Svar på #1
Jo, jag vet det för att jag har sömnproblem. Utan något alls att sova på vaknar jag med kroppen i alarm, på helspänn och högre puls och kan inte somna om. Tidigare använde jag atarax på natten, en antihistamin, som jag sov bra på. När jag försöker bli gravid får jag inte ta atarax utan måste använda lergigan, en antihistamin som ska vara ofarligt för ev. foster. Men det fungerar inte så bra. Lergigan gör så att jag sover nästan hela natten men jag vaknar till då och då från halv fyra och framåt och jag känner då mitt hjärta väldigt tydligt. Dock är effekten från lergigan så stark så jag somnar om. Men i några timmar slår mitt hjärta tydligt fast jag somnar om. Även om jag kravlar mig upp så fortsätter mitt hjärta slå på det sättet lång tid, kanske en timme.
Jag sökte hjälp igen, innan detta IVF, för det är möjligt jag skulle bli hjälpt av anti-depressiva. Då får man nämligen också förhöjd kortisolhalt sent på natten/tidig morgon. Stresshormoner gör så att blodtrycket höjs. En oengegerad läkare på v.c sa att man inte ska ta anti-depressiva om man är gravid. Fast jag vet det finns saker man kan ta...det står i varje fall i janusinfo. Det är främst i slutet på graviditeten man inte ska ta några anti-depressiva alls.
Jag är så ledsen och orolig och om det är missfall kommer jag också vara arg och besviken på att vården inte hjälpt mig med sömnen utan varit så nochalanta.