Vad gör man när ens tonåring vägrar gå till skolan??
Har även jag samma problem med min 14-åriga son. Han är på skolan varje dag men går inte på lektionerna. Han går på s.k resursenheten med bara några elever eftersom han inte klarar av att jobba i stora klassen. Han har väldigt lätt för att lära sig men säger att han inte orkar gå på lektionerna. Jag fattar ingenting enligt honom. Vi har möten o möten o möten men han vill inte vara med på dem heller. Sociala vägrar han att träffa och han vill inte prata med specialpedagog psykolog eller kurator. Jag vet inte vad jag ska göra tycker att alla dessa möten inte ger något alls. Nu hotar rektorn honom med att flytta ner en klass men jag kan inte se varför det skulle hjälpa jag tror snarare att han skiter att gå över huvud taget då. Sen när fungerade bestraffning egentligen??
Jag anser ju att positiv förstärkning måste vara den bästa lösningen.
Vilka rättigheter har min son som elev? Hur långt är skolan skyldig att gå för att individanpassa utbildningen när elever har problem är det någon som vet?
Jag vill ju så gärna hjälpa honom men jag vet inte hur jag ska motivera han. Inte blir det bättre av att jag tjatar om framtiden osv. Det har absolut ingen effekt. Man börjar ju även prata om att föräldrarna ska vara i skolan med de elever som inte sköter sig. Vilket skitsnack. Vem ska försörja oss då? Tror även de som kommit med detta förslag att jag skulle kunna tvinga min son att gå på lektionerna om jag var där. Jag har väl aldrig hört något dummare. Ja vad gör man? Man vill sitt barns bästa men känner sig helt maktlös.....