• Mollie

Dalatråden

Tezz81 skrev 2009-01-27 22:17:57 följande:
    När Jonte var hos sin 1:a dagmamma betalade vi för 25 timmar men var 4:e vecka fick han bara vara där 8 timmar......Läste brevet från kommunen men det gick inte upp för mig att dom höjt avgiften.Hans nuvarande dagmamma tyckte att han skulle komma innan lunch även  när jag började 15:30 just för att vara en i gruppen... Skulle hamna utanför annars... (lika som du fick höra) Får se om han också ska komma när alla andra går sen när det är dags att börja igen.. Snacka om förvaring utan utbyte.... Förstår att du är vansinnig
    Ja och det var just detta som personalen själva påpekade, en i gruppen och så. Men nu gäller inte det.
    Vi hade en avgift på ca 700 kr, den ligger nu på 1100 kr! Fast egentligen betyder pengarna inget i detta sammanhang, utan allt blir bidragande faktorer...

Hur mår ni? 
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Mollie
    Hoppe tossan skrev 2009-01-28 09:26:04 följande:
    Sitter här och är sjuk forftarande... snart 2 veckor. 39 graders feber igårkväll. Suck.Angående dagis så är jag LIVRÄDD för att göra fel. Så det är med oro i magen jag läste det du skrev, Mollie. Och jag blev också riktigt riktigt sur. Man betalar för 40 timmar och Alfred är där bara 15 timmar... Å, ni måste fixa det på nåt sätt. Vet inte hur, men jag hoppas det löser sig!FÖr oss blev höjningen en bra grej, om jag fattat det rätt. Vi hade ju sökt om 25 timmar för M, för att få ner kostnaden och för att det var första gången på dagis och det inte skulle bli så långa dagar etc. Men jag har insett att det är tajt med 25 timmar för min del, som pluggar heltid, så nu när man betalar samma oavsett så antar jag (och har frågat personalen) att man får utnyttja upp till 40 timmar (såvida man jobbar elle rpluggar heltid). Nu blir det ju inte 40 timmar för när det är lite att göra i skolan så hämtar jag självklart tidigare. Men är det någon som vet om man måste göra en ny ansökan från 25 till 40 timmar i alla fall?
    Men alltså när ska du piggna i?? Verkar ju ta om på dig!

Pratade med personalen i morse. Såhär är det med timmarna. Antingen har man0-25 timmar och betalar en viss summa oavsett om man är på dagis 10 timmar eller 25 timmar. Eller så har man 25-40+ timmar. Då är det en högre avgift men den är den samma oavsett om du är där 21 timmar eller 40 timmar.
    Tror du måste lämna in en ny ansökan, JA!
    Och avgiften är ju uträknad efter inkomst, så den är ju ej lika för alla, men samma regelr gäller för alla.

Vad det gällde vårt fall så är det så att man bara får ha honom på dagis den tid som man jobbar oavsett om det innebär att vi inte utnyttjar alla 25 timmar. Trots att personalen sa att det vore bra med lite bättre dagar/tider så då valde vi det. Nu gäller inte det, utan det är den faktiska tiden som gäller. Betalar för 25 timmar men han FÅR inte vara där mer än 14 timmar (i snitt)/vecka för att våra arbetstider ser ut som de gör. Taskigt att man som barn till skiftarbetande förälder ska missgynnas!

Nu sa jag som det va till personalen att om vi ska gå efter våra tider så innebär det att han måste väckas från middagsvilan 3 dagar/ varannan vecka, vara på dagis MAX 2 timmar. Undrade hur det skulle anses som pedagogiskt och de skulle ta upp det med rektorn igen. Förstår ju personalen och egentligen rektorn med, för detta är ju politiska beslut vad ajg förstår...
  • Mollie

Hoppe-->

Eller, ny ansökan måste ni nog inte in med, men väl en ändring om tider. Tänkte fel, tror jag.

Tess82 skrev 2009-01-28 15:05:34 följande:
    Mollie, förstår att du är arg, man måste ju se utifrån barnens bästa också och att behöva väckas från vilan och lämnas för att vara där 2 timmar känns ju lite konstigt. Hoppas att ni kan komma till en bra lösning till slut.
    Ja, det hoppas vi med och avvaktar vad de har att säga. Han ska ju dit på tisdag och då vet vi inte hur vi får ha honom där. Är ju bara där i morgon sen inget mer före.
  • Mollie
    blondecrazygirl82 skrev 2009-01-28 21:04:57 följande:
    Som om det inte vore nog att bägge barnen är förkylda, Wilma började kräkas helt apråpå nu på kvällen så inget dagis imorgon..men hon är hur pigg som helst
    Va trist att de är sjuka..., usch det är en jobbig årstid nu alltså!
    Den där "magsjukan" är vi experter på här inne nu! Flera som haft den...
  • Mollie
    blondecrazygirl82 skrev 2009-01-28 22:22:58 följande:
    hehe ja wilma hade ju för exakt en månad sen oxå...samma sak då med spydde en gång och var hur pigg om helst efteråt
    Skumt..., men skönt att det bara blir så. Har verkligen fobi för det där med spyor. Isch!
  • Mollie
    marsbabymamma skrev 2009-01-29 08:26:26 följande:
    Ja stå på dig Mollie! Skiftarbete och dagis är en dålig kombination uppenbarligen...Jag försöker oxå ha Irma där så lite som möjligt men ibland har hon varit där fast jag varit ledig (3 gånger kanske) men det är ju främst för att hon fullkommligt älskar att vara på dagis. Det är fördelen för oss med koperativ, det blir en aning flexiblare och vi betalar samma ganska låga avgift oavsett hur mycket de är där.Nu är Irma på dagis trots att vi är hemma båda två!! MEN det är för att Jonas jobbar hemmifrån halva dagen och jag ska göra en hemtenta så så fort vi är klara med det så hämtar vi hem skruttan!!
    Har en bekant med barn på ett föräldrakoperativ, i min kommun och samma regler gäller för dem (de jobbar också skift, iaf en av föräldrarna) som det gör för mig. Så det är nog för att vi inte har samma kommunlednign helt enkelt.
  • Mollie
    Hoppe tossan skrev 2009-01-29 17:23:08 följande:
    Usch va förvirrad jag blir av alla bestämmelser!
    Ja, du är inte ensam...

Jag fick iaf besked om att vi FÅR lämna honom före lunch, alltå typ 10.45! Puh!! Är skitglad för det. Då blir det lunch och sova på dagis, vilket känns mycket bättre! Vore en fasa att väcka honom hemma...
    Nu ska jag ta och ringa ett samtal till rekorn för att få  svar på hur det är med skiftarbete.
  • Mollie

Kan även säga att han kom hem med bitmärken på armen igen!
    Pratade med personalen och de vet 100% säkert vem det är nu för de säg när det hände och de försäkrade mig om att de jobbade med detta hela tiden.
    Ja..., det får man ju hoppas...! Bävar för hur det kommer att bli, ytterligare 2 barn till kommer på inskolning nästa vecka!

• Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-29 19:42:42 följande:
    Mollie, vad skönt att det löste sig med tiderna men tråkigt med bitmärkena. Får verkligen hoppas att de håller koll så de kan hindra "bitaren" innan han "slår till" nästa gång.
    Ja, men nu är det 3e gången på vårt barn... Hur många andra barn har denna bitare hunnit med?
  • Mollie

Känns som om jag håller upp den här tråden på egen hand... Ni andra lyser med er frånvaro?? Eller är det jag som har så j-a trist liv så jag inget annat har för mig??

Sonen hade nu på kvällen 39,5 i temp och ögoninflammation på båda ögonen! Skulle på dop i morgon... Eller ja, jag åker ändå, men han får vara hemma med pappa. Fattar inte hur denna helg ska gå ihop? Jag ska jobba, gå på dop, fira en födelsedag, maken skulle helst vara i skogen och hugga ved (men den tanken har vi lämnat nu), laga bilen som gick ösnder idag och mitt i allt så är pojken sjuk... Det innebär att en av oss måste vara hemma med honom och det sinkar oss. Men inte så mycket att göra åt.

Antar det blir VAB i början på veckan och kanske vi kan spar nått till dess... Blir ju förmodligen inte dagis på några dagar nu..., 4-5 dygn sa BVC vid förfrågan.

Svar på tråden Dalatråden