Inlägg från: Krulltott07 |Visa alla inlägg
  • Krulltott07

Ångest med nr 2!

Nu sitter man här med en bulle i ugnen och måste gå igenom en förlossning till igen... Något som ja ABSOLUT INTE skulle utsätta mej för någonsin igen.. Ja vet varken ut eller in! På ett sätt vill jag ALDRIG föda vaginalt igen men samtidigt vill ja inte ha snitt heller!? Nån som har några råd hur ja ska bära mej åt? Aurora ska ja prata med... men e det nån som kan peppa mej till att våga föda vaginalt igen? Snälla hjälp

• Svar på tråden Ångest med nr 2!
  • Krulltott07

Dinturiel skrev 2008-12-07 12:50:45 följande:

Ta upp det med din barnmorska. Hade också ångest under min andra graviditet pga komplikationer vid min första förlossning. Snitt var enda utvägen för mig.Bra att du ska träffa aurora och tror det enda sättet är att bearbeta de gamla upplevelserna. Jag fick prata med kurator på remiss av min barnmorska. Så fick jag älta både sånt som hade med graviditet och oro att göra, men även allt annat.
    Jag ska till bm i början av januari å då ska vi fixa en tid hos auroran.. de ska bli skönt att få prata med någon som kanske kan förså lite hur man känner.. Har du blivit snittad alltså?
  • Krulltott07

Luddvar skrev 2008-12-07 12:57:17 följande:

Det är lättare att föda vaginalt andra gången. Då är man redan lite uttöjd och det brukar oftast går lite fortare också. Föder du vaginalt så är smärtan över när bebissen kommit men snittas du har du mer problem efteråt. Men prata med Aurora-mottagningen du. Där är de jättebra. Lycka till.
    Mmm, ja förstår vad du menar men ja tror att jag kommer få panik ändå fast än att de går fortare.. de e nog paniken ja e rädd för, och smärtan. Men de e ju en lite tröst i alla fall att de går över fortare
  • Krulltott07

Dinturiel skrev 2008-12-07 14:13:38 följande:

Krulltott07 skrev 2008-12-07 12:56:44 följande:
    Ja, jag fick en sfinkterruptur och blev akutsövd och opererad i samband med min första förlossning. Efter uppvaket hade jag inte något minne alls av förlossningen så allt blev bara för traumatiskt både för mig och maken. Var skräckslagen över att råka ut för samma sak igen, så nästan tjatade till mig ett snitt.
    Ååå fy! De lät inte kul alls! Hur kändes det efter snittet sen då hade du mycket ont?
  • Krulltott07

Dinturiel skrev 2008-12-07 14:23:23 följande:

Krulltott07 skrev 2008-12-07 14:16:35 följande:
    Det gjorde sådär ont faktiskt. Drog lite i snittet om jag rörde mig lite för "okontrollerat" eller sträckte lite för mycket på mig. Men jämfört med att inte kunna sitta normalt på 3 månader och knappt kunna gå första veckan efter förlossningen, så var snitt rena himmelriket
    Haha! Ja de kan ja tänka mej
  • Krulltott07

Leather Cravat skrev 2008-12-25 10:41:07 följande:

Jag var också jätterädd för min andra förlossning.Men den gick verkligen jättebra! Pratade med en aurora-bm några ggr under graviditeten, men det var dock inte så mycket till hjälp.Därimot så fick jag en tid för planerad igångsättning då jag kände att jag ville vara på sjukhuset under heeela förlossningen.Men sonen fick för sig att titta ut en dag tidigare och när värkarna väl satte igång var jag inte rädd längre. Ska passa på att tipsa om Dyktekniken (www.barnmorska.net/artiklar/forlossning/103-d...), den använde jag och jag kände i stort sett ingen smärta alls (konstigt nog).
    Jag har hört om dyktekniken... ja ska försöka träna på den Blir man typ helt "borta" I huvudet när man dyker? Typ inte tänker på nått?
  • Krulltott07

Leather Cravat skrev 2008-12-26 12:18:02 följande:

Krulltott07 skrev 2008-12-25 16:49:23 följande:
    Nejdå, man är bara väldigt avslappnad. =)För mig så tänkte jag antingen på inget alls, eller så kände jag efter hur värken kändes och så.Om du ska "köra" på dyktekniken, kom ihåg att be barnmorskorna att inte prata med dig när du har en värk, grymt irriterande att bli avbruten när man slappnar av (min bm frågade hela tiden "har du en värk nu?" "Kom ihåg att andas" osv. Och när jag inte svarade henne utan försökte ignorera henne blev hon lite orolig att jag hade fått lite för mycket lustgas haha). :P
    ok D¨å får ja nog försöka å tänka på ingenting... om ja skulle tänka på hur värken känns så får ja nog panik.. det fick jag sist i alla fall
    Ja det ska ja tänka på, jag kan ju skriva det i brevet...
  • Krulltott07

Leather Cravat skrev 2008-12-27 07:31:32 följande:

Ja men du ska inte fly från värken. =)
    Ne, men det är ju det som e mitt problem men ja ska börja öva nu!
Svar på tråden Ångest med nr 2!