• imsa

FebruariMammor, del 4

blåbär är stoppande, testa det vettja =)

CyberHarmony skrev 2008-12-25 15:26:38 följande:
    God fortsättning på julhelgen.. Någonsom har tips på väldigt lös mage???  Lillan är jätte lös, imorse såg det precis ut som ärtsoppa och luktade förskräckligt... En släng magsjuka kanske jag vet inte men hon har varit sån i några veckor och idag är det som värst.. Har fått två tänder och inga mer på G vad jag kan se.. Usch, stackars bebis
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • imsa

hittade äntligen hit...efter ett par veckor och lite letande...

är det någon mer än jag som ska börja jobba nu i januari? jag har sådan ångest...usch...

har ni fått dagisplats?

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • imsa

hur var det att gå tillbaka till jobbet? vad jobbar du med?

vi har dagisplats i mars och jag börjar jobba om 10 dagar som en arbetskamrat så snällt påminde mig om idag...bläää

här får vi sätta upp barnen i dagiskö tidigast 9 månader innan men vi "glömde" om gjorde det 6-7 månader innan.

Niki skrev 2009-01-02 20:01:06 följande:
    Svar på #59imsa skrev 2009-01-01 21:12:29 följande: Hej! Det var min första dag på jobbet idag....men vad gäller dagisplats så kommer Nikki att få vänta länge på den. Det är stor brist på platser i vårt område så fastän jag anmälde henne när hon fyllde 8 mån kommer hon antagligen att få plats i augusti...känns lagom kul. Det enda positiva är att hon då kommer att vara lite äldre.
  • imsa

vår dotter ska snart börja på dagis.
    ni som har barn innan och har dom på dagis eller som också snart ska sätta era små i dagis. vad behöver man handla i klädväg? typ regnställ eller liknande?

• imsa

skruttis1979, tack för listan med alla saker. shit det är ju massor som behöver fixas.
    en fundering, här har jag sett att många barn har en overall eller tvådelat set och sedan köper gallonställ och har över istället för att köpa ett fodrat. vilket är bäst? funkar båda?

regnställ behöver man ju säkert ha nu till våren, någon som har tips på vart man kan köpa det?

• imsa

vår tjej börjar i mitten/slutet av mars. så jag tror (??) att det funkar med regnställ och tjockare byxor eller overall och med regnbyxorna över?

Skruttis1979 skrev 2009-01-08 15:21:19 följande:
    jag skulle köpa fodrade gallonisar... Jag tycker de är bäst. Fast är riktigt kallt och inte blött, är ju vanliga remobyxor bättre. Men till förskolan, skulle jag satsa på fodrade gallonbyxor, och sen vanliga gallonbyxor, senare då fodrat inte behövs.
  • imsa

tänkte försöka det...fynda alltså. men vettetusan vilken storlek man ska köpa till nästa höst/vinter. kan det vara 86/92? eller ska man satsa på 92 ?
    tjejen har 74/80 i kläder nu...

Skruttis1979 skrev 2009-01-09 23:09:10 följande:
    Ja det räcker så klart... inte länge till då som man ev har termobyxor utan sen är det ju bara vanliga gallonisar man har på sig hela våren, sommaren och hösten om det är skitväder. Men köp nu på rean eller så, så ni har fodrade gallonisar till hösten! Ett tips ;)
  • imsa

jag gick upp ca 14 kilo och allt försvann på BB men sen kom tiden med alla fikor ocg slutade amma så poff sa det så var 9 tillbaka. HUA! USCH!

Skruttis1979 skrev 2009-01-20 10:13:36 följande:
    Lillamuan: Usch, ja. Tiden efter förlossningen är INTE kul! Jag hade feber och som sagt mjölk som sprutar åt alla håll, man tjuter och sen ska man bli stressad av alla som ska besöka en!! Jag kunde inte amma heller pga komplikationer så jag var helt förkrossad för det också - ingen hade upplyst mig om att det kunde gå så med amningen!! Vilken besvikelse... tog flera månader för mig att acceptera att jag inte kunnat amma Elma... och då ammade jag bara i tre veckor - men tog som sagt mååånader att komma över besvikelsen. Jag har fortfarande 9 kilo kvar av "Elma", så spegeln är fortfarande inte min bästa vän direkt. och mina bröst hänger vid knäna, men dom slänger jag över axeln bara så är problemet löst!! Eller som jag brukar kalla dom "mina pergamentsrullar" för jag behöver rulla ihop dem och lägga dem i bh:n!! ;)
  • imsa

vår tjej har inte varit sjuk någonting än, ett par enstaka segdragna förkylningar bara. och bara för att jag säger det så kommer väl feber och allt annat...
    är rädd för att det kommer komma tusen gånger om när hon börjar på dagis om 2 veckor...

• imsa

vi har köpt en skaljacka och ett trädragdjur som liksom ringlar sig fram. stor och röd. tänker köpa lite kläder som hon behöver nu och aknske ev en sulky. sen kan man ju kalla det "presenter".
    av släkt har vi önskat lite leksaker, en liten ryggsäck att ha på dagis, lära gå skor, en lampa, ett klädskåp och lite sånt...

det är svårt...jättesvårt

Elli80 skrev 2009-02-03 09:30:57 följande:
    Hej på er tjejer och blivande ettåringar! Har haft datastrul ett tag men nu är allt igång igen. Grattis Nellie och Nikolina som blivit ettåringar! Hoppas ni haft riktigt bra födelsedagar. Vad har ni köpt för presenter och tips på bra saker att önska sig? Jag står helt frågande när alla frågar vad de ska köpa. Han är ju nöjd med så lite... Svårt! Här är vi superförkylda. Tyckte jag kände ngt vasst i Gabriels mun nyss, men man får ju inte kika så jag lär väl inte få veta om han har någon tand på g förrän den syns när han äter och skrattar... Han har ju bara två tänder i nederkäken än så det vore väl på tiden att någon mer tittade fram... haha... Trots denna brist på tänder så äter han utan problem nästan all mat. En glupsk liten grabb. Må gott! Kramar från oss
  • imsa

förutom ryggsäcken vet jag inte om jag har så mkt mer bra förslag. kanske ett bord med stolar. kanske inte användbart nu men sedan? kanske ngt i stil med en bobbycar? om man nu ska se till det ickepraktiska vilket många släkningar vill göra
    en härlig matta att ha i lekrummet som är mjuk att sitta och leka på? börja samla på tex astrid lindgrens filmer eller böcker?

Elli80 skrev 2009-02-05 12:38:27 följande:
    Grattis Hannah! Stora tjejen! Här är vi fortfarande rejält snuviga... Jobbigt och tråkigt... Men imorgon är det en vecka så det är väl snart på upphällningen den här snuvan får jag hoppas. Att köpa en liten ryggsäck är ju en kalasbra idé! Fler tips? Många kramar Eleanor
  • imsa

av prevenaren kan de få feber och ont i kroppen. värre biverkningar med den än med det "vanliga" vaccinet. vår tjej ska få allt i början på mars. hon har definitift sprängt 10 kg vallen och vägde igår 10,5 kg. haha. klumpe 

kom på en grej till som jag tänkte önska...cykelsadel eller cykelsits eller vad det heter och cykelhjälm.
    Och så kom jag på vad vi ska köpa till henne mer och det är sådana där flytringar de får runt armarna på babysimmet...kostar ca 4-500kr. men jag tror vi kommer ha användning av dom länge då sambon och hon badar i simhallen mkt.

• imsa

imas, ojoj. stackare! hoppas både du, eliina och vovve mår bra!

• imsa

vi kör mjölkfri mat här nu för att utreda om lilltjejen är mjölkallergisk då hon är så hård i magen. men det skulle visa resultat efter bara ett par dagar nu har vi ätit mjölkfritt i 1 vecka och magen är inte bättre.

sedan har hon fått en konstig sak för sig och det är att hon klappar/slår sig själv i huvudet med sin händer. på varsida om huvudet. varför? jag förstår ingenting.

• imsa

haha, ja man börjar ju faktiskt undra ibland... men skönt att veta att det är fler som gör så

MorsLillaOlle skrev 2009-02-12 21:55:48 följande:
    Svar på #433Anton gör samma sak! Ibland håller han en leksak eller nåt i handen och då gör det ju lite ont, lillplutten... Börjar tro han har nå ticks ibland 
  • imsa

om ni hade bestämt en dag (ett par dagar innan ert barns födelsedag) då ni skulle ha kalas för det men inte hunnit ut med inbjudningarna. så kommer det en släktning som dessutom är ett syskon till en av er och bjuder in till ett kalas där det är en person som ska firas som fyllde för en månad sedan. hur hade ni reagerat? gör man verkligen så? alltså att en väldigt nära släkting och fadder till ert barn lägger sin sambos födelsedagskalas i närheten av ert barns födelsedag?
    jag är skogstokig...

• imsa

ja jag kanske får lugna mig lite. men födelsedagen som ska firas ist för vår tjejs är en födelsedag som var i januari. vår dotter är den enda i vår familj som fyller i februari. därav att jag tycker att det är lite dålig stil.

• imsa

usch det är så komplicerat det här..orkar inte gå in på detaljer. men som ni säger här...nu är det som det är och hon vägrar ändra på festen för sin sambo så vi får väl helt enkelt finna oss i det och ta det en annan helg...

tack för allas synpunkter... skönt att se hur andra tänker för att kunna reflektera över sina egna åsikter...

Simben skrev 2009-02-16 17:34:24 följande:
    Grattis till alla pojkar som fyller 1 år idag..verkar varit en killboom 16 februari 2008 imsa; jag menade inte att du inte skulle bli stött..jag hade nog oxå blivit det fast ingen skulle gjort på det viset här i min familj faktiskt. Kan du inte ringa din svägerska eller vem det nu var och fråga om ni inte kan fira dom båda samtidigt hos er istället? och så kan ju hon eller han bjuda sin familj senare och separat?
  • imsa

vi blev idag klara med inskolningen så på måndag är det dags "på riktigt". det är hemskt att lämna när hon blir ledsen när vi säger hejdå. men enl personalen är det något övergående...
    hon har inte lyckats blir sjuk än men iof var hon fruktansvärt lös i magen idag. knappt inget i blöjan men det hade lyckats leta sig igenom iaf. tror ni det kan ha varit något hon ätit på dagis eller kanske är det någon magsjuka?

Svar på tråden FebruariMammor, del 4