• Frila2

Bättre vård för mödrar med barn på neonatalavdelning

Jag fick min dotter för 6 dagar sedan i v 28+4 efter att ha drabbats av allvarlig havandeskapsförgifting. Det jag reagerat på är att det inte finns någon kommuntikation mellan BB och neo. Jag fick själv ta mig upp till neo med hjälp av sambon och vara där så mycket jag orkade (vilket inte var mycket direkt efter ett akut snitt). Under tiden jag låg på BB var det ingen på BB som ens visste vilket kön det var på mitt barn och absolut ingenting om hur hon mådde. Det tycker jag är väldigt konstigt eftersom hennes tillstånd självklart påverkar mitt tillstånd pga oro mm. 

Jag har bara varit hemma från sjukhuset i två dagar och får åka fram och tillbaka till neo. Det finns INGEN övernattningsmöjlighet alls på neo och vi som bor i samma stad får vackert pendla, även om det är långt till sjukhuset. Det innebär att jag inte kan vara hos mitt barn så mycket som jag vill, utan kanske bara orkar två eller maximalt tre matning alltså 4-7 timmar. Eftersom det tar mig en timma till och från sjukhuset enkel väg så kan jag ju inte åka fram och tillbaka mellan matningar och blöjbyten. De som bor längre bort kan få bo på Ronald McDonald och då vara med vid varenda matning/skötning under hela dagen vilket jag då inte kan.

Siri är redan här, tre månader tidigt. Lilla älsklingstjejen!!
Svar på tråden Bättre vård för mödrar med barn på neonatalavdelning