KÖTTFÄRSRÖRA SOM BLIR 4 MIDDAGAR
Recept på köttfärsröran 12-16 port
1 kg köttfärs
6 gula lökar
4 medelstora morötter
3-4 burkar krossade tomater
1 msk salt
½ tsk svartpeppar
3 msk vetemjöl
1 msk örtkrydda, t ex oregano, basilika
(3-4 vitlöksklyftor)
2 msk soja
Skala och finhacka löken. Skala och grovriv morötterna. Koka upp tomaterna i en stor gryta. Tillsätt lök, morötter, salt och peppar. Klicka ner köttfärsen och strö över mjölet. Koka under omrörning tills färsen är jämnt grynig och sjud sedan under lock ca 10 min. Smaksätt med örtkrydda, ev pressad vitlök och soja mot slutet av kokningen.
Dela upp satsen i 4 delar.
Dessa används sedan till:
Soppa 3-4 port
Blanda 1 burk vita bönor i tomatsås med 1/4 sats Köttfärsröra. Smaksätt ev med lite senap.
(Så här långt kan man förbereda och sedan frysa in)
Späd med vatten till lagom konsistens. Servera med en klick gräddfil.
Crêpes 12-16 st
Tunna pannkakor:
3 dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
2 ägg
3 msk flytande margarin
Vispa ihop ingredienserna till en jämn smet. Grädda tunna pannkakor.
Blanda en burk, ca 300 g, majskorn med 1/4 sats Köttfärsröra. Fördela röran på pannkakorna och rulla ihop dem. Strö ev över lite riven ost.
Paj 4 port
Pajdeg:
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2-3 (ca 200 g) kokta potatisar
50 g mattfett
2 msk vatten
Blanda vetemjöl och bakpulver och arbeta ihop med resten av ingredienserna till en deg. Tryck ut degen i en pajform ca 25 cm i diameter.
Blanda 1 burk, ca 200g, champinjoner och 1 msk osötad senap med 1/4 sats Köttfärsröra och häll i pajskalet. Strö över lite riven ost. Grädda i 200 grader i nedre delen av ugnen.
Köttfärssås 4 port
Lös upp ½ buljongtärning i 1 dl hett vatten och blanda med 1/4 sats Köttfärsröra.
Speciellt pajen är jättegod. Jag brukar även lägga på skivade tomater innan jag stör på osten.