Inlägg från: Bulle2 |Visa alla inlägg
  • Bulle2

Missed abortion

Fick tyvärr lägga till MA på erfarenhetslistan i lördags. Här kommer min upplevelse:

Jag skulle vara i v12. Var på vul och såg det lilla knytet i v 7+3, men det hade dött i v 8+3. Började blöda lite, inte mycket alls, ringde barnmorskan och berättade att det inte kändes rätt. Jag hade en känsla att något inte stämde, fick förstås svaret att det är vanligt,hon hade ingen tid ledig förrän en vecka senare. Jag skulle va ensam hemma med min son på 3 år, har aldrig upplevt missfall tidigare, men förstod att det kan göra ont som attan och blöda mycket. Ville inte gå igenom nåt sånt inför ögonen på sonen, kunde inte gärna ta med honom till akuten heller. Jag tog då beslutet att ta med sonen till mormor 3h bilresa bort, för att sedan uppsöka akuten där hon bor. Läkaren var inte imponerad att jag utsatte oss för risken att köra så långt med ett pågående missfall, men jag hade inget val. Allt gick jättebra och hela upplevelsen var i allt elände mycket positiv tack vare läkaren och sköterskorna. 10min efter att jag kom till akuten fick jag träffa gynläkaren som konstaterade MA. Jag fick landa i känslan och beskedet i hans närvaro, han förklarade och berättade lugnt och mycket ostressat vad som hänt och vad som behövde göras. Han tyckte att jag skulle komma tillbaka morgonen därpå kl 7 för operationen/skrapningen. Han berättade att det kan vara psykiskt svårt att ta bort graviditeten direkt vid upptäckt. Morgonen därpå var gynläkaren och narkosläkaren redo när jag kom, de väntade medan jag förbereddes med dusch och slang i armen för sövmedlet. Smidigt, ostressat och med mycket genuin empati för händelsen. Rutinåtgärd i deras vardag, men de hade hjärta och känsla inkopplad till 100%. Jag är evigt tacksam att jag fick gå igenom detta på Karlskogas akutmottagning, ni har gjort min erfarenhet mindre smärtsam och bearbetningen så mycket lättare. Bemötande och personal gör stor skillnad vid svåra händelser.

Tusen tack!

Svar på tråden Missed abortion