Det är superkul och är en "sport" som nyttjas världen runt, man använder sig mkt riktigt utav en gps och kordinater som finns via hemsidan, man letar efter skatter världen runt, lite Indiana Jones känsla i det hela. Skatterna består oftast av en liten låda innehållandes en loggbok där man verifierar att man varit där, småsaker som folk kan byta sig till om man lägger ner en ny sak. Sen loggar man på hemsidan att man hittat skatten. Bara i Gbg finns 2 tusen skatter gömda lite var stans, jag och Tommi sysslade med det innan och när jag väntade Eliina, men sen la vi av pga tidsbrist, mn vi har tagit lite skatter i Estland och Danmnark, Man kan även sända i väg sk travelbugs med en uppgift, killen jag är assistent åt vi sysslade mkt med detta innan jag blev mammaledig, han bestämde sig att han TB skulle ha som uppdrag att fara ända fram till Vita huset i US, nu ligger den i en skatt nere i Malmö, när skatten nått fram till Vita Huset skall den posera på en bild för att sedan återvända hem till Gbg, detta kan alltså ta upp till flera år då skatten kan vandra överallt runt om i världen. Genom en regnr på Tb ser man dess uppdrag med.
Man kan även samla ihop bilnycklar runt om i världen och få sig en ny bil lite då och då dyker det upp tävlingar.
Roligaste skatten faktiskt jag och Tommi plockat var i en gammal kvarn uppe i Mölnlycke, där skulle vi ta oss ner via ett vattendrag där vi fick hoppa på stenar för att inte trilla i. Sedan kom vi in under kvarnen och jäklar vad tufft det var där, gammal och mystiskt, hittade en sådan där gammal cirkuspopcorn maskin med hjul som man kan rulla. Själva skatten låg bakom en sten inuti muren, den var klurig att hitta då ledtråden vi fått inte gav mkt, så vi letade säkert en timme innan jag såg en sten som inte passade in i gamla muren och därbakom så låg det en låda med roliga saker. Det gäller att klura till lite.