Inlägg från: MinEmPsi |Visa alla inlägg
  • MinEmPsi

Åderbråck och blodpropp, finns det något samband?

jag andvände mina stödstrumpor 3månader då mina åderbrock började dyka upp på bakben-vecket , innan min dotter dog i magen i proppar. (hellp som orskade propparna)

Hade tydligen också lättare att få proppar efter alla prover.

har stor chans att få proppar igen i denna graviditet men jag har fått trombyl som är blodförtunnande, och det ska göra att man inte får lika lätt proppar.

för blodet klumpar ihop sig och utvecklar proppar utan det blir förtunnande!
    Sen antar jag att när du väl blir gravid igen får du även gå på spec. mvc, och där går man på fler kontroller än vanliga mvc och eftersom du har lätt att få blodproppar så kommer de nog leta efter det extra!!

• MinEmPsi

jag märkte aldrig att jag fick det utan efter alla prover och undersökningar på moderkakan visade det sig att jag hade fått proppar som var upp till 15-20% proppar. dvs mutliproppar.

Jag frågade min läkare att hur kunde jag inte märka att inombords höll att på gå sönder, var jag för omärksam? för slarvig?
    Både jag har känt något?

Men han gjorde klart och tydligt för mig att propparna kunde jag inte känna då det är så småa partiklar eller vad man ska kalla det som faller sönder i kroppen.. utan detta skulle kunna bara ses via prover. men hur skulle jag kunna få göra ett prov då jag knappt visste själv vad som var på väg att hända, jag mådde ju toppen.

Det var ju min hellp-havenskapsförgifnting som jag fick 5timmar efter beskedet att vår älskade dotter hade lämnat oss (är idag tillochmed fast för ett år sedan..) och frågade hur jag inte kundemärkt det..men jag fick aldrig symtomer..min läkare säger att jag hade en smygis..den hade utvecklat 2veckor innan vi fick reda på att vår dotter hade lämnat oss och eftersom ingen upptäckte vanliga hf utvecklade den till hellp..och då sakta utlöses till proppar då blodet klumpade ihop sig och täpte till navelsträngen så då hade bloder på andra sidan emot moderkakan ingenstans att ta vägen så den vände och då blev proppar...

Så var det för mig allafall.

Svar på tråden Åderbråck och blodpropp, finns det något samband?