• Karnac

Kan man fira jul med sitt ex?

Vi vill att vår dotter ska ha den bästa av jular. Hon är 3 år. Han är själv och jag med. Då är det väll ok att fira jul ihopa? Men kommer aldrig vidare.Tex Hans trasliga ekonomi oroar mig fortfarande fast jag är fri från den biten. Jag har brytit upp och fixat för min dotter och mig. Och tycker så synd om honom fast han gjort mig så illa och behandlat mig som skit. Fortfarande ömmar jag för honom och tycker så synd om honom... Helt galet sjukt, jag vet... Kommer ju aldrig vidare.
    Önskar att han hittar en ny fru eller flickvänn men det händer nog inte. Han är för arg, rotlös, vild och vad vet jag... för min del att träffa någon finns inte på väldskartan... Kommer inte loss från mina känslor fast jag ej vill leva med honom och ej är kär eller ngt. Bara tycker synd om och vill tämja honom lite... villket aldrig går... Hur kommer man loss?

• Svar på tråden Kan man fira jul med sitt ex?
  • Crown

Hmmm... du kommer nog inte loss lättare om du firar jul med honom i alla fall. Det är inte din sak att tämja honom, då tror jag att du faller dit igen, vilket det låter som om du inte vill.

Men gör ni en gemensam jul för barnets skull är det en annan sak, men det låter på dig som om du vill fixa till honom lite för mycket för ditt eget bästa...?

• Nasse7

Visst kan man fira jul med sitt ex om man kommer överrens om villkoren innan. Det är ju lite förvirrande för barnet om man plötsligt "leker" familj, men om man umgås som 2 vänner som vill göra en bra jul för sitt gemensamma barn så låter det som en utmärkt idé.

• EmilochTilda

Jag har funderat likadant.. Kruxet är att min familj kommer dvs mamma, mormor m.m. Och då kanske han känner sig obekväm.. Vet inte.. Ska fundera lite till men då jag själv växte upp som skilsmässobarn så kan jag ju bara tänka tillbaka och se till hur glad jag själv skulle vara om mina föräldrar var tillsammans på jul o slippa åka och fara m.m.

• svängeln

Hej där..
    Om de känns ok tycker ja du ska fira jul med han..
    Ja har samma krux med min pojkes pappa o grejen är jag tror oavsett vad de e för sorts folk o om de betett sig illa e de barnens pappor o även om de sägs att det e ingen "rättighet" att vara förälder utan kräver sin man/kvinna, barnen ska ha rätt till kärlek och bra föräldrar..
    Ja oavsett det så e de svårt att släppa o bli fri o sluta tycka synd om..
    Tror att tid e de man behöver och framförallt att få känna sig splittrad, kluven o inte behöva låtsas vara "färdig" med bearbetning som ett uppbrott ju kräver..
    Min sons pappa lever ett liv som inte går ihop med barn..
    Jag pendlar fortfarande ibland mellan att känna kärlek, vara arg, tycka synd om o ha dåligt samvete o känna att ja på något sätt sabbat för han o i relationen mellan vår pojke o han..
    Men har kommit på att när alla dessa länslor komer låter ja dem komma o i slutänden landar jag alltid i känslan av att det var bäst det som hände för alla oss mig honom o vår son..
    Så länge mannen i fråga e bra borde det inte vara några problem att ha umgänge mer eller mindre vad som nu känns bäst för alla..
    Pallar du ha honom med på julen utan att må dåligt och kliva tillbaka i gamla spår (de man e i när man lever i en dålig relation) så varför inte..
    Men att du ens funderar över hur bra de egentligen e  kan ju vara nog tecken på att det inte e nån bra ide..
    Förlåt långt o kanske rätt rörigt svar men önskar dig de bästa o att du kommer fram till nåt som känns rätt!

• Karnac

Tack för bra synvinklar och tänk att andra känner lika... suck

• Leica

Vi firar jul ihop och det fungerar fint (blir tredje som skilda nu). Min mamma är med och förra julen även sonens farmor och farfar.

• gilmore0

Är i precis samma sitts. Kunde varit jag som skrivit inlägget! Tycker helt enkelt att ni gör som vi vill. Bara ni båda är överäns och känner att de känns bra. Lycka till

• marysoul

ja å min sambo har nyligen bestämt oss för att det är slut och han ska flytta så fort han får lägenhet. vi ska fira jul ihop. hans mamma och han kommer komma till mina föräldrar, så har vi gjort många år i rad nu och eftersom vi är vänner så ser vi ingen anledning till att inte fira ihop.
    Gör det som känns bra för er!

• joeleen

klart man vill det för sina små :)
    på alla sätt!

jag är separerad (sedan innan barnet föddes)har en son på 19 månader, både pappan och jag har träffat en ny och först nu har vi bestämt att ses en stund över jul.
    man måste kanske komma loss före detta känns ok....

det är alltid lättare om någon av parterna träffar en ny när det är på ett sådant sätt du beskriver.

det kan ju vara en jättebra idé att fira jul tillsammans, eller bara ses en stund tillsammans för barnets skull snarare. men det ska inte vara på bekostnad av era känslor eller att någon av föräldrarna mår dåligt av det, för då förs det bara över på barnet och då blir det inget bra ändå.

tänk på DINA känslor och inte hans. och givetvis barnets känslor också.

• Karnac

Okej, nu har jag firat jul av bara den. Bästa julen hitills i mitt liv. Varför kunde det inte vara så här när vi bodde tillsammans?
    Kram från nöjd ts

• EmilochTilda

Vad kul för er... Det blir väl oftast så har jag även mäsrkt själv.. Det blir lixom inte lika många måsten och kravjag tror man har mer inställningen "det blir som det blir" när man inte är ett par längre. Vi firade julafton på varsitt håll men han kom och hämtade barnen på juldagen och vi bytte lite julklappar som barnen köpt m.m. riktigt trevligt..

Svar på tråden Kan man fira jul med sitt ex?