precis hur du känner. Nu har vi fått lägenhet i en annan kommun, känns bra.

• angel 2003

Jag är inte rasist på något sätt, mitt barn är halvafrikan, men ärligt talat, i alla fall i Gbg så kan inte jag komma på ett enda område med mycket invandrare och låg kriminalitet. Tyvärr.

• MagdalenaTheQueen

Jag tycker det var ett onödigt tillägg! Och även om det skulle vara så att det finns kopplingar mellan invandrartäta områden och kriminalitet så kanske man skulle försöka se det ur ett lite annat, mindre fördomsfullt perspektiv.... Kriminalitet är procentuellt sett störst bland låginkomsttagare och i den kategorin hamnar tyvärr de flesta invandrare! Högutbildade invandrare kommer till sverige och får pga av till allra största del fördomar, städjobb eller inget alls!
    TS, det hade räckt gott och väl med att bara säga att du ville ha ett barnvänligt område, utan gäng, psyksjuka, alkisar osv, att dra alla nysvenskar över en kam var väldigt onödigt!

• Linda1976

Utan att lägga några värderingar i det, eller skapa debatt i denna tråden.

Jag har en kollega som bor i ett invandrartätt område i Gbg, Angered. Hennes barn pratar inte ren svenska, utan bryter på så kallad "blattesvenska", trots att de är helsvenska. Detta pga att det till 95% är invandrare i deras skola. Med detta som bakgrund förstår jag TS, utan att för den sakens skull vara rasist, snarare realist. Och oavsett vad man har för inkomst eller brist på inkomst så är man alltid ansvarig för sina handlingar....
    Däremot så kan kriminalitet kanske förklaras av arbetslöshet och utanförskap, men det är ju ingen tröst för den som drabbas, att den som utfört brottet inte heller har det så kul...

Svar på tråden Jag VILL INTE bo i Göteborg längre!!!