Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Lektråd- Vad gjorde Du ????

Nandez skrev 2024-12-06 22:08:36 följande:
    Somali är som en Aby men semilånghår. Min favorit ras 🐈🐱

Har en Aby som avatar här, ett foto av en älskad katt som tassat över regnbågsbron
    Jättefina raser båda två. Alla katter är vackra på sitt sätt men vissa sorter är ju onekligen lite tjusigare än andra kanske. Abessinier är en av mina favoriter.

Vilken lyckost du är som får komma hem till såna små änglar. 

För att återgå till ämnet så kollade jag lite recept på kanderade äpplen innan jag deltog i denna tråd. En väldigt het (bokstavligt talat) jultradition man hakat på numera. 
  • Mayjel

Inte så mycket. Vaknade, gick upp och ångade några vita undertröjor. Ömtåliga plagg som bara tvättas i 20 grader kan behöva lite uppfräschning efteråt med en behändig liten steamer. Då dör alla basseluskerna ändå. 

Ligger här i soffan just nu med en stor julkopp full av varm choklad från Valrhona. Deras kakao är simply the best Glad Med två stycken Anthon Berg-kakor bredvid, mandelmassa, blåbär och vodka. Lidl har extrapris på dessa kakor nu i veckan så man får passa på.

• Mayjel
    Nandez skrev 2024-12-10 22:18:24 följande:
    Så mycket gott hos digGlad
    Ja, julen är en trevlig tid att unna sig lite extra i chokladväg Solig

Brukar bli lite mer av sånt just under vissa helger och högtider, såsom jul, nyår, Valentin, påsk, midsommar och Halloween. Guldkanten behövs ibland, för att lysa upp ens egen vardag något. 

Jag vaknade tidigt idag också. Gick upp och slog på en tvätt. Värmde upp lite citronzestvatten i en kopp och åt ett par praliner som jag köpte på Göteborgs pralinbod igår. Smakade helt okej. 
  • Mayjel

Handlade de första och tyngsta julvarorna. Känns skönt att ha fått det gjort. 

• Mayjel

Bockade av fler punkter på mina inköpslistor inför julen. Längtar lite till januari just nu. Då blir det mer chill och mindre krav. Iallafall fram till Valentin. 

• Mayjel

Skalade brysselkål till morgondagens middag och filéade apelsinklyftor. Blev lite Malta-rispudding över sen igår och mamma önskade fler apelsinbitar. 

• Mayjel
    Nandez skrev 2024-12-27 23:26:35 följande:

Tittade på en film

Nåt bra? 

Kollade också på film. Den tatuerade änkan (1998). Trevlig liten pärla som Svtplay sparat på sin hemsida. Det är jag tacksam för.
  • Mayjel

Ännu en burk med gubbröra. Nyhetens behag. Sen lite varm choklad med grädde och en skvätt cointreau. Apelsinsmak är gott ihop med choklad.

Nu ska jag gå in på Svtplay igen och titta på Potatishandlaren (1996). 

• Mayjel
    Nandez skrev 2024-12-28 23:17:02 följande:
    Såg Sagan om ringen, en favoritGlad
    Mastodonten av mastodontfilmer Glad
  • Mayjel

Vaknade, kanske lite för tidigt. Får se om hjärtat tillåter mig att somna om. 

• Mayjel

Åt lite tårta. Nu sitter vi hela familjen och spelar Zelda. Småmysigt.

• Mayjel

Tranbärssylt. Det är ganska enkelt att göra sin egen sylt. Och gott blir det ju också. 

• Mayjel

Gjorde en kopp varm choklad, smaksatt med Grand Marnier och en nypa pomeranspulver. Det var gott och lite uppiggande. 

Ska snart baka lite. En mjuk nötkaka gjord med valnötsolja istället för härdat smör. Blir saftigt och fint. 

• Mayjel

Gjorde några fler fruktkompotter att ha till mannagrynsgröten nästa vecka. Päron och hallon den här gången. Blir nog bra. 

Svar på tråden Lektråd- Vad gjorde Du ????