Inlägg från: inte bara mamma |Visa alla inlägg
  • inte bara mamma

Vad gör man när ens tonåring vägrar gå till skolan??

Hej

Som någon skrivit tidigare, det är en klen tröst och man gläds ju inte åt att andra har det likadant, men visst är det skönt att känna att man inte är ensam i sitsen.

Min 17-åring har avskytt skolan jämt men försökt att fixa det ända tills han kom upp i åttan, då började han skolka. Det var med nöd och näppe han klarade sig nian ut men några betyg alls. Tyvärr fick han inte godkänt i Matte som är ett kärnämne men hade tur och kom in på PRIV-plats i gymnasiet. Han hade sökt IT-linje och lovade att i gymnasiet skulle det bli skillnad för då fick han göra det han är intresserad av.....

Det fungerade några veckor men sedan började han skolka, vi har haft samtal efter samtal och snart drar dom nog in hans studiebidrag. Ändå ser inte hans studiesituation helt hopplös ut OM han skulle ta tag i det, han kan fortfarande göra sina uppgifter och få G i det mesta. Det största problemet är att han skiter helt i PRIV-matten som är lite förutsättning för att han kom in på gymnasiet. Han går i årskurs 1.

Han har lite kompisar men trivs också att vara själv.

Det jag är rädd för är att han håller på att bli riktigt deprimerad, han ser inte någon mening med att göra någonting och vill bara sova.....
    Jag vill att han ska gå och prata med någon, vem som helst, i skolan eller BUP men han vägrar..

Vad ska man göra, jag kan ju inte bära en 1,80 lång 17-åring till en psykolog. Men jag tror att han verkligen behöver en ny- eller omstart av sitt liv, en förändring, frågan är bara vad och hur??

Tyvärr agerar man ju inte så "vuxet" som man vill heller utan frustration och ångest gör att man gormar eller gråter vilket inte hjälper jättemycket.....

Svar på tråden Vad gör man när ens tonåring vägrar gå till skolan??