• entjej

Kan högt blodtryck (och ev. puls) leda till tidigt missfall?

Ev. så har jag mitt andra missfall på gång. Jag har problem med min sömn. Varje natt får jag högt blodtryck i timmar (och ibland hög puls) pga stresshormoner. Om det är ett missfall på gång så är det andra gången jag får missfall vid tiden då embryots hjärta ska utvecklas. Kan det höga blodtrycket vara för mycket för embryot?

• Svar på tråden Kan högt blodtryck (och ev. puls) leda till tidigt missfall?
  • Litet moln

Håller tummarna för att det inte är mf på gång. Hur vet du att du har högt blodtryck på natten? Normalt brukar blodtrycket sjunka när man vilar och bli hörgre på dagen. Hur högt är blodtrycket och pulsen? Sjukligt högt blodtryck kan säkert påverka negativt. Är blodtrycket bara något förhöjt tror jag inte det påverkas så länge du inte mår dåligt av det.

• entjej
    Svar på #1
    Jo, jag vet det för att jag har sömnproblem. Utan något alls att sova på vaknar jag med kroppen i alarm, på helspänn och högre puls och kan inte somna om. Tidigare använde jag atarax på natten, en antihistamin, som jag sov bra på. När jag försöker bli gravid får jag inte ta atarax utan måste använda lergigan, en antihistamin som ska vara ofarligt för ev. foster. Men det fungerar inte så bra. Lergigan gör så att jag sover nästan hela natten men jag vaknar till då och då från halv fyra och framåt och jag känner då mitt hjärta väldigt tydligt. Dock är effekten från lergigan så stark så jag somnar om. Men i några timmar slår mitt hjärta tydligt fast jag somnar om. Även om jag kravlar mig upp så fortsätter mitt hjärta slå på det sättet lång tid, kanske en timme.

Jag sökte hjälp igen, innan detta IVF, för det är möjligt jag skulle bli hjälpt av anti-depressiva. Då får man nämligen också förhöjd kortisolhalt sent på natten/tidig morgon. Stresshormoner gör så att blodtrycket höjs. En oengegerad läkare på v.c sa att man inte ska ta anti-depressiva om man är gravid. Fast jag vet det finns saker man kan ta...det står i varje fall i janusinfo. Det är främst i slutet på graviditeten man inte ska ta några anti-depressiva alls.

Jag är så ledsen och orolig och om det är missfall kommer jag också vara arg och besviken på att vården inte hjälpt mig med sömnen utan varit så nochalanta.
  • Litet moln

Tråkigt att du tappat tron på sjukvården. Har du ingen privatklinik du kan gå till? Det du beskriver låter som ångest (rätta mig om jag har fel) tror inte att ditt blodtryck påverkas så mycket av det. Om det är hjärtklappning du känner så är jag helt övertygad om att det inte påverkar mf. Oftast får man mf för att där är något fel på fostret och som kroppen själv tar hand om genom att stöta bort det. Jag har själv vaknat de sista veckorna med ett ryck, alldeles genomblöt och haft svårt att komma till ro. Tror att det hör graviditeten till lite. Håller tummarna för att blödningen avstannar, där är många som går igenom graviditet med blödningar så det behöver inte betyda något.

• entjej

Litet moln skrev 2008-12-05 21:25:43 följande:

Tråkigt att du tappat tron på sjukvården. Har du ingen privatklinik du kan gå till? Det du beskriver låter som ångest (rätta mig om jag har fel) tror inte att ditt blodtryck påverkas så mycket av det. Om det är hjärtklappning du känner så är jag helt övertygad om att det inte påverkar mf. Oftast får man mf för att där är något fel på fostret och som kroppen själv tar hand om genom att stöta bort det. Jag har själv vaknat de sista veckorna med ett ryck, alldeles genomblöt och haft svårt att komma till ro. Tror att det hör graviditeten till lite. Håller tummarna för att blödningen avstannar, där är många som går igenom graviditet med blödningar så det behöver inte betyda något.
    Andra gången gravid och ev andra gången missfall. Har svårt att tro det bara är "otur". Jag har fått utbildning på universitet i detta så det är inget jag fantiserat ihop. Det är stresshormoner som kortisol som gör att blodtrycket stiger. Stress/ångest är liknande dvs även vid ångest får man stresshormoner. Man får också höjd kortisolhalt på morgonen vid depressioner. Det jag har är antagligen en blandning av ångest/stress och depression. Jag har haft detta problem i sex år så det är inget som kommit pga att jag blev gravid. Tyvärr så har jag ont i magen nu också som kramper så jag tror det är missfall på gång.
  • entjej

Är det någon som har medicinsk kunskap om ifall högt blodtryck ökar risken för missfall?

• Therese6699

Hej,
    jag kan bara svara vad min läkare så när jag hade högt blodtryck. Det höga blodtrycket påverkar mer mamman än fostret. Snabb (hög puls) påverkar inte heller fostret.

Om man har högt blodtryck pga av havandeskapsförgiftning eller symtpom på havandeskaps förgiftning kan näringen till fostret i vissa fall minska. Men det är inte vanligt och tidigt i graviditeten påverkar det inte alls.

Jag har haft problem med väldigt högt blodtryck i mina graviditeter, jag fick långa en blodtrycksmätare för att mäta när mitt tryck var högt. Även fast jag själv trodde det var högt när jag var stressad och hade ångest så var det inte så. Kanske du kan få låna en apparat. Annars kan man köpa såna själv.

I slutet på mina graviditeter fick jag käka blodtrycksmedicin, men det var inte för barnets skull utan för min skull.

Therese

• entjej

Therese6699 skrev 2008-12-05 23:09:17 följande:

Hej,jag kan bara svara vad min läkare så när jag hade högt blodtryck. Det höga blodtrycket påverkar mer mamman än fostret. Snabb (hög puls) påverkar inte heller fostret. Om man har högt blodtryck pga av havandeskapsförgiftning eller symtpom på havandeskaps förgiftning kan näringen till fostret i vissa fall minska. Men det är inte vanligt och tidigt i graviditeten påverkar det inte alls.Jag har haft problem med väldigt högt blodtryck i mina graviditeter, jag fick långa en blodtrycksmätare för att mäta när mitt tryck var högt. Även fast jag själv trodde det var högt när jag var stressad och hade ångest så var det inte så. Kanske du kan få låna en apparat. Annars kan man köpa såna själv.I slutet på mina graviditeter fick jag käka blodtrycksmedicin, men det var inte för barnets skull utan för min skull. Therese
    Jag har också läst det där att näringen till fostret kan minska vid högt blodtryck. Frågan är om det inte t.o.m kan ge större skada ibörjan av graviditeten när embryot är så litet och skört.
  • Therese6699

Näää så är det nog inte eftersom näringen inte kommer via navelsträngen utan ifrån gulkroppen så det tror jag inte. Mina läkare började inte göra tillväxt UL förrän i veckan 36, det tror jag dom hade gjort innan om dom tyckte det var en stor risk för att näringen skulle minska tidigt.

tess

Svar på tråden Kan högt blodtryck (och ev. puls) leda till tidigt missfall?