• Mollie

Dalatråden

Tess82 skrev 2009-01-23 12:01:52 följande:
    Nu har Linnea kräkts igen, ca 2 tim efter frukost precis som igår och i förrgår. Hon är dock piggare än igår så det går nog åt rätt håll iaf. Så trist när det aldrig blir nåt slut på det hela. Ojdå, var ju mest på skoj jag skrev så. Hoppas att det inte är så då om du inte vill det.
    Men jösses..., hur länge ska det hålla på?
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Mollie

Jaha, då var det min tur att bli sjuk! Har måt illa hela dagen. Varit bredd att springa och kräkas, men det har gått bra.
    PÅ eftermiddagen så gick make och son ut för att skotta snö och jag la mig och sov, är jag vaknade hade jag feber, vilket har hållit i sig. Har nu värk i hela kroppen och har sovit i flera timmar. Illamåendet är borta sen första tuppluren dock.

Å vi som hade besök igår! Attans! Hoppas att de INTE blev smittade!!! De har redan haft nog.

Hoppe:
    Trodde inte de fick gå till dagis om de hade minsta lilla symptom till ögoninflamation eftersom det är så smittsamt... Men de får de alltså?
    Så du är inte kry ännu? Hjälper medicinerna nått?

• Mollie
    Hoppe tossan skrev 2009-01-25 09:43:23 följande:
    enligt egenvårdsguiden så.... Menn jag hade ALDRIG hört om att det var så kinkigt att de inte fick gå till dagis med ögoninflammation... Dagis kkan väl inte förväänta sig att man bara VET sånt eller? Usch, nu mår jag ju dåligt av detta... Känner mig som en dålig dagisförälder... eller?Vad gäller mig så är jag inte kry än... Lite dålig i magen och örat har blivit värre... bihålorna bra, men värker lite över käken fortfarande, vet inte om det är det. Ingen feber tror jag.
    Nä, jag vet inte heller, hade nog försökt pratat med dagis innan jag tog beslut om att ev. pka dit med mitt barn. Det jag har hört är att föräldrar är hemma med sina barn om de har det minsta tendens till ögoninflammation. En bekant va hemma med båda barnen trots att bara et ena hade, för hon resonerade att den andra skulle ju få, att det va så smittsamt...
    Men som sagt, HUR ska man veta och och agera utefter det? Klart man inte vet om man inte har varit med om det förut. Dålig dagis-mamma är du inte!
  • Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-25 10:43:49 följande:
    Nu är jag också sjuk . Dålig i magen och ont i huvet. Har inte kräkts och det hoppas jag att jag slipper, bättre att det kommer andra vägen. Skickade upp sambon med Linnea i morse så jag har nyss kommit upp ur sängen, sitter och försöker få i mig ett glas proviva.
    Välkommen till klubben!
    Jag mår inte illa idag och har inte feber. Har fått i mig frukost och har nu bara ont i huvudet och känner mig "konstig" i kroppen! hoppas att jag ska kunan jobba i morgon.

• Mollie

Har ni fått mycket snö? Här har det nästan kommit 2 dm bara i natt! Tur att vi fick skottat igår annars hade det blivit olidligt. Just nu plogar de vår väg så jag ska försöka ta mig till stan och handla lite. Tagit bort adventsljusstakar och så så nu blev jag så sugen på att ha fräsch tulpaner hemma! Längtar efter våren, trots snön...

• Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-25 10:53:52 följande:
    Mollie, undrar vad det är för konstiga "sjukor" som går egentligen.Måste väl vara okej att lämna Linnea på dagis imorgon, har ju gått mer än 48 timmar sen hon var dålig. Jag är väl inte smittfri men jag ska ju bara in i hallen och lämna henne.
    Ja, man undrar ju! Inga trevlig sånna iaf.
    Nog ska du väl kunna lämna henne på dagis imorgon. Har hon piggnat i nu och ätit och så? Jag tyckte det tog lång tid innan sonen fick i sig mat rejält, inte förrän nu i slutet på veckan, alltså en hel vecka efter att han kräktes en gång.
    Men nu är han piggelin och är ute med morfar i traktorn och kör ved!
  • Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-25 11:31:43 följande:
    Här har det också kommit en massa snö. Vi skottade inge snö igår så idag var sambon och Linnea ner till hans jobb och lånade hem en snöslunga.Linnea äter ganska bra redan, inte så stora portioner men hon vill ha mat. Nyss stod hon här och var hysterisk och skulle ha köttbullar och makaroner så det var bara för mig att ordna det (sambon är fortfarande ute och skottar) så nu sitter hon och äter och säger att det är gott . Kändes inte så skoj att laga mat när jag känner mig halvt spyfärdig men vad gör man inte för de små.
    ja, men om hon är sugen och vill ha mat så är no nog rätt pigg! Så dagis borde ävl kunna gå bra. Här har vi fåt lirkat och haft oss med maten... I slutet på veckan åt han bara det godaste, lämnade typ potatis, morötter, makaroner o.s.v kvar på tallriken. Men idag gick allt ner, utan vidare!
  • Mollie

Tur att en del är positiva i denna tråden, marsbabymamma!

Jag har legat lite idag och kännt mig så konstig, lyckades ta mig till stan, men va totalt slut när jag kom hem=skulle aldrig ens åkt! Sov lite och va sen ut och gjorde en snögubbe, eller ja, jag tittade på, orkade inte. Tänkte ni kunde få ta del av den här;

Snögubben
    Tror den är klickbar, annars finns den i mitt galleri!

Ska testa att åka och jobba i morgon, få se hur det kommer att gå. Känns som ett berg att bestiga, men vad gör man inte?
  • Mollie

Va och lämnade på dagis idag och fick tillsägelse om våra tider...

www.familjeliv.se/Forum-3-26/m40758471.html

Är så himla arg och sitter nu på jobbet och retar upp mig, Jag vet att det finns regler som amn ska följa och som gäller alla, men ändå... Det handalr om mitt barn i en barngrupp där personalen anser att han blir utanför om vi skulle följa våra tider och har därför gjort om dem mer passliga för honom... Men det FÅR man inte!!!

• Mollie
    marsbabymamma skrev 2009-01-27 21:14:33 följande:
    Mollie: Jag skriver här istället... Jag kom precis från dagismöte där detta diskuterades en del. För oss är det troligen aktuellt att ha en begränsning (som de flesta dagis har snart) på 15-20 timmar för de barn som har arbetslösa eller syskon-föräldralediga föräldrar. (Men det är ju en annan sak egentligen)Vi pratade även om reglerna kring hur man gör när en förälder har ledigt från jobbet och enligt regelverket så ska man då ha barnet hemma då dagis är till för att användas när man behöver det pga arbete, studier samt resa till och från arbetet.För oss är det inga problem då vi än så länge kan pussla. Men jag har ju varit praktisk (eller egoistisk) och ridit eller städat medan Irma varit på dagis för att sen ha full fokus på Irma, men det är tydligen fel tänkt av mig... Vad gäller studier på distans gäller samma regler som icke-distans. Det är 40 timmars arbetsvecka om man läser på heltid, även om man läser hemma. Enda skillnaden är att jag får ta ut både studielån och föräldrapenning då jag läser på distans. (Men det gör jag inte! Tar bara lån och har hur mycket föräldradagar som helst så jag behöver inte jobba heltid på lääänge )
    Ja, förstår exakt, men vi jobbar ju 40 tim/vecka resp 30 tim/vecka, men inte just 7-17 på dagen (maken minus 8 tim pga förädraledighet). Alltså är det desammas om studier på distans kan jag tycka, man jobbar, men på andra tider.
    Tycker att fokus ligger på fel saker. Här hadlar det om mitt barns utv. inte om att min man "vill" vara hemma och softa och ha barnet på dagis.
    Jag är av den åsikten att man har sina barn hemma när man är ledig, men det måste vara andra regler för dem som jobbar med OB?
    har setat här och räknat ut att sonen kommer att vara där MINDRE än 15 tim/vecka (den tid man som föräldraledig och arbetslös har sina barn på dagis) MEN vi ska betala för fulltid, dvs 40 tim!!!!
Svar på tråden Dalatråden