Tack vad snälla ni är
Port a cath är nog det rätta.
Det sätts in en slang i ett större kärl under halsen nånstans, som går till en dosa under huden. Sen ska en nål stickas genom huden, till dosan. Den nålen ska bytan en gång i veckan av en sköterska.
Vad jag förstått är heparin något som gör att det inte kan koagulera? De har sprutat in det nu de gånger jag haft nålen kvar hemma för att kunna använda även dagen efter. Svider som attan.
Pickline?
Undrar om det är det dr. nämnde som ett alternativ, som en "förlängd" slang man oxå kunde ha, men att risken för infektioner var större?
Min Engla:
"vården i ett nötskal" att olika läkare ger olika bud. Men de verkar vara överens just nu? Det är ett STORT plus!
Det du kan göra för att stilla lugnet något, är att be om att få träffa den som ska operera INNAN operationsdagen för att gå igenom allt. Inkl. förtroendefrågan!
Det jag mer kan berätta, är att personalen på operation är UNDERBARA! Du hittar inga som dem under hela sjukhustaket12 De tar så väl hand om dig, vet precis hur de ska lugna dig och få dig att känna dig trygg där och då. Du kan även meddela dem innan
hur du känner så tar de ännu mer väl omhand om dig. Det är min erfarenhet.
Ang. bukoperationer, visst finns risken. Men den är inte så stor. Andra risker är större, som man inte tänker på.
Tänk på att kejsarsnitt räknas som en stor bukoperation. Där diskuteras knappt risken överhuvudtaget. Där diskuteras mer om hur nästa förlossning ska bli.
Tillfällig stomi, där tjocktarmen finns kvar vilande fick jag veta räknas som en liten bukoperation.
Ang. sjukskrivning tror jag inte du behver oroa dig. De ser ju medel/riktlinjer. Men behövs det mer har jag aldrig hört att någon blivit nekad en förlängning.
Du fixar detta!!!!