Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

grådis:
    Tack! Då var det lite bekräftat.. Även om jag tycker 2-3år låter kort. Ska se vad jag mer kan hitta.

Mumlin:
    Vilken bra idé att göra en dagbok om det! Ofta ser man ju saker ur ett annat perspektiv när det har gått en tid och man inte är mitt uppe i det.

Min Engla:
    Vet inte. Men jag tror att många av oss inte får i oss den näring kroppen behöver. Kroppen måste hämta energi någonstans ifrån och gör det nog från värmen. Jag började oxå frysa tidigt, och då bar jag på en hel del övervikt.

• Starkast

Jost:
    Bra kämpat!!
    Hoppas du blir bra hjälpt denna gång!

Lilla Näktergal:
    Tjatar igen
    Ang. smärtstillande. Be om att få prova Temgesic. Det är ett starkare smärtstillande som används vid operationer. Jag fick det i Uppsala och smärtläkaren sa att det brukar ha bra effekt mot just tarmsmärtor. Jag tycker de hjälper bra.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Orkar inte läsa mer denna gång, men stor kram till er alla

• Starkast

Ninde:
    Härligt!!!!!!!!

Lilla Näktergal:
    Det är ju bara du som kan avgöra om du tycker det är värt att prova Jag brukar drabbas av den biverkningen i mediciner, då jag har en kronisk svår förstoppning. Men med Temgesic inte ett spår! Det är den första starkare medicin jag sätt som inte har förstoppning som en vanlig biverkning, utan som ovanlig.

Fru U:
    Nej, Temgesic är inte morfin. förstoppning är en ovanlig biverkning. Men med morfin, tramadol etc. är förstoppning vanligt.
    Temgisic har samma verksamma ämne som Norspanplåstrena. Det är som "mitt i mellan" tramadol och morfin som jag förstod det. Smärtläkaren bedyrade att det inte är morfin, eftersom jag inte tål det och kräks konstant tills det gått ur kroppen. Men det är möjligt att Morfin och Buprenorfin är släkt på något vis? Det vet jag inte, men uppfattade det som att det är två helt skilda ämnen. Men är inte alls säker på det.

• Starkast

Min Engla:
    Jag ska få tillfällig stomi ockna nu under våren. loopileostomi.
    Kirurgen förklarade att det ät en slynga av den sista delen på tunntarmen som ut. Den allra sista biten, så mesta möjliga tarm finns kvar för att ta upp näring.
    Jag var oxå rätt hysterisk. Det är väl ett drygt år sen?? jag fick veta detta. Har lyckats förhala operationen på olika sätt, men nu går det nog inte att hala på det längre...
    Jag fick otroligt mycket hjälp och stöd här ifrån. Flera stycken av "gänget" har skickat bilder och beskrivit mycket. Det var en jättehjälp för mig. Nu bryr jag mig inte ett dugg om själva stomin, utan är livrädd pga att det blir bukoperation nr. 5 och 6.

Ninde:
    Håll ut!!
    När jag läst alla broschyrerna känns det som att man inte får äta särskillt mycket som man gillar. Men efter att ha läst här inne verkar de flesta äta det mesta utan större missöden

Min "dosop." har blivit aningen försenad
    Då magdr. sa om en vecka, blev det istället 1,5 månad...
    Funderar på hur det ska gå med alla dropp i armarna en hel månad till då det börjar göra riktigt ont redan. Idag fick nålen bytat efter ett tag, och det är bara 6:e dagen. Armarna värker och är lite svullna även nu efteråt.

Jag vet att det inte är min dr. fel. Men blir så förbannad på hur dessa läkare kan sitta och säga tider utan att först ha kollat upp saken. Det är ju inte första gången. Snarare regel än undantag. Har iallafall en jättego sköterska nu som ringer och kollar upp allt och har idag ringt magdr. för att få honom att stöta på.

• Starkast

Nej, jag är på onkologens dagvård 8 timmar varje dag. Men när jag får dosan får jag ta dem själv hemma. Men är kraftigt tjurig på min dr. nu när jag fått höra att ytterligare ett tillfälligt alternativ finns!

Sköterskorna på onkologen gav honom ett annat förslag de gör på sina cytostatikapatienter nu under tiden då det dröjer så länge nu. Något med nån slang som en sköterska kan sätta dit som kan sitta 6mån, som en lösning nu när det blir så pass lång väntan på op. Det fungerar ju lika bra med näringsdropp som annan medicin. Men icke. Min dr. sa att sånt gör bara onkologerna - inte han.
    Suck. *********! Vart tog "patienten i centrum" vägen?

Poena:
    Jag hade vit avföring en period. Ingen aning om varför. Dr. tog några blodprover om jag inte minns fel. När de var okej brydde han sig inte om det mer. Efter en period försvann det. Ingen aning om vad det var.

Mumlin:
    LIDER MED DIG!!
    Detta vidriga medel är värre och värre för varje gång!!

• Starkast

Nej, det var nåt annat. En sköterska sätter in den. Men tror att dosan heten CVK. Blandar ihop och är inte säker.

Mammisopappis:
    Ingen aning. Är det nån form av "körtelmage"?

• Starkast

Kräks hon annars?
    För om det samtidigt kommer kraftig smärta, så kan man kräkas av smärta.

• Starkast

Tack vad snälla ni är
    Port a cath är nog det rätta.
    Det sätts in en slang i ett större kärl under halsen nånstans, som går till en dosa under huden. Sen ska en nål stickas genom huden, till dosan. Den nålen ska bytan en gång i veckan av en sköterska.

Vad jag förstått är heparin något som gör att det inte kan koagulera? De har sprutat in det nu de gånger jag haft nålen kvar hemma för att kunna använda även dagen efter. Svider som attan.

Pickline?
    Undrar om det är det dr. nämnde som ett alternativ, som en "förlängd" slang man oxå kunde ha, men att risken för infektioner var större?

Min Engla:
    "vården i ett nötskal" att olika läkare ger olika bud. Men de verkar vara överens just nu? Det är ett STORT plus!

Det du kan göra för att stilla lugnet något, är att be om att få träffa den som ska operera INNAN operationsdagen för att gå igenom allt. Inkl. förtroendefrågan!
    Det jag mer kan berätta, är att personalen på operation är UNDERBARA! Du hittar inga som dem under hela sjukhustaket12 De tar så väl hand om dig, vet precis hur de ska lugna dig och få dig att känna dig trygg där och då. Du kan även meddela dem innan
    hur du känner så tar de ännu mer väl omhand om dig. Det är min erfarenhet.
    Ang. bukoperationer, visst finns risken. Men den är inte så stor. Andra risker är större, som man inte tänker på.
    Tänk på att kejsarsnitt räknas som en stor bukoperation. Där diskuteras knappt risken överhuvudtaget. Där diskuteras mer om hur nästa förlossning ska bli.
    Tillfällig stomi, där tjocktarmen finns kvar vilande fick jag veta räknas som en liten bukoperation.

Ang. sjukskrivning tror jag inte du behver oroa dig. De ser ju medel/riktlinjer. Men behövs det mer har jag aldrig hört att någon blivit nekad en förlängning.

Du fixar detta!!!!

• Starkast

jost:
    Minns du hur det var efter förra gången? Tycker inte det låter bra med stötarna och att det blir värre!
    Ont har man ju efter en operation, och det är ju bara fyra dagar sen. Men värre? Om jag vore du dkulle jag nog ringa kirurgavd. där finns ju alltid en dr. att få tag i som kan svara på frågor iallafall.

Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!