• Smokie

Vad kan man kräva av en 20-åring?

Vet inte var jag ska placera denna fråga...tonåring var nog det som låg närmast. Skulle behöva lite åsikter och tips på vad man kan kräva av en 20-årig pojke som bor hemma!
    Detta gäller min styvson.
    Han hoppade av lumpen för ett halvår sedan och har sedan dess varit arbetslös.
    I mina ögon gör han inte mycket för att skaffa sej ett jobb eller en bostad.
    Jag vet inte om jag kräver för mycket..Ibland känner jag mej så sur o tjatig!

Det enda han gör om dagarna är att sitta vid datorn/Tvn. Går inte ens ut. Han har inga kompisar i "riktiga livet" bara via datorn.
    Dock en flickvän som bor ett par mil bort och som han träffar nån helg i månaden.

Vad tycker ni att en 20-åring ska göra hemma? När tycker ni att man kan "sparka ut "barnen? ( Jag skulle ju aldrig låta honom vara hemlös, såklart inte, men när kan man "begära" att ett barn ska flytta hemifrån....)

Jag blir snart tokig. Han säger ofta att vi ska säga till om vi vill ha hjälp med nåt ex dammsuga, men kan man inte begära att han ska se det själv?? Eller är det hårt?

Alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Vad kan man kräva av en 20-åring?
  • felicia6

Heymama, faktiskt så är det inte sååå lätt som alla säger i varenda del av sverige att få jobb..

I Skellefteå tex är det knappt några jobb alls.. man får ha tur om man får timvick inom vården, fast dom gapar om att dom har för lite folk..

Sen om han får pengar av arbetsförmedlingen så antar jag redan att han söker jobb så aktivt som af kräver..

Jag tycker inte man ska pressa FÖR mkt med jobbsökandet.. Min sambo gör så gott han kan o jag ser hur han blir mer o mer deprimerad för varje dag som går för han känner sig värdelös för att ingen vill ha honom.. Skulle jag då gapa ännu mer på han att söka jobb skulle han nog bryta ihop..

Så nån måtta får det vara..

• syster mini

Man vet ju inte hur världen ser ut om 10-15 år, vad som krävs för studier, vilka bidrag som finns o.s.v. men min man och jag är helt ense om att barnen ska ut när de börjar gymnasiet. Naturligtvis med vårt stöd, men de ska få börja att ta hand om sig själva då. Vi har själva gått utbildningar som gjort att vi fått lov att flytta hemifrån och tycker det har varit nyttigt och lärorikt.

Man är myndig från 18 år och därmed anses man som vuxen. Jag tycker helt klart att du kan ställa ganska stora krav på 20 åringen att hjälpa till hemma. I och med att han erbjuder sig att hjälpa till tycker jag att du ska prata med honom om vad du vill att han ska utföra utan att du ska be honom. Han tycker säkert att han har det jättebra som kan gå hemma och bli ompysslad.

• TweleGirl

wow... innan ni börjar låta honom sköta hela hemmet medan ni jobbar tycker jag ni ska fråga honom rent generellt vad han har för planer för framtiden? han kanske behöver peppning att komma igång, inte tjafs och order. alla är inte mogna att flytta hemifrån TROTS att andra tycker att man är vuxen så fort man gått ut gymnasiet.
    att han ska ta hand om hela hushållet medan ni jobbar tycker jag är totalt orimligt för det är ju inget man själv skulle göra dagarna i ända. som sagt, han är öppen för att hjälpa till, så tala om för honom vad ni vill ha hjälp med! det sämsta ni kan göra är att sätta en stämpel som "slöfock" eller "slacker" på honom.
    det är tufft på arbetsmarknaden idag, inte alla har turen att få ett jobb. Klart det finns timvikariat, men man ska vara lämplig för det man gör också. och även inom dessa områden råder stor konkurrens pga stora nedskärningar i bla butiksbranschen.

• TweleGirl

tycker inte heller att det är rimligt att behöva flytta från vänner och familj för att få ett jobb. Man ska bo där man trivs! att flytta omkring kan istället leda till rotlöshet. för vad händer om han tvingas gå från DET jobbet som han flyttat till..? då måste han ju flytta igen..!

• Jag älskar Flora

EN 20-åring är en vuxen person och inget barn - dvs du kan utan att skämmas be honom betala för mat & husrum och hjälpa till med städning, tvätt och/eller matlagning.

Den här killen verkar ju extremt lat och kör med "säg till om jag skall göra något-knepet" för att VERKA hjälpsam, istället för att verkligen göra något...Det är för att han vet att han borde göra något men han ids inte helt enkelt.

Det är verkligen inte hårt att börja sätta honom i lite vardagligt arbete, när han ändå är hemma hela dagarna! Ta bort datorn! Ställ krav på att han måste ta vilket jobb som helst.

Varför hoppade han av lumpen? För att vara hemma och få allt serverat? Javisst är det bekvämt. Han passar nog på att ha ett så skönt liv så länge han kan. Därför kommer han nog inte att försöka få sig ett jobb eller en egen bostad så länge du/ni inte ger honom lite motdtånd. Börja ställ några ultimatum och se till att han slutar utnyttja dig/er!

• TweleGirl

men sluta DÖMMA honom........!!!!!!!! jag vet flera som hoppat av lumpen av medicinska eller fysiska skäl!! vi vet ju inte bakgrunden till det! varför ska man ta bort datorn, för att ställa honom och diska hela dagarna?! alla 20 åringar är inte VUXNA eller redo att helt plötsligt ta hand om ett hushåll! det är väl bättre att uppmuntra honom istället för att klaga på honom! om han dessutom inte behövt göra så mkt innan så är det klart att han är van vid att sitta och slappa! ge honom förslag på jobb, fråga runt om nån har nåt extra till honom. alla har inte förmågan att ta egna initativ och en del tycker bara det blir tråkigare när man tjatar på dom. det hjälper inte att sätta sig emot och klaga, däremot att hjälpa till på traven! han kanske helt enkelt inte VET hur man gör..!! det har med erfarenhet att göra!

• Ananak

ok, han är 20 år och jobbar inte. Du och din man jobbar? Då tycker jag att sonen kan städa och laga mat så det är fixat tills ni är hemma. En jag känner har samma situation, hennes 20 åriga son har gjort lumpen och är nu arbetslös och bor hemma, han ska dammsuga och plocka undan, laga middag och diska varje dag. Tycker det är alldels rimligt för en 20åring, när ska han annars börja ta ansvar?

• Belana

Tycker också att ni är lite taskiga mot honom.

Om man i mitt föräldrahem skulle börja göra något som inte passade min mor (dammsuga fel rum eller laga mat när hon tyckte att man borde ha tvättat - utan att ha talat om något av det) så fick man skit för det - men inget cred för att man gjorde sin del. man måste ju våga prata med varandra! Och jag tycker att det är de äldres pplikt att göra sina förväntningar klara, inte bara muttra i bakgrunden. Skulle vara intressant att höra TS utveckla närmare, nu är det mest andra som pratar.
    Han bor där ja, men det är inte han som är ansvarig för hemmet som helhet, och han är dessutom bonus. Om han säger "säg vad jag ska göra" och ingen säger något - är det väl knappast hans fel?

• saraseal

håller med belana lite... prata med honom och se till att ni fårstår varanndra och gör upp en deal om hur det ska funka i erat hem..

• mammutten81

Orkar inte läsa allt, men säger bara, sluta kalla honom pojke, han är en man!
    Och en man ska ta ansvar för vad han gör och bor.

Om han gjort lumpen spelar inte så stor roll, vet inte så många under 25 som ens vill göra det. Men att städa, tvätta sina egna kläder är detminsta man kan begära.
    Han måste ju ha ngn sorts inkomst, antingen via akassa, soc, en pappa som ger han pengar, och då ska han väl betala lite för mat och hyra.

HEYMAMMA, Vet inte vart du bor i sverige, men så jäkla lätt är det inte att få jobb i dagens samhälle.

TWELEGIRL- du skriver:alla 20 åringar är inte VUXNA eller redo att helt plötsligt ta hand om ett hushåll

Det handlar ju int eom att ta hand om ett elt hushåll!
    Och jag hoppas väl att han blivit uppfostrad till att diska m.m
    Annars är det på god tid att han lär sig, det är ingen blåst människa som vi snackar om, om jag fattat det rätt.
    Kan han sitt aframför en dator kan han nog diska.

Men jag håller med dig om att man inte ska sätta en stämpel på honom och att arbetsmarknaden ser rätt mörk ut i vissa regioner.

Men är man 20 år bör man börja med att ta ansvar om man ska klara sig i verkliga livet.

Svar på tråden Vad kan man kräva av en 20-åring?